Kiosken är döende.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Kiosken är döende.

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2015, 13:53

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21330509.ab

Den hederliga kiosken är döende, och det har man ju själv märkt att de försvunnit en efter en. Cyklade förbi en igenbommad senast idag.
Känns lite synd.
Man skyller på att de konukeras ut av de stora köpladorna men jag undrar om det inte rån/ inbrotts risken också. (Synergi effekten som vanligt.) De kan ju se ut som bunkrar med galler och annat nuförtiden.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 30 augusti 2015, 14:34

Jag tror även det är arbetsmiljön som inta passar dagens ungdomar. Personalutrymmet i en kiosk är ju minimalt och det finns nog inte tillgång till dusch. Då klarar ju inte ungdomar att arbeta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av tryggve » 30 augusti 2015, 15:34

Jo, kiosker är nog utsatta för rån i större utsträcknig än vanliga butiker.

Men annars är det förstås också så att det är svårt för dem att konkurrera med större butiker. Hemköpsbutiken som ligger 100 m från där jag bor har öppet alla dagar i veckan kl 8-23.

Sådant måste vara svårt för kiosker att konkurrera med...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av tryggve » 30 augusti 2015, 15:39

Markus Holst skrev:Jag tror även det är arbetsmiljön som inta passar dagens ungdomar. Personalutrymmet i en kiosk är ju minimalt och det finns nog inte tillgång till dusch. Då klarar ju inte ungdomar att arbeta.
På mitt lokala Hemköp så verkar det arbeta en hel del ungdomar. De kanske får bättre villkor där än om de skulle stå i kiosk?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3762
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av a81 » 30 augusti 2015, 17:24

Det är nog i det närmaste omöjligt att konkurrera med livsmedelsaffärer, som i dag ofta är öppna till kl 23 och har mycket större sortiment samt lägre priser än en kiosk. På ställen där turister rör sig tror jag dock att kiosken har en chans att överleva.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Marcus » 30 augusti 2015, 17:40

a81 skrev:Det är nog i det närmaste omöjligt att konkurrera med livsmedelsaffärer, som i dag ofta är öppna till kl 23 och har mycket större sortiment samt lägre priser än en kiosk.
Det är väl själva kärnan bakom kioskdöden, lägg sedan till att varje bensinmack idag är en större kiosk som även säljer bensin så är det inte mycket utrymme kvar på marknaden.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Hans » 30 augusti 2015, 17:48

Bensinmackarna är nog största skurken tror jag. Dessvärre hittar man idag nästintill inget som har med bilar på en bensinmack idag - förutom bensin då som ÖH sade. Hur mycket stryk får typ 7-11 av bensinmackar i Sverige idag?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 30 augusti 2015, 18:38

Korvmojen är väl också en skurk i spelet.

Om vi bortser från det nostalgiska i kiosker, förlorar samhället något å den nuvarande omvandlingen? Finns det någon nackdel i att köpa tidningen på Preem i Svenljunga istället för i den nu försvunna kiosken?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Hans » 30 augusti 2015, 18:53

Brandrisken? :wink:
Om mackarna slutar sälja bensin så är allt som det brukade vara.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Sarvi » 30 augusti 2015, 19:16

På landsbygden var det förr lanthandeln som sålde bensin. Numera är det bensinmacken som säljer livsmedel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 30 augusti 2015, 19:17

Sarvi skrev:På landsbygden var det förr lanthandeln som sålde bensin. Numera är det bensinmacken som säljer livsmedel.
Den iakttagelsen har fått mig att le många gånger.

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Anders G » 30 augusti 2015, 19:48

Hans skrev:Bensinmackarna är nog största skurken tror jag. Dessvärre hittar man idag nästintill inget som har med bilar på en bensinmack idag - förutom bensin då som ÖH sade. Hur mycket stryk får typ 7-11 av bensinmackar i Sverige idag?

MVH

Hans
Om du tittar noga finner du att 7-11 driver många Shell-mackar idag. Oljebolaget Shell har pumpar utanför( än så länge).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 augusti 2015, 21:32

Jag kom att tänka på alla kiosker som hade funnits i Uppsala och gjorde en liten inventering för några år sedan om kiosker i staden.

Här är några stycken!!!

****Dag Hammarskölds väg/Sjukhusvägen/Döbelnsgatan
Kiosken fanns ungefär den södra infarten till Akademiska sjukhuset låg, fanns iallafall i början av 1980-talet.
***Bandstolsvägen i Valsätra
Fanns omkring 1980 innan ICA-affären byggdes/numera är det en annan verksamhet i byggnaden.
***Dag Hammarskölds väg/Sunnersta, ungefär mitt i Sunnersta fanns det en kiosk.
***Vid Skatteverket, samma byggnad låg också Livsmedelsverket.
***Musikvägen, oklart om den finns kvar.

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Solkungen » 31 augusti 2015, 08:44

Sarvi skrev:På landsbygden var det förr lanthandeln som sålde bensin. Numera är det bensinmacken som säljer livsmedel.
Fast jag reserverar mig mot den slutsatsen. Bensinmackarnas storhetstid som livsmedelsbutiker var fram till 80-talet.
Jag vet inte men antar att tidens anda och liberalare arbetsavtal gjorde att vanliga ica och hemköp först började ha öppet på söndagar för att sedan också ha öppet både tidigare på mornarna och senare på kvällen. Just de tiderna var mackarnas stora möjlighet att konkurrera tidigare, nu får de nöja sig med de helt prisokänsliga och bekväma bilister.
Och trots att prisskillnaden mellan macken och butiken idag är rekordstor så ska maten ju säljas också och inte slängas, vilket de får göra. Och ingen mackbutiksförsäljning = nedläggning, av åtminstone butiken men bensinpumparna blir kvar i vissa fall.

Öppetidersglada vanliga matbutiker, och större som coop forum rena köpcentrum är det som slår sönder det småskaliga. Priserna blir absolut lägre för en viss vara men avstånden att köpa dem blir större.

Jag gillar det inte men det finns inget sätt att stoppa utvecklingen, förutom kvävande politiska beslut som vi nog ändå mår bäst av att slippa.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1508
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av HJ » 31 augusti 2015, 10:38

Det är nog flera saker som samverkar: Minskad konsumtion av tobak, längre öppettider för livsmedelsbutiker, rånrisk (och därtill krav om att inte arbeta ensam) och ändrade köpmönster.

Det sistanämnda ungefär: När jag var lite köpte man godis för en på förhand specificerad summa, och då valde man bland det som fanns. Nu har man mer pengar och köper det man känner för, och då måste man som kund exponeras för varorna, såsom man blir i butiker, pressbyrå och 7-11. Jag skulle säga att det är pressbyråer som framförallt tagit över kioskernas roll, och dessa lider det ingen större brist på.

/Håkan

Skriv svar