Om man tänker sig den kända världen från Mellanöstern och Europa så tillhör ost, grädde, smör och former av yoghurt basvarorna, dessa produkter är ju också väldigt naturliga att producera om man håller tamdjur som kor och bufflar, getter och så vidare. Enkel osttillverkning torde ha förekommit så länge som boskapen funnits. I (bortre)Asien däremot går det inte uppbringa en ätbar ostskiva och tradition saknas av smör/grädde, finns det någon särskild förklaring till detta? Jag begränsar frågeställningen till ost eftersom man knappt använder grädde och smör ens i det sydligaste Europa, men ost är populärt lite varstans.
Jag är självklart medveten om att svaret kan vara så enkelt som olika mattraditioner, ungefär som om man vänder på frågan och undrar varför vi odlar så lite ris i Europa, men just i det här fallet menar jag att det är konstigt att man inte tagit tillvara dessa biprodukter från den boskap som trots allt funnits även i Asien i alla tider.
Om frågan inte har ett enkelt svar så undrar jag, finns det något inom de asiatiska religionerna och tänkandet (Konfucius) som kan vara en orsak? Japan var i princip helt vegetariskt innan det kom påverkan utifrån, Kina och dess omgivningar har ingen särskild vegetarisk tradition så det kan knappast ha någon betydelse. Hur det ser ut i Afrika vet jag för litet om men vill tro att mejeriprodukter är allmänt vanliga i stora delar?
Tills vidare är mitt huvudspår att det bara handlar om traditioner men i så fall undrar jag vad man gjorde med all mjölk från sin boskap om man inte gjorde ost?
* Ost tillverkad i Asien gör att man förstår att ingen vill äta den eftersom den är närmast oätlig, då funkar den där vegantofun bättre.
* Kanske frågan egentligen är korkad men då får gärna någon berätta varför.