Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av pandersson2 » 25 juni 2015, 20:26

Det går en reklam nu där man hävdar att en av anledningarna till bildandet av kooperativ på 1800-talet var att handlare drygade ut mjölet med damm. Finns det verkligen sådana exempel? För mig låter det osannolikt och jag vill lägga det bland myterna. I en kvarn får du mjöldamm, samma i lagerhus, men kan det finnas tillräckligt med damm hos en handlare för att ens en ohederlig sådan finner det mödan värt att sopa upp det för att hälla på mjölet? Är det någon som känner till några sådana fall från 1800-talet eller senare?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av Hexmaster » 26 juni 2015, 11:14

Reklamen: kan du precisera?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av sonderling » 26 juni 2015, 13:18

Reklam för COOP som går på TV.
Jag har reagerat på samma sak. Så framför mig vilket jäkla jobb det skulle vara att samla damm för att dryga ut mjölet?
Men jag tänker att det kan vara ett missförstånd också.

Som ett närliggande exempel som jag blev varse om:
"Vi var så fattiga så mamma sydde kläder åt oss av mjölsäckar" är nått jag läst och sett ofta ang 30-talets USA (B.l.a Johnny Cash barndom)
Detta har jag trott varit grova jutesäckar och tänkt vad obehagligt och fult. Nånstans har jag sett detta illustrerats som så också även om jag nu inte kan plocka fram ett exempel.
Men som min far (född -36 i USA) har rättat mig, så är mjölsäckar sydda av tätvävt bomull (mjölet läcker ju ut annars) och blir ganska sköna att ha och om mamman är duktig sömmerska ganska så stylish också.

Så jag kan tänka mig att nått liknande förekommit här. Det måste väl vara s.k. logsop som man drygat ut mjölet med, redan på möllan och så har nån kanske i nutid fått för sig nått annat?

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av pandersson2 » 26 juni 2015, 13:47

Sonderling,
du har samma tankar som jag tydligen. Att samla mjöldamm i en kvarn är logiskt och jag förmodar att det samlades in och såldes. Om det var tillåtet att sälja som människoföda eller som djurfoder vet jag inte. Det fanns säkert regler, men jag känner inte till dem. Att man sopat upp där man lagrat mjölsäckar känns inte orimligt och att någon sålt det kan man definitivt tänka sig. Inte heller att man sopar upp efter en mjölsäck som spruckit. Men det är inte det som jag uppfattar när jag sett reklamen. I reklamen nämns golvdamm vilket känns orimligt. När jag samlar golvdamm liknar det inte ens mjöl, så jag förstår inte hur man skall kunna lura kunderna.

Sedan så är jag ofta kritiskt inställd när jag hör uppgifter som går ut på att förhärliga sig själv på bekostnad av andra. Jag litar inte så lätt på sådana uppgifter.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av Hans » 26 juni 2015, 15:14

Här.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av JohnT » 26 juni 2015, 21:13

pandersson2 skrev:Det går en reklam nu där man hävdar att en av anledningarna till bildandet av kooperativ på 1800-talet var att handlare drygade ut mjölet med damm. Finns det verkligen sådana exempel? För mig låter det osannolikt och jag vill lägga det bland myterna. I en kvarn får du mjöldamm, samma i lagerhus, men kan det finnas tillräckligt med damm hos en handlare för att ens en ohederlig sådan finner det mödan värt att sopa upp det för att hälla på mjölet? Är det någon som känner till några sådana fall från 1800-talet eller senare?
Vet inte men om det är exakt samma sak som "damm" men under andra världskriget så ökade man utmalningsgraden, dvs släppte igenom mer av skalen i mjölet. Det ökade Sveriges vetemjölslager med ca 10%.

Kan ni gissa varför fullkornsfiber slog igenom så fort senaste åren ?


Mvh
/John

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av Hexmaster » 27 juni 2015, 19:07

Hans skrev:Här.

MVH

Hans
Häpp! Har ni televiserad reklam även i storhertigdömet? :-)

Har ställt frågan till Coop Facebookledes, liksom på egna kanalen (Faktoider) därstädes. Skulle sätta lika mycket pengar på mjöldammet som ren skröna.

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av qw12 » 28 juni 2015, 11:31

Lite off-topic
Oavsett huruvida det är sant att man blandade damm i mjölet, så är det nog att betrakta som ett faktum att priserna och kvaliten på livsmedel var mycket viktiga frågor för de tidiga fackföreningarna. Att livsmedelskooperationen gick hand i hand med arbetarrörelsen är därfor nog logiskt.

En bieffekt av detta, var att lantarbetarna inte alltid var "riktigt välkommna" i LO. Högre lantarbetarelöner skulle ju kunna ge högre livsmedelspriser.
Lantarbetarförbundet blev medlem i LO först 1930 (!).

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av qw12 » 30 juni 2015, 22:57

Näraliggande till ursprungsfrågan:
Antagligen har ordspråket "rent mjöl i påsen" en faktisk bakgrund :)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av Göstring » 1 juli 2015, 16:22

qw12 skrev:Näraliggande till ursprungsfrågan:
Antagligen har ordspråket "rent mjöl i påsen" en faktisk bakgrund :)
Det finns säkert en historisk bakgrund till uttrycket. Sökning bland 18/1900-talstidningar ger några träffar där man skulle ägnat sig åt underslev eller ocker genom att blanda ut mjölet.
Underslev.jpg
http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?id=kb:198412&recordNumber=46&totalRecordNumber=63
Underslev.jpg (152.24 KiB) Visad 3732 gånger
Ockrande.jpg
http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?id=kb:139091&recordNumber=32&totalRecordNumber=63
Ockrande.jpg (213.52 KiB) Visad 3732 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av Hexmaster » 9 juli 2015, 13:10

Möjligen relaterat: När man handlar med te eller tobak så finns det faktiskt en kvalitetsnivå som heter "floor sweepings". Inte informellt om skräpvaror utan en vedertagen beteckning. Är det bildligt, bokstavligt eller mittemellan?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av sonderling » 9 juli 2015, 19:20

Hexmaster skrev:Möjligen relaterat: När man handlar med te eller tobak så finns det faktiskt en kvalitetsnivå som heter "floor sweepings". Inte informellt om skräpvaror utan en vedertagen beteckning. Är det bildligt, bokstavligt eller mittemellan?
Har hört samma om tepåsar. Att det bara var "floor sweepings" i dem och att man egentligen skulle dricka te i lösvikt.
Källa: nått jag hört som barn från de vuxna. :oops:

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Dryga ut mjöl med damm, en myt?

Inlägg av Hexmaster » 9 juli 2015, 21:11

sonderling skrev:
Hexmaster skrev:Möjligen relaterat: När man handlar med te eller tobak så finns det faktiskt en kvalitetsnivå som heter "floor sweepings". Inte informellt om skräpvaror utan en vedertagen beteckning. Är det bildligt, bokstavligt eller mittemellan?
Har hört samma om tepåsar. Att det bara var "floor sweepings" i dem och att man egentligen skulle dricka te i lösvikt.
Källa: nått jag hört som barn från de vuxna. :oops:
Här en sida där man räknar ut att mängden te i all världens tepåsar är en storleksordning mer än allt te-avfall (på golv eller annat) i all världens tefabriker. Om du behöver lite siffror som stöd. ;-)
http://perennialtearoom.blogspot.se/201 ... floor.html

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Matfusk genom tiderna

Inlägg av LasseMaja » 12 juli 2015, 19:32

Matfusk har förekommit många gånger i den relativt moderna historien. En artikel om bland annat godis färgat med koppar och bly, te som egentligen var andra växter eller bagare som drygade ut mjölet med krita, kalk och benmjöl.

http://varldenshistoria.se/files/bonnie ... le_web.pdf

Bok om ämnet.

http://cdon.se/b%C3%B6cker/bee_wilson/s ... ts-5836233

Skriv svar