Örondragning på soldater

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Örondragning på soldater

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 8 april 2015, 00:01

Ok. Det här är något jag funderat över länge, men inte vetat var jag skall vända mig.I gammal tid, Rom, var det en signal till en soldat att han skött sig väl att dra honom i örat nedåt. Man (kejsaren, generalen?) grep med flera fingrar och drog nedåt. Antagligen med höger hand.

Detta kan man se i tex Asterix i Spanien (Caesar), eller i Lucky Luke albumet om kejsaren av Amerika (Norton den förste). Jag utgår från att detta inte är fantasier, utan har en grund i verkligheten. Så det jag undrar över är: vad heter denna gest? Dvs att dra med hela handen en soldats öra nedåt för att säga "Utmärkt!"
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Örondragning på soldater

Inlägg av Hans » 8 april 2015, 10:36


Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Örondragning på soldater

Inlägg av Stefan » 8 april 2015, 12:00

Det är kanske en variant på de lätta daskarna på kinden som ju också förekommer i sammanhanget.

Wurner
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 april 2015, 11:21
Ort: Gbg

Re: Örondragning på soldater

Inlägg av Wurner » 23 april 2015, 09:13

Ett annat spår (behöver ju inte stå i motsättning till andra symboliska betydelser) finns i Lukas 22:
Jesus fängslas

Medan han ännu talade kom det en stor skara människor. Han som hette Judas, en av de tolv, visade vägen, och han gick fram till Jesus för att kyssa honom. Jesus sade till honom: ”Judas, förråder du Människosonen med en kyss?” När de som var med Jesus såg vad som skulle hända sade de: ”Herre, skall vi ta till våra svärd?” Och en av dem slog till mot översteprästens tjänare och högg av honom högra örat. Men då sade Jesus: ”Nu räcker det.” Och han rörde vid mannens öra och läkte honom. Sedan sade Jesus till de överstepräster och officerare vid tempelvakten och äldste som hade kommit dit för att gripa honom: ”Som mot en rövare har ni gått ut med svärd och påkar. Dag efter dag var jag hos er i templet, och ni lyfte inte er hand mot mig. Men detta är er stund, nu har mörkret makten.”

Skriv svar