Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2015, 09:22

Först ett tips om en tråd som var igång för tio år sedan som handlade om svenska utvandrare.

viewtopic.php?f=31&t=19178&hilit=Emigrationen

Jag har inte deltagit i dessa diskussioner, men på Facebook förekommer det diskussioner mellan emigranterna till Amerika och de som försöker korsa Medelhavet idag och det dras likheter mellan dessa händelser. Är lite rädd för att det kanske är en annan syn på emigrationen under 1800-talet än det var för 20-30 år sedan.

Under slutet av 1960-talet och under hela 1970-talet förekom ett projekt på historiska institutionen på Uppsala universitet om migrationen i Sverige som också behandlade själva utvandringen. Förutom att det skrevs ett tiotal avhandlingar om migrationen så skrevs det även en rad uppsatser under samma tidsperiod, så det finns någonting att ta av även idag. I början av 1900-talet var det den stora Emigrationsutredningen som bl a leddes av Gustav Sundbärg och hela utredningen finns inskannat på Runeberg. (http://www.runeberg.org, klicka på catalog och leta reda på det).

Släktforskarens årsbok hade 1992 temat "Migrationen" och en av artiklarna skrev en av landets mest ansedda släktforskare; Elisabeth Thorsell med titeln "En kyrkogård i Colorado" som var en delstat som en del svenskar kom till och i synnerhet efter nyheten att det fanns guld som många drog dit. I Thorsells artikel dras 108 personer med svensk ursprung upp och de flesta hade kommit till delstaten under den andra hälften av 1800-talet. Ett tragiskt typexempel är Thomas G Andrews som föddes i Sverige 1843, hade deltagit under det amerikanska inbördeskriget och hade blivit utblottat i samband med den stora stadsbranden i Chicago 1871. Han hade varit lite allt möjligt under sitt korta leverne (fredsdomare, restaurangägare och handlare) och han begick självmord i mars 1885. I samma årsbok finns en annan artikel av Lars-Göran Johansson med titeln "Nycklar till utvandringens material".

Om man dra likheter:

Det enda som man kan jämföra med är att både emigranterna under exempelvis 1800-talet och dagens flyktingar som försöker tas sigg över Medelhavet är att man flyr ifrån någonting och hoppas på bättre tider i det nya landet.

Var det dåliga tider i USA som t ex början av 1870-talet så förekom en obetydelselös emigration. Under det amerikanska inbördeskriget förekom inte någon utvandring alls från, bara ett par hundra varje år. Emigrationen ökade i samband två dåliga somrar vid slutet på 1860-talet och den ena sommaren var för regnig medan de andra var för varm så det blev sämre avkastning. Det var hög dödlighet och det var många som utvandrade från eexempelvis Småland.

Idag får de flyktingar som kommer till Sverige någon form av bidrag, det fick inte emigranterna när dom kom till USA och först fick dom vara en tid på Ellis Island utanför New York. Sedan fick de dra vidare och många svenskar slog sig ner på de lotter som de fick i bl a Indiana och Minnesota. Det fick börja om från nytt, många dog innan de kom fram och många svenska emigranter fick på sin höjd en liten parlörbok på engelska. Det är inte som idag att invandrare får exempelvis bidrag av den svenska staten.

Det finns så många uppgifter som helst att få tag på om dåtidens emigration och det är tyvärr inte jämförbart med dagens flyktingar förutom att de flydde från någonting i förhoppning att hitta någonting bättre. Men många svenskar liksom andra nationaliteter fick även knapert eller ännu värre i Amerika än det var i hemlandet.

Även om både emigranter och dagens flyktingar önskade får ett bättre liv någon annanstans så är det i sig själv jämförbart med varandra. Samhället och livet var helt annorlunda på 1800-talet än idag och de såg världen på ett annat sätt än vad vi ser idag.

Stefan

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Anders G » 27 augusti 2015, 10:11

Invandrande svenskar fick inte bidrag i USA under 1800-talet.
Det fick inte de infödda US-amerikanerna heller.

Svenskar fick inte "bidrag" i modern bemärkelse i 1800-talets Sverige.
Det får svenskar idag.

Äpplen / päron...
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av mrsund » 27 augusti 2015, 10:31

Hur är det i USA idag? hur ser hjälpen ut till invandrare?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Markus Holst » 27 augusti 2015, 10:38

En betydande skillnad är väl att de amerikanska länderna den gången längtade efter fler invånare i betydligt högre grad än de europeiska länderna gör idag. Idag är väl inställningen till invandrare lite njuggare även där.

Någon som förresten vet hur dåtidens amerikaner (inte ursprungsbefolkningen i första hand, utan andra- eller tredje generationens invandrare) såg på alla invandrare som kom? Min enda källa är Lucke Luke-albumet "Gröngölingen".

Intressant vore även att veta hur andra- och tredje-generationens invandrare i Sverige ser på de nyanlända. Förvisso är det farligt att generalisera så, men det är likväl intressant.

EDIT

Det är väl även en försköning att hävda att de flesta svenskar i Amerika blev bönder i Minnesota. de flesta förblev stadsbor och arbetade på en fabrik, typ: de flesta flickor blev hembiträden. Och inte kom det väl fler utvandrare från Småland än från de andra landskapen? Det är bara vad Vilhelm Moberg fått oss att tro

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Olays » 27 augusti 2015, 20:26

Jag är ingift i en Irländsk familj här i USA där man har berättelser om de skyltar "No Dogs or Irish" som förekom i slutet på 1800 talet och den rasism mot Irländare (och för all del andra icke protestanter med) från de WASPs som fram till dess varit dominerande i USA, det var vanligt på Östkusten att man anställde Irländare för att göra de riktigt farliga jobben då man ansåg Irländare som värdelösa. Före Inbördeskriget det så användes Irländare för de jobb som var för farliga för slavar i Södern (slavarna hade ju ett ekonomiskt värde jmfrt med Irländare).

Här i upstate NY var många Svenska invandrare kvalificerade sågverks eller glasbruks arbetare och hade förmodligen högre status än de rena bönder som fortsatte mot Minnesota. Nej Svensk utvandring till USA är inte enkel men man kan nog med säkerhet säga att var de nånting så var de ekonomiska flyktingar, många reste ju också tillbaka till Sverige. Min mormor hade 2 bröder som reste till USA men kom tillbaka i slutet av 20 talet för de hade inte fixat det i USA. Man glömmer ju också att de första emigrationsvågorna gick inte till Minnesota utan till Östkusten, jag såg en karta en gång med alla orter i NY State som en gång hade haft en Svensk kyrka och det var många (hittar inte den nu)

Men i början av min tid här så träffade jag runt 2005 medlemmar i den Svenska Klubben i Elmira, de var då i 70 - 80 årsåldern och de var 2a eller 3e generationen Svenskar vars föräldrar eller farföräldrar kommit från Sverige, det var roligt och lite sorgligt att prata med dem för deras Sverige (även om de hade varit i Sverige) var inte mitt Sverige det var (lite förenklat) det idylliska 40 - 50 tals Sverige som Astrid Lindgren skriver om.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av KoteGaeshi » 27 augusti 2015, 20:47

Skandinaver var inte galet väl ansedda jämt heller, trots att de i alla fall var två tredjedels WASPs.

Vad gäller bidrag - var det inte så att regeringen gav mark eller i alla fall hårt subventionerade mark till invandrare som kunde tänka sig att bosätta sig i territorier längre västerut, typ Minnesota, Michigan, Kansas och liknande bygder som idag har ett stort antal skandinav-ättlingar?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Markus Holst » 27 augusti 2015, 22:20

Förklara wasp.

EDIR Aha, white anglo-saxian protestant

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 augusti 2015, 09:17

KoteGaeshi skrev:Skandinaver var inte galet väl ansedda jämt heller, trots att de i alla fall var två tredjedels WASPs.

Vad gäller bidrag - var det inte så att regeringen gav mark eller i alla fall hårt subventionerade mark till invandrare som kunde tänka sig att bosätta sig i territorier längre västerut, typ Minnesota, Michigan, Kansas och liknande bygder som idag har ett stort antal skandinav-ättlingar?
De bidrag som gavs till bl a svenska emigranter var några dollar i såfall och om någon av dem lyckades få ett jobb i exempelvis i New Yorks hamn eller hjälpa att ta emot efterkommande emigranter på Ellis Island förstås. Men man skall komma ihåg att människan under 1800-talet var födda hantverkare och fick tidigt lära sig att sköta allt om man ville komma någon vart i livet.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av tryggve » 28 augusti 2015, 11:43

DN har en artikel som är rätt intressant.

http://www.dn.se/kultur-noje/valkommen- ... ensk-slum/
Välkommen till Swede Hollow: en svensk slum

Svenskar är korkade, luktar illa och går inte att prata med. De bor i slummen i Swede Hollow och står längst ner på den amerikanska samhällsstegen. Ola Larsmo har besökt en plats som bär på en annan historia än Karl Oskars och Kristinas.
Sedan så stämmer väl detta, det är alltid de nya som är konstiga....
Den svenska immigrantstocken fasades in i samma hierarki som and­ra nykomlingar – de senast anlända var alltid "efterblivna", lät och luktade konstigt, åt märkliga saker. Sedan kom en ny grupp in längst ned, de tidigare "primitiva" steg uppåt och blev mer amerikanska. Efter svenskarna kom italienarna till Swede Hollow, och lämnade betydligt fler spår efter sig i skrift och bild. Senare kom en grupp polacker. De sista invånarna i "Hålan" var en grupp mexikanska familjer, som vräktes 1956 varefter man brände deras hus. Dalen var en sanitär olägenhet. Nu är den en park utan lämningar av mänsklig bebyggelse.

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Olays » 28 augusti 2015, 14:52

De som jag träffade 2005 pratade också om att de första emigrationsvågorna på 1800 talet stannade på Östkusten mest beroende på att då fannns det fortfarande en stor Tysk talande befolkning på Östkusten och pratade Svenskarna nåt andra språk så var det Tyska. Nu har jag ingen aning om det var sant eller ej men det är väl inte osannolikt att de Svenskar som kom till Corning 1880 nångång och var med från början på Steuben Glass och i glasindustrierna i Elmira pratade lite tyska.

Eller så är det en lokal myt för att göra sina anfäder lite finare än andra invandrare, nåt som jag märkt är mycket vanligt.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av sonderling » 29 augusti 2015, 15:07

Jag har alltid tyckt att den där liknelsen mellan våra emigranter och dagens invandring, inte bara haltat men också varit och leder helt fel. Mycket av samma orsaker som redan nämnts. Det sägs oftast i nån välmening att försöka ta död på fördommar etc. Men jag tror att sådan relativisering kan leda fel och till och med få motsatt effekt. (Ja menar är "vi" indianerna då? :roll: )

Hörde detta första gången när jag satt i ett klassrum på högstadiet nån gång 1982-83(?). De hade börjat dyka upp folk från Iran/ Irak (pga kriget) och det blev spänningar mellan svennar och dem.
Det blev en stor diskution i klassen mellan främst killar (emot invandring) och tjejerna (för invandring) Jag höll mig som vanligt på min kant, introvert som jag är, och lyssnade knappt på diskutionen i klassrummet. Hörde liknelsen av nån tjej som dessutom la till att indianerna ju hjälpte och välkomnade nybyggarna etc.
Kom med ett gapskratt och sa: -Vad menar du de kämpade ju som djur för att stoppa dem! (Ska säga att vid den här tiden var jag lite indian fixerad och odlade långt hår och då inte bara för att jag var hårdrockare utan också för att likna en apache.)
Gapskratt i klassen följde och jag insåg försent att jag hade gett rasist killarna vatten på sin kvarn...... :oops: (Har dessvärre gjort om detta misstaget genom åren då självpåtalade antirasister ibland kan komma med de mest infamma påståenden.) :(

Sonderling

PS Förlåt för att jag kommer med en opåkallad anektot som plötsligt kom mig till minnes, jag kanske börjar bli lika gaggig som Abe Simpson? :D

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 augusti 2015, 18:59

Sonderling skrev
Hörde liknelsen av nån tjej som dessutom la till att indianerna ju hjälpte och välkomnade nybyggarna etc.
Inte om man jämför med dagens samhälle, den tjejen hade tydligen bara sugit åt sig en liten del och har gjort det större inom sig än det egentligen var från början. Det fanns fredssinnade indianer, men de var bara en liten motvikt och egentligen var indianerna emot när vita med andra hudfärger började att kolonisera Amerika. De kunde däremot inte göra så mycket förutom att terrorisera exempelvis vagntågen som kom över deras land.

Lite grann visade indianerna nya knep hur man gjorde, men i stora hela gjorde dom inte det och jag kommer ihåg en bok som jag läste på 1980-talet som man tittade i ganska mycket i på biblioteket. Där visade en indian två vita män hur man odlade majs med hjälp av fisk och syftet med fisken var troligen att gödsla.

Man skall komma ihåg att det fanns både fredsspråkare och krigsspråkare på båda sidor när framtidens USA bildades.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av sonderling » 29 augusti 2015, 20:12

Jo tidigt så var ursprungsbefolkningen mer välvilliga mot de vita, har hört att "thanks giving" nog inte kommit till om inte indianerna hjälpt till.
Vilket ju gör liknelsen ännu sämre egentligen.

Och så till majset, källa min far, min pappa berättade att indianerna hade metoden att lägga ett majs korn i munnen på varje fisk (i en sills storlek) och att sedan "plantera" fisken. Då fick majs plantan en bra start. Som sagt en gödnings metod men som hortikulturellt utbildad så undrar jag ibland om inte det kan bli för mycket av det goda och "bränna" grodden?

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 januari 2017, 08:55

Ett par böcker för svenskar i Amerika och båda finns på Runeberg.

Praktisk illustread kokbok för svenskarna i Amerika
http://runeberg.org/svkokbok/

Amerika-boken, hjälpreda för utvandrare
http://runeberg.org/ameribok/

Samt någon enkel palörbok har jag för mig, det var händiga personer som fick ordna allting själva och det är lite grann kontrasten idag när det gäller svensk flyktingspolitik och när folk som inte känner till emigrationen på 1800-talet och 1900-talets första hälft som drar likheter eller jämförelser med dagens flyktingströmningar.

Som sagt vad, det var annat förr. 8O

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Emigranterna vs dagens båtflyktingar???

Inlägg av sonderling » 13 januari 2017, 07:39

Swede Hollow
av Ola Larsmo

Är en annan bok som ska visa att det var precis likadant för Svenskarna som det var med typ EU-emigranter fast endå inte kanske eftersom våra emigranter kom till ett jungfruligt land som skrek efter arbetskraft nu när man jagat bort alla Indianer och sånt. (Jag har alltid tyckt att liknelsen mellan Karl-Oskar och dagens flykting ström.....skaver lite grann, för att använda ett modeord.)

Sonderling

Skriv svar