Fornfynd

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » 20 april 2002, 15:03

Ruben skrev:Hej!
Nu hoppas jag att jag inte lägger ord i din mun, men förstår jag dig rätt när du vänder dig emot upplevelsetrenden inom museiväsendet och att du istället förordar mer typologiskt ordnade utställningar?
Som jag hoppas framgick av mina exempel på bra muséer, så är jag inte förespråkare för "300-stenyxor-arrangerade-i-montrar-med-gulnande-lappar-skolan". Däremot så har det funnits vissa tendenser till att istället för att upplysa om något (exvis skomakarna), så har man försökt ge ett "intryck" genom i stort sett okommenterade föremål utan inbördes sammanhang. En sorts postmodernism som inte främjar förståelsen, som däremot populära muséer som t.ex. Jorvik m.fl. gör.

Ett exempel på mindre lyckad exponering av föremål tycker jag att man kan se i Historiska muséets nya vikingautställning. Ett 20-tal svärd, flera i gott skick, är utställda på sådant sätt (mycket dåligt belysta, ett och ett i individuella plexiglasburkar på ett par väggar) att man omöjligt kan se detaljer i dekorativa element, skillnader i fästesutformning, etc. Jag fick plocka fram min ficklampa för att kunna detaljstudera dem!

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

B Hellqvist

Inlägg av Ruben » 20 april 2002, 15:14

Hahahaha SHM förnekar sig aldrig låter som de exponerade svärden var ungefär lika pedagogiska som deras gamla sugrörsskapelse(den skulle symbolisera befolkningstillväxt har jag för mig).

Neelsen!
Välkommen tillbaka själv. Du lyfter fram en viktig faktor. naturligtvis befrämjar det upplevelsen om fynden kan studeras i deras rätta kontext. Tyvärr så tror jag inte att det är ekonomiskt genomförbart i de flesta fallen (men borde vara fullt möjligt i fallet Uppåkra). Fast jag tror att en massa museifolk skulle välkomna ditt förslag med öppna armar.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 20 april 2002, 15:37

Neelsen: Trots att jag är från Stockholm så håller jag med dig. Uppåkra är ett arkeologiskt paradis och bör ha sitt eget museum. Ett bra exempel är muséet vid Uppsala högar, och så Birka såklart.

Vikingautställningen på Historiska muséet var ett skämt. Jag var där med min kompis som inte är lika intresserad av historia som jag, men han fick ingen som helst känsla för Vikingatiden. Hans redan så begränsade kunskaper om Vikingatiden blev än mer oklara och förvirrade. Man började exposén med Vikingatiden, men i sista rummet/avdelningen dök helt plötsligt Bronsåldern och Stenåldern upp!!!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 april 2002, 18:14

Leonidas skrev:Man började exposén med Vikingatiden, men i sista rummet/avdelningen dök helt plötsligt Bronsåldern och Stenåldern upp!!!
En klar miss. Ingången till utställningen är den gamla utgången. Förr gick man medurs (stenålder, bronsålder, vikingatid), nu blir det som du beskriver. Fast man ska tydligen göra om de andra utställningarna också. Undrar vilken ordning det blir...

neelsen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:26
Ort: Lung, Scania, EU

Re: B Hellqvist

Inlägg av neelsen » 20 april 2002, 20:52

B Hellqvist skrev:
Ruben skrev:Hej!
Nu hoppas jag att jag inte lägger ord i din mun, men förstår jag dig rätt när du vänder dig emot upplevelsetrenden inom museiväsendet och att du istället förordar mer typologiskt ordnade utställningar?
Som jag hoppas framgick av mina exempel på bra muséer, så är jag inte förespråkare för "300-stenyxor-arrangerade-i-montrar-med-gulnande-lappar-skolan". Däremot så har det funnits vissa tendenser till att istället för att upplysa om något (exvis skomakarna), så har man försökt ge ett "intryck" genom i stort sett okommenterade föremål utan inbördes sammanhang. En sorts postmodernism som inte främjar förståelsen, som däremot populära muséer som t.ex. Jorvik m.fl. gör.
Samma problem finns på Kulturens utställning i Lund "Metropolis [Daniae]". Utställda fynd saknar helt förklarande text och i övrigt finns det bara särskilda rum med större eller mindre "upplevelsekonstruktioner". De riktiga fynden ska visst tala för sig själv eller något. Men om man inte har en aning om vad de har använts till eller tidsperiod eller plats, så...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

DN debatt idag

Inlägg av B Hellqvist » 21 april 2002, 13:34

Som ett brev på posten (i varje fall som på den gamla goda tiden) och som en förklaring till muséernas brister, publicerades följande debattartikel i söndagens DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Att svenska muséer har små anslag och höga omkostnader går givetvis ut över verksamheten, men detta har inte gått upp för kulturdepartementet. "Marknadsmässiga" lokalhyror för byggnader som knappast kan användas av IT-företag håller på att ta knäcken på inte bara musei- utan även skolväsendet.

Användarvisningsbild
joegge
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 april 2002, 23:15

Inlägg av joegge » 21 april 2002, 15:04

När det pratas om museer så kan jag inte låta bli att tipsa om Waffentechnische Mustersammlung i Koblenz (vapentekniska mönstersamlingen).

Museet drivs av Bundeswehr (inträde DM 2.-) och visar saker man trodde var borta för evigt, Stridsvagnar och artilleripjäser från 1.a Vk. Ex. Tjocka Berta, Järnvägskanonen. Massor av objekt från 2:a Vk: Pzkpfw.IV Panther, Kettenrad osv. Även alla handeldvapen inklusive "runt hörnet geväret" Inte bara tyska vapen.

Museet kan vara svårt att hitta eftersom det inte annonseras aktivt, men när man väl hittar det är lyckan total. Ett tips för den som har tänkt bila i Tyskland i sommar!

mvh Joegge

Ruben
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 26 mars 2002, 12:30

Hellqvist

Inlägg av Ruben » 21 april 2002, 15:08

Jaaaa!
I DN:s debattartkel ser vi nog förklaringen till de brister som många av oss sett vid flera svenska museer. Att i det rådande samhällsklimatat hoppas på flera, lokalt förankrade museer, är en fullkomlig utopi.

Skriv svar