Jag funderade en del kring detta - en sån här lista går nog aldrig att göras tillfredsställande, men jag tror man måste vara väldigt restriktiv för att täcka "hela världshistorien", dvs. kanske ett slag per stort krig eller så.
En annan problematik är hur man rankar slagen. Är det i egenskap av batalj, dvs. två härars/fältherrars manövrerande mot varandra, eller är det av historisk signifikans? Är det då hur själva utgången påverkade historien, eller vad för ny stridsteknik/taktik som kom att påverka senare? Eller hur berömt ett slag är? Ordet "Greatest" i engelskan översatte jag instinktivt till "Viktigast", men det kan lika gärna betyda störst. Jag tror att fråga efter de viktigaste slagen är mer intressant, men storleksaspekten är onekligen intressant.
Om man exempelvis skulle välja ett slag ur från det andra världskriget; Stalingrad eller Kursk? Stalingrad pga. det symboliska första nederlaget, där det hela vände till Tysklands nackdel. Eller Kursk, som i egenskap av världshistoriens mest omfattande slag (har jag för mig?), där Tysklands styrka knäcktes, för att aldrig återhämta sig igen? Liknande fråga om t.ex. Waterloo kontra Leipzig. Waterloo är det mest kända, men jag skulle säga att Leipzig är en större och viktigare förlust för Napoleon.
Personligen stördes jag av att Hannibals slag vid Cannae lyste med sin frånvaro från de listor jag såg som fick mig att starta tråden. Detta slag har någon slags hedersplats för mig. Historiens mest klassiska (

Därtill känner jag att jag inte kan tillräckligt om de, i vissa fall enorma slag som utkämpades i Kina, eller mellan japan och korea för att kunna bedöma. Min kunskap har även en lucka kring trettioåriga kriget - vår Gustav Adolfs bragder känner jag till, men jag kan inte tillräckligt för att sätta slagen i ett sammanhang. Delvis därför känner jag att jag inte kan ge min lista till Skalman ännu, men det var min avsikt...