Daniel blev prins, och den här utvikningstjejen Sofia blev prinsessa.
Skulle dom inte istället ha blivit prinsessgemål resp. prinsgemål, och, möjligen, hertig och hertiginna av vilket landskap dom nu kommer ifrån.
Prins och prinsessa trodde jag i min enfald att man inte kunde bli genom giftemål, utan det var en titel man föddes till.
Jocken som gifte sig med Madde avsade sig ju prinstiteln p.g.a. sin affärsverksamhet. Annars kunde man ju tro att kunna ståta med titeln prins skulle vara en fördel, i alla fall vid affärer med vissa länder. Men hans affärsverksamhet är kanske lite för ljusskygg.
Men, det här gäller ju över hela Europa nuförtiden.
För ett antal år sedan så skulle ju knugens (ja, det är rättstavat) alla barn ha förlorat sina titlar när dom gifte sig med "ofrälse".
Med den här inflationen kan vi ju lika gärna göra oss av med kungahuset och skaffa en president istället. Tråkigare men ärligare.
Men, folk vill ju ha bröd och skådespel, så lite korteger genom stan uppskattas ju. Själv stog jag och skyldrade gevär på storkyrkobrinken när Gustav VI Adolfs kista kördes genom stan, så man är ju lite äldre.
Här där jag bor, i Thailand, skulle det aldrig gå. När kronprinsen gifte sig med en tjej så blev hon och hela hennes familj upphöjda till "adligt" stånd. Vilket hon och hela hennes familj förlorade när dom skiljde sig. Den andra som kronprinsen av Thailand har skiljt sig från. (Plus lite annat som jag inte vågar skriva om. Här kan man ju bli dömd för majestätsbrott. Kanske nån svensktalande sitter och kollar all nättrafik

Åsikter?