Maskinskrivning som skolämne

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av CvD » 4 maj 2015, 20:05

Sambon är lite imponerad över hur relativt snabbt jag skriver på datorn och det utan att se på tangenterna.
Det något som jag lärde mig i skolan när vi hade maskinskrivning som ämne, kan dock inte minnas om det var i slutet på mellanstadiet eller under högstadiet. Vad jag minns var att det var en jakt på att få en elektronisk skrivmaskin där man inte behövde trycka så hårt på tangenten för att få fram bokstaven på pappret, hade man otur fick man en gammal mekanisk som dessutom var extra trög i anslaget. :?

Sambon har inte haft maskinskrivning som skolämne, men hon har inte heller gått i svensk skola. Men har samtidigt inte sett några tecken att maskinskrivning skulle finnas kvar som skolämne.
När försvann den från svenska skolan? Borde vara rätt användbar även idag med tanke på alla datorer.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av Sarvi » 4 maj 2015, 20:35

Hade det någon gång -93 eller -94, på högstadiet. Undervisningen skedde medelst ett maskinskrivningsprogram på en Apple Macintosh II, om jag minns rätt.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av Amund » 4 maj 2015, 21:11

Enligt mitt minne var maskinskrivning ett tillvalsämne under högstadiet (1980-83), inget obligatoriskt alltså.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av dc » 4 maj 2015, 21:17

Vi hade maskinskrivning under en termin på högstadiet. Sedan sopades alla skrivmaskiner ut och det blev en datasal istället. Så vi var sista årskursen som bytte färgband... Det bör ha varit 94-95...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av CvD » 4 maj 2015, 21:43

Var inget frivilligt tillval på min skola vad jag minns. Såvitt jag minns hade alla det men minnet kan svika.
Byte av färgband och använda tipex, minnet kommer tillbaka. :)

DC, hade årskursen efter dig någon annan kurs i stället?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av Hans » 4 maj 2015, 23:10

Med tre avkommor som skrattar åt pappans pekfingervals behövs det inte idag. De har motivationen med konstant uppkoppling. Då jag gick gymnasiet (77-80) så var det ett ämne för blivande sekreterare och hade inte speciellt hög status vilket innebär att detta inlägg tar 5-10 minuter, speciellt på pekpllatta.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av dc » 4 maj 2015, 23:29

CvD skrev:Var inget frivilligt tillval på min skola vad jag minns. Såvitt jag minns hade alla det men minnet kan svika.
Byte av färgband och använda tipex, minnet kommer tillbaka. :)

DC, hade årskursen efter dig någon annan kurs i stället?
Det blev nog datakunskap för alla.... Vi hade det vad jag minns. Så maskinerna försvann och in kom datorerna..
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13579
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av Markus Holst » 4 maj 2015, 23:40

Maskinskrivning minns jag inte, men vi lärde oss att räkna på räknesnurra. En sådan står fortfarande på mitt skrivbord. Jag slutade högstadiet 1976
Bild
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av Blixten » 4 maj 2015, 23:52

Amund skrev:Enligt mitt minne var maskinskrivning ett tillvalsämne under högstadiet (1980-83), inget obligatoriskt alltså.
Jag gick högstadiet något år senare och då blev det obligatoriskt. För storsyrran var det frivilligt. Vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av Donkeyman » 5 maj 2015, 08:03

När jag gick i skolan fanns maskinskrivning som tillval. Detta innebar ett par extra lektioner i veckan efter ordinarie skoldag slutat. Vilket den unge "Donkeyman" ogillade, men eftersom modern krävde detta så fanns det inte något utrymme för diskussion. Detta ägde rum tidigt på -60-talet och Donkeyman har haft enorm glädje av den här kunskapen ända sedan dess. Både på skrivmaskinstiden och sedan datorerna kom. Att skriva maskin är som att cykla- har man först lärt sig hur det skall göras så sitter kunskapen i ryggmärgen livet ut.

Räknesnurrans mysterier var inte något som Donkeyman studerade i den vanliga skolan. Däremot fick man utbildning på att använda räknesnurra på Sjöbefälsskolan. Närmare bestämt på chiefklassen. En räknesnurra stod på varje maskinkontor ombord i den tidens fartyg och står givetvis även på Donkeymans hemmakontor i dag. I kombination med räknesticka så klarade man av det som måtte kalkyleras.

Den första miniräknaren som Donkeyman kom i kontakt med innehades av en av hans klasskamrater på Chiefskolan. En efter dagens förhållanden stor klump som kunde de fyra räknesätten och inte något mer. Inhandlad i Japan för si så där en Svensk tusenlapp, vilket blir bra många tusenlappar i dagens penningvärde. Detta var 1973 på hösten. När vi kom till våren 1975 hade alla elever enkla miniräknare och priserna hade sjunkit till ett par hundringar. De fanns dessutom att köpa även i Sverige. Men Donkeyman avlade Chiefexamen med papper, penna och räknesticka som verktyg. Som enda elev, alla andra hade de moderna elektroniska prylarna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av sonderling » 5 maj 2015, 10:27

Amund skrev:Enligt mitt minne var maskinskrivning ett tillvalsämne under högstadiet (1980-83), inget obligatoriskt alltså.
Ja så minns jag det med. Och jag valde detta i en termin, nångång 80-83 :) . Så jag tycker själv jag är rätt haj på detta med att skriva utan att titta på tangenter, vilket imponerar på arbetskamrater. Sedan om det äör stress eller Alzheimers å mörker jag att antalet fel slag ökat med åren. Eller så har de gjort om tangent borden i smyf? :D

Jag valde förresten ett nytt tillvals ämne varje termin i högstadiet. Fast sista året skolkade jag nog bort. Men det fick man ju göra om senare i vuxen ålder på Folk Högskola. Den möjligheten finns inte idag har jag förstått. Förlåt nu slirade jag in på skoldebatten...

Sonderling

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av millgard » 5 maj 2015, 10:46

Vi hade maskinskrivning i åk 6. Obligatoriskt. Manuell skrivmaskin, dock fanns en elektrisk att prova på i samma lokal. Sedermera under sommarjobb minns jag fascinationen över den elektriska skrivmaskinens snurrande (och utbytbara) klot, på vars sidor typerna satt.

Lagom till första universitetsuppsatsen 1993 inköptes en Apple LC II, den elektriska skrivmaskinen såldes till en uppenbarligen mindre vetande studentska och FACIT var därmed EXIT.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av BOPE-RJ » 5 maj 2015, 13:52

Undertecknad gick på högstadiet 81-84 och då var det tillval på den platsen jag gick.
Sedan när jag gick en påbyggnadsutb på 4-årig teknisk så kom det som obligatoriskt moment. Men då var nog syftet att kunna skriva kommando och programmera fort, även om kursen var en skrivmaskinskurs.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av kblomster » 5 maj 2015, 14:44

Jag är född 1986 och kan inte påminna mig någon kurs i maskinskrivning/skrivning på tangentbord. Däremot är min far programmerare och såg till att lära både mig och mina syskon att skriva ordentligt. Samtliga fingrar på båda händerna används, och ögonen hålls på skärmen.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Maskinskrivning som skolämne

Inlägg av dc » 5 maj 2015, 18:53

kblomster skrev:Jag är född 1986 och kan inte påminna mig någon kurs i maskinskrivning/skrivning på tangentbord. Däremot är min far programmerare och såg till att lära både mig och mina syskon att skriva ordentligt. Samtliga fingrar på båda händerna används, och ögonen hålls på skärmen.

Du är alldeles för ung :D

Jag är ganska säker att vi årsmodell 1979 var sista på vår skola. Var aldrig någon stjärna kan man tillägga...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar