Mejeriprodukter i Asien?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Amund » 19 februari 2016, 17:00

Jag har inga större jordbrukshistoriska kunskaper och därför undrar jag: Finns det en historisk förklaring till att det knappt existerar några vettiga mejeriprodukter i Asien?

Om man tänker sig den kända världen från Mellanöstern och Europa så tillhör ost, grädde, smör och former av yoghurt basvarorna, dessa produkter är ju också väldigt naturliga att producera om man håller tamdjur som kor och bufflar, getter och så vidare. Enkel osttillverkning torde ha förekommit så länge som boskapen funnits. I (bortre)Asien däremot går det inte uppbringa en ätbar ostskiva och tradition saknas av smör/grädde, finns det någon särskild förklaring till detta? Jag begränsar frågeställningen till ost eftersom man knappt använder grädde och smör ens i det sydligaste Europa, men ost är populärt lite varstans.

Jag är självklart medveten om att svaret kan vara så enkelt som olika mattraditioner, ungefär som om man vänder på frågan och undrar varför vi odlar så lite ris i Europa, men just i det här fallet menar jag att det är konstigt att man inte tagit tillvara dessa biprodukter från den boskap som trots allt funnits även i Asien i alla tider.

Om frågan inte har ett enkelt svar så undrar jag, finns det något inom de asiatiska religionerna och tänkandet (Konfucius) som kan vara en orsak? Japan var i princip helt vegetariskt innan det kom påverkan utifrån, Kina och dess omgivningar har ingen särskild vegetarisk tradition så det kan knappast ha någon betydelse. Hur det ser ut i Afrika vet jag för litet om men vill tro att mejeriprodukter är allmänt vanliga i stora delar?

Tills vidare är mitt huvudspår att det bara handlar om traditioner men i så fall undrar jag vad man gjorde med all mjölk från sin boskap om man inte gjorde ost?

* Ost tillverkad i Asien gör att man förstår att ingen vill äta den eftersom den är närmast oätlig, då funkar den där vegantofun bättre.
* Kanske frågan egentligen är korkad men då får gärna någon berätta varför. :D

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av CvD » 19 februari 2016, 17:03

Den enklaste förklaringen är att de flesta i Ostasien är laktosintoleranta, tror det är i princip bara tibetianerna och mongolerna som har en kultur med mjölkprodukter.
Bilagor
30310202.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av sveahk » 19 februari 2016, 17:42

En trevligt framställd fråga, som en tid snurrade runt även i det egna huvudet - det finns säkert bra svar på svenska också, men här är ett kort men koncist svar på grannspråket...
http://www.gesundheit.de/wissen/haetten ... eine-milch

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Hans » 19 februari 2016, 18:32

Instämmer med han med med det trevliga namnet. Intressant fråga och likaledes svar. Liknande frågor tar ibland på VoF's forum och får oftast bra svar.

MVH

Hans

crnagora
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 2 september 2004, 18:06
Ort: Sydost

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av crnagora » 19 februari 2016, 18:38

Jag undrar om laktosintoleransen verkligen kan vara grunden, av två skäl.

TS begränsade ju frågan till användning av ost. Och ost anses vara nästan helt laktosfritt, laktosen försvinner med vasslen vid ystningen.

Sen anses det att laktostolerans har utvecklats hos de folkgrupper som i stor utsträckning har varit beroende av mjölkprodukter med laktos i.

Så frågan är nog kvar, fast delad i två:
Varför har man inte ätit den laktosfria osten?
Varför har andra mjölkprodukter varit så oviktiga att evolutionen under årtusendena inte har lett fram till utbredd laktostolerans i Asien?

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Gyps » 19 februari 2016, 21:44

Indien är världens största mjölkproducent och har flest kor i hela världen.
Mejeriprodukter är mycket vanliga i indisk matlagning. Paneer, lassi, ghee mm är väl bekanta även här i norden.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Amund » 20 februari 2016, 06:58

Aha – Tack för bra svar! Tänkte inte på det där med laktosen. I och för sig verkar inte Indiska subkontinenten ha alltför mycket laktosintolerans enligt kartan men jag köper den förklaringen även om just ostprodukter brukar kunna fungera även för den laktosintolerante som crnagora skriver.
I Asiatiska länder brukar det stå ”Danish butter” eller ”Made in New Zeeland” på smörpaket med bra kvalitet. Men just någon egen form av ostkultur tycker man de borde ha kunnat utveckla trots allt. Jag tycker mig ha noterat att Pizza numera är ganska vanlig (bland unga?) i vissa asiatiska länder och då bör det ju vara en del smält ost…
Gyps skrev:Indien är världens största mjölkproducent och har flest kor i hela världen.
Mejeriprodukter är mycket vanliga i indisk matlagning. Paneer, lassi, ghee mm är väl bekanta även här i norden.
Jo förvisso, men dessa indiska klassiker hör till det nordindiska Mogulköket med starka band till Mellanöstern och förekommer endast i begränsad utsträckning i södra Indien.
Om vi håller oss till osten så har inte heller Indien någon osttradition som liknar det jag efterlyser.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av CvD » 21 februari 2016, 16:17

Ostasiater, generellt sett, verkar dessutom inte vara helt förtjusta i kalla maträtter, har stött på väldigt få rätter som brukar ätas kalla. Maten ska helst serveras varm, grönsaker brukar serveras tillagade och inte så ofta råa. Till och med vatten som ska drickas, brukar vanligen serveras varmt.
Min högst personliga teori är att det är av gammal vana, hade man tillagat maten och åt direkt och drack kokt vatten så var det mindre risk att bli sjuk, då ev bakterier etc var utslagna.
Och ost brukar normalt sett ätas kallt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Amund » 21 februari 2016, 17:36

CvD skrev:Ostasiater
Var det en medveten ordvits? :lol:

Skämt åsido så låter din förklaring om varma rätter som rimlig.

(OT) Har aldrig förstått uppskatta den där kinesiska gröten Congee till frukost, den smakar oftast ingenting… :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av CvD » 21 februari 2016, 17:44

Amund skrev:
CvD skrev:Ostasiater
Var det en medveten ordvits? :lol:

Skämt åsido så låter din förklaring om varma rätter som rimlig.

(OT) Har aldrig förstått uppskatta den där kinesiska gröten Congee till frukost, den smakar oftast ingenting… :)
Var faktiskt inte det. :lol:

Själv uppskattar jag inte gröt i någon form eller vid något tillfälle under dagen. ;)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av sonderling » 23 februari 2016, 12:34

Men är de inte laktos intoleranta för att de just inte ätit mejeriprodukter och därmed inte utvecklat en tolerans? Tvärtom alltså? Det har jag alltid trott. Samma som påståendet att asiater eller ja kanske främst japaner ska vara känsligare mot alkohol?

Annars var det en intressant fråga och som jag funderat på själv.

Förresten den här filen man kan köpa "Onaka" är den japansk(inspirerad) eller är det bara "hitte på" av Arla?
(gillar den och brukar varva med "Kefir" också,. när jag blir trött på Svenne filen, fast vill jag lyxa till det köper jag långfil. Ursäkta sidospåret. :oops: )

Sonderling

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av gunship » 23 februari 2016, 14:18

Vad jag förstår heter mjölk på japanska "miruku", dvs ett försök att säga "milk" :thumbsup: . Alltså lånat från Engelskan.

Vidare måste jag säga att jag alltid trott laktosintoleransrn i asien kom just från att man inte dricker mjölk efter spädbarnsstadiet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2016, 15:40

gunship skrev:Vidare måste jag säga att jag alltid trott laktosintoleransrn i asien kom just från att man inte dricker mjölk efter spädbarnsstadiet.
Som jag har förstått det är de laktosintoleranta för att de är laktosintoleranta. Man vänjer sig inte vid laktos. I ett lakterande samhälle slås de laktosintoleranta ut. De dör innan de får ligga och skaffar inte lika många barn. Heter "survival of the fittest".

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av gunship » 23 februari 2016, 15:45

Markus Holst skrev:
gunship skrev:Vidare måste jag säga att jag alltid trott laktosintoleransrn i asien kom just från att man inte dricker mjölk efter spädbarnsstadiet.
Som jag har förstått det är de laktosintoleranta för att de är laktosintoleranta. Man vänjer sig inte vid laktos. I ett lakterande samhälle slås de laktosintoleranta ut. De dör innan de får ligga och skaffar inte lika många barn. Heter "survival of the fittest".
Visst, nåt sånt i den stilen. Men om vi antar att det normala är att vara laktosintolerant kan man ju fråga sig varför ett samhälle väljer att dricka mjölk mm.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Mejeriprodukter i Asien?

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2016, 16:09

Ja, det kan man. troligen av samma anledning som samhällen valde att äta vete och ha ihjäl sina glutenallergiker. Våra allergier och intoleranser har nog många gånger satt käppar i hjulen får mången människa när samhällen utvecklas.

Någonstans läst jag att laktosintolerans kan vara en av orsakerna till skrälingarnas irritation över nybyggarna: De ansåg att de förgiftade dem. Vi ser ju i Utvandrarna hur någon nybyggarkvinna snällt bjuder indianerna på mjölk. Var nog inte så lyckat.

Skriv svar