Valaffischer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Valaffischer

Inlägg av varjag » 24 oktober 2015, 23:39

unmo300 skrev:"Gärna medalj men först rejäl pension" är en annan klassiker.
Jo den kommer jag ihåg - tack för minnet!, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Valaffischer

Inlägg av Donkeyman » 25 oktober 2015, 10:22

Den minns jag också, tycker den tillhör de bättre.

Ett par andra som ligger "före min tid" men som jag sett på bild är:

- Ju större bomber, desto mindre bröd med klatschig teckning
- En som visar tre händer. Den första är en sliten arbetarhand, den andra är en välmanikad hand med dyrbara ringar och klocka, den tredje är också en sliten arbetarhand. Texten under den första säger "Bonde", under den andra säger "Mellanhand", under den tredje säger "Konsument".
Men det finns självfallet fler- fast de är inte många.

Men ser vi till de senaste 25 åren kan jag inte minnas annat än politikerbilder med något intetsägande slagord. Och de affischerna är antagligen enbart slöseri med pengar. De kommunicerar inte något budskap. Den sortens affisch kunde nog dra röster för sådana personligheter som Erlander, Sträng, Ohlin och den generationens ledare. Speciellt med tanke på frånvaron av TV i modern betydelse.

De senaste 40 åren finns det inte många exempel på allmänt betrodda personer inom politiken. Jag menar sådana som har en karisma att de kan öka sitt partis väljartal. Totalt sett kanske en handfull eller så. En sådan person skulle nog vara en vinnare att presentera på en valaffisch, men disponerar man inte den personen så vore det nog mer effektivt att gå tillbaka till traditionen av klatschiga politiska budskap som Engströms kräftor. (Nu var ju han själv också med på affischen, självfallet i kraft av allmänt känd och respekterad person.)

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Valaffischer

Inlägg av unmo300 » 25 oktober 2015, 12:16

Ingen valaffisch, men en tidningsannons som sossarna hade i en valkampanj på 70-talet. En bild på tre borgerliga politiker, Fälldin, Bohman och Ahlmark, med texten "Styrelsen för Ebberöds bank". Att smäda politiska motståndare var inte så vanligt förr i tiden, annonsen var nog ett tecken på vad som skulle komma.

(Ebberöds bank var en svensk pilsnerfilm, med handlingen där banken ökade omsättningen genom att ha högre inlåningsränta än utlåningsränta)

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Valaffischer

Inlägg av KoteGaeshi » 25 oktober 2015, 13:49

varjag skrev:
unmo300 skrev:"Gärna medalj men först rejäl pension" är en annan klassiker.
Jo den kommer jag ihåg - tack för minnet!, Varjag
"Gärna pension, men först rejäl medalj" har väl också funnits, i någon militärisk kontext. Typ i vevan att försvaret fick en egen medalj för internationella insatser kanske?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Valaffischer

Inlägg av Göstring » 27 oktober 2015, 22:48

unmo300 skrev:Ingen valaffisch, men en tidningsannons som sossarna hade i en valkampanj på 70-talet. En bild på tre borgerliga politiker, Fälldin, Bohman och Ahlmark, med texten "Styrelsen för Ebberöds bank". Att smäda politiska motståndare var inte så vanligt förr i tiden, annonsen var nog ett tecken på vad som skulle komma.

(Ebberöds bank var en svensk pilsnerfilm, med handlingen där banken ökade omsättningen genom att ha högre inlåningsränta än utlåningsränta)
Bohman, Fälldin och Helén.
Styrelsen for Ebberods bank.jpg
Socialdemokraterna 5 juli 1973 skrev:Det finns de som idag försöker ta hem samma lättköpta popularitet genom att till exempel i riksdagen lägga på några miljoner här och några där då det gäller regeringens förslag till anslag – samtidigt som man gnäller över skatterna och lovar att fick man bara själv bestämma, så nog skulle det bli skattesänkningar alltid.

Det finns de som gör det lätt för sig. I politiken kallas den här metoden för att köra med överbud.

Centerpartiet har i vår varit värst i den branschen. Nära 4000 miljoner kronor – fyra miljarder – har centern begärt i ökade statsutgifter i riksdagen i vår. Folkpartiet ligger inte långt efter med 3000 miljoner. Moderaterna har i vår varit de mest återhållsamma – de stannade på 2500 miljoner i överbud.

Om centern fått igenom alla sina överbud i riksdagen hade det för att bevara en sund ekonomi varit nödvändigt att höja skatten. Höjningen skulle blivit 3,5 procent på momsen eller arbetsgivaravgiften. Eller också hade man måst höja den direkta skatten för vanliga inkomsttagare med en tusenlapp. Men det har Thorbjörn Fälldin inte sagt något om. Lika lite som Gösta Bohman eller Gunnar Helén.

Vad de borgerliga i stället talar om i valrörelsen är att minska samhällets inkomster – för centerns del med 7000 miljoner kronor. Hur det ska gå ihop säger man inte. De borgerliga vill uppenbarligen bara till varje pris bilda regering tillsammans. Resten får ordna sig som det kan.

Men väljarna har rätt att få besked i sakfrågorna. Före valet. Hur ser en samlad borgerlig regeringspolitik ut? Vad är tomma löften av allt de pratar om idag? Vilka reformer ska man avstå ifrån? Eller vilka skattehöjningar tänker en borgerlig regering genomföra?

Fråga dem före valet. Efter är det för sent.

En information från Socialdemokraterna

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Valaffischer

Inlägg av unmo300 » 28 oktober 2015, 05:51

Tack Göstring för den utförliga informationen. Att Helén var FP-ledare hade jag helt glömt, men han var knappast en färgstark politiker.

Skriv svar