Skolmaten

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Skolmaten

Inlägg av Stefan Lundgren » 6 december 2014, 08:24

Från Uppsala Nya Tidning den 28 september i år!!!

Det var tre elever som testade historiska maträtter; lapskojs kommer jag ihåg att jag åt, det verkar som köttfärssåsen har hängt med hela tiden.
Jag gick ut högstadiet 1987 och gymnasiet 1991(hade bott två år i utlandet under denna tid).

Minns att jag åt makaronilåda, blodpudding och hamburgare med potatismos, det blev mer variation under 1990-talet vet jag. Köttbullar med potatis och brun sås kommer jag ihåg att man fick under grundskoletiden, sedan blev det lite annan variation senare.

Minns att låg- och mellanstadietskolan hade inte så god mat, det var flera som tyckte att maten var äcklig.
Högstadieskolan var lite bättre!!!
Gymnasiet; där stod även de elever som gick på livsmedel också för skolmaten.

Jag fick idén till denna tråd p g a Hans tråd om skolschemat.

Artikeln om att vad tre elever på en skola i Uppsala tyckte om tre maträtter som har varit under olika tider. Risgrynkakan åt jag inte någon gång har jag för mig, däremot lapskojs och kalops.

Minns också att under 70-talet så gjorde kommunen i Uppsala reklam för sig att skolmaten var det bästa som eleverna kunde få, men jag tvivlar på att det var många som egentligen tyckte så.

Hur var era reflexioner om skolmaten eller om historiska maträtter som har blivit serverat.

Stefan
UNT lät tre elever från Västra Stenhagenskolan testa tre historiska skolmatsrätter. Här är deras omdömen.





"Inte min typ av mat"

Lapskojs, rödbetor, juice (Serverades redan 1957 på Nannaskolan, har funnits kvar som skolmat sedan dess men försvann för några år sedan)
Manar Firas tittar med bekymmersam blick på den första rätten:
– Det ser helt okej ut. Det smakar som potatismos. Det var ju gott men inte min typ av mat.

Betyg: 3 kajor

Cynthia Fewiat gräver upp en klick på gaffeln:
– Det ser gott ut och det är gott. Det smakar potatis och lite kött. Det här kunde finnas med som skolmat i dag.

Betyg: 5 kajor

Isak Åslund kliar sig i håret och ler lite osäkert:
– Det ser inte jättegott ut direkt. Och, nej, jag tycker inte att det var jättegott. Det smakar ungefär som det ser ut; klumpigt och degigt.

Betyg: 2 kajor

"Känns mer som en efterrätt"

Risgrynskaka, saftsås, hård smörgås med messmör (Serverades i Knutby skola 1964)

Manar Firas börjar med saftsåsen:
– Den är ju god! säger hon och fortsätter med risgrynskakan:
– Jag skulle inte rekommendera den som en skollunch. Man blir inte så mätt på den, men smörgås med messmör är helt ok.

Betyg: 4 kajor

Cynthia Fewiat tycker att risgrynskakan ser god ut:
– Det ser gott ut, smakar mellangott, krämigt. Men det är inte som en skollunch. Det är lite mer som en efterrätt. Messmöret var godare än risgrynskakan. Jag gillar inte pajer så mycket.

Betyg: 2 kajor (smörgåsen med messmör får 3)

Isak Åslund tar en tugga, och en till...
– Det ser ganska gott ut. Det smakar lite som Risifrutti. Men det känns mer som en efterrätt än en lunch.

Betyg: 4 kajor

"Det här skulle jag aldrig äta upp!"

Hemlagad kalvsylta med inlagd rödbeta, potatis, persilja, äpple (Serverades i Uppsala kommuns skolor 1973)

Manar Firas börjar med att tycka att maten ser både nyttig och god ut:
– Men nej, den var inte god! utbrister hon och backar från tallriken.
– Den var kall, verkligen! Det här skulle jag aldrig äta upp! säger hon och tar en stor klunk ur josglaset.

Betyg: 1 kaja

Cynthia Fewiat ser riktigt nyfiken ut på nästa tallrik:
– Det är svårt att säga, men det ser ut som det man har på julen...leverpastej! Jag tycker om leverpastej...och det smakar som leverpastej. Gott! Det här skulle jag vilja ha som skolmat.

Betyg: 4 kajor

Isak Åslund blir ingen storätare av tredje rätten:
– Det ser ut som leverpastej och potatis. Och det smakar ju som det också...Helt okej, men inte jättegott. Inte äckligt i alla fall.

Betyg: 3 kajor

Panelen bestod av:

* Manar Firas, klass 5, tolv år
Bästa skolmåltiden: Spagetti med köttfärssås

* Cynthia Fewiat, klass 3, nio år
Bästa skolmåltiden: Spagetti med köttfärssås

* Isak Åslund, klass 7B, 13 år
Bästa skolmåltiden: Pasta med ost- och kalkonsås


http://www.unt.se/uppland/uppsala/sa-ty ... 65076.aspx

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Skolmaten

Inlägg av BOPE-RJ » 6 december 2014, 21:44

Mitt minne är att maten var bra, samtidigt kommer jag ihåg att det var många som klagade mycket.
Det fanns dock en svacka på högstadiet när de byggde om köket och vi fick cornflakes och smörgås under några månader.

Jag tänkte på skolmaten härom dagen när jag gjorde stuvade makaroner och köttbullar.

En sak som jag reagerade på i utklippet.
josglaset
är det jag som är gammal och de ändrat stavningen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Skolmaten

Inlägg av Markus Holst » 6 december 2014, 23:03

Jag är ingen större gormet, och glufsade glatt i mig skolmaten under alla år. Maträtter jag minns är:

Köttsoppa (det första jag åt i bamba)
Ärtsoppa
Spagetti
Dillkött
Mandelfisk (det var inte så gott)
Köttbullar
Kokt torsk med äggsås
Makaronilåda med korv, eller om det var fläsk
Kokt kött med brunsås, heter nog grytbitar, och lagerblad
Någon stekt fisk

Jag började gymnasiet 1976, och då tillkom nymodigheter som chili con carne och lasagne. Men den stora nymodigheten var att det var självservering. Man fick själv ösa upp på tallriken... Kändes vuxet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skolmaten

Inlägg av pandersson2 » 7 december 2014, 08:57

Det finns flera nymodigheter med skolans mat.

Frukost. Serveras i många skolor eftersom det anses att många elever inte äter innan de börjar lektionerna. Föräldrarna hinner inte längre ge barnen mat och skolan ser det som sitt ansvar att de inte skall vara hungriga.

Vegetarisk mat. Vissa städer har infört köttfria dagar och jag har läst förslag på att man skulle ha varannan dag vegetarisk i skolan. Min son förklarade att han inte kan rösta på socialdemokraterna av den anledningen, det var tydligen en av de saker som partiet såg som valvinnande när de var i skolan. Annars har jag hört att det är positivt att vegetarianer åtminstone kommer att få kött varannan dag. Vegetariskt alternativ är numera en självklarhet. Själv minns jag med fasa hur vi fick vegetarisk ärtsoppa med morätter i budgetnedskärningnes tid.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skolmaten

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 december 2014, 09:24

På min tid i skolan fanns det varken vegetarisk eller veganmat, de som inte tyckte om kött höll sig till strimmade morötter och andra grönsaker.
josglaset
är det jag som är gammal och de ändrat stavningen?
Nej, du är tydligen inte för gammal, kan beror på en sak att reportern skrev som barnet sade det; reporten vet inte hur juice stavas eller så använde reportern chattspråket.

Stefan

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Skolmaten

Inlägg av unmo300 » 7 december 2014, 19:53

Jag undrar om de har fått skolmat i Norge ännu. http://www.dn.se/nyheter/varlden/norska ... n-skolmat/

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Skolmaten

Inlägg av unmo300 » 7 december 2014, 19:55


Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolmaten

Inlägg av tryggve » 7 december 2014, 19:56

Spontant så verkar det som om det är bra mycket bättre med maten i skolan nu, framför allt så verkar personalen vara mer engagerad än den var när jag gick i skolan för länge sedan.
(Baserat på vad kompisar sagt om skolmaten som deras barn får)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Skolmaten

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 december 2014, 21:53

tryggve skrev:Spontant så verkar det som om det är bra mycket bättre med maten i skolan nu, framför allt så verkar personalen vara mer engagerad än den var när jag gick i skolan för länge sedan.
(Baserat på vad kompisar sagt om skolmaten som deras barn får)
Jag håller med om det, gick själv Komvux på min gamla gymnasieskola och då har maten blivit mycket bättre. Dels har skolmatsalen blivit bättre under år som jag var borta därifrån och dels var de som läste livsmedelrelaterade program övade sig på att laga bra mat. När jag gick på Komvux där så hade man öppnat en restaurang som drevs av elever med ett par lärare som passiva följeslagare och sedan en matsal där "livsmedeleleverna" serverade den mat som de hade lagat. Det var inte enbart de klassiska maträtterna på en skolbespisning utan det var även andra rätter som även fanns på vanliga restauranger eller barer.

Stefan

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Skolmaten

Inlägg av pandersson2 » 7 december 2014, 22:13

Det är intressant att man inte är konsekvent med stavningen. I första rätten ingår juice, därefter dricks det ur josglas. En gissning är att menyerna är avskrivna men reportern har använt egen stavning för glaset.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolmaten

Inlägg av tryggve » 8 december 2014, 11:17

Jag var för övrigt med i ett kortvarigt experiment. De sista tre terminerna som jag gick på gymnasiet (det borde bli 1993 och 1994) så fick vi betala ca 500:-/termin för att äta i skolmatsalen. Man fick sedan ett fotoförsett ID-kort som man fick visa upp för att få äta där.

Detta var dock tydligen olagligt, så kommunen fick upphöra med detta efter att ha fått en rätt ordentlig utskällning frän högre ort. Men det pågick som sagt i flera terminer.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Skolmaten

Inlägg av Donkeyman » 8 december 2014, 15:20

unmo300 skrev: Jag undrar om de har fått skolmat i Norge ännu. http://www.dn.se/nyheter/varlden/norska ... n-skolmat/
Nej. Det normala är att ha med sig en så kallad "nistepakke". Vilket i princip betyder ett par brödskivor med pålägg. Ofta brunost eller liknande. Men detta är bara en spegelbild av vuxenvärlden i Norge. Det är inte vanligt att äta lunch. De flesta har med sig ett par mackor och så "spisar man på pulten" som det heter. Det vill säga man tar inte någon lunchrast utan smäller i sig de här mackorna när hungern slår till.

Eftersom man bara har 7,5 tim arbetsdag betyder detta att man enbart är på arbetsplatsen i dessa 7,5 timmar. En typisk kontorstid är från 0830 till 1600. Medan vi Svenskar som har 8 tim arbetsdag med en timme lunchrast ofta jobbar 08- 17.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Skolmaten

Inlägg av CvD » 8 december 2014, 15:41

Vill minnas att oxsvanssoppa var populär under min skoltid, dock upp titt som tätt.
Dom hade också en tendens att omväxlande köra med fiskpinnar och fiskpanetter, dvs samma sak men bara olika storlek. Såg väl bättre ut på pappret.
Tyvärr så fick både skolan jag gick låg- och mellanstadiet på samt skolan jag gick högstadiet på, mat från centrala skolköket, vilket innebar att man ofta fick mat som varit uppvärmd under längre tid. Tror centralköken är en orsak till att yngre personer i dag äter bra mycket mindre potatis än förut. Potatis som varit uppvärmd under lång tid är inga höjdare.

För några års sedan lät en skola i grannstaden dagens ungar får smaka "gammaldags" mat, däribland rotmos med fläsklägg (en personlig favorit) och ungarna tyckte det smakade horribelt och "förstod varför ingen åt medeltidsmat numera". 8O :? :cry:

Kan nämna att min familj har äter mycket husmanskost, något jag market rätt tidigt inte var vanligt bland många av mina kamrater under barndomstiden.

/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Skolmaten

Inlägg av tryggve » 8 december 2014, 17:15

CvD skrev: Tyvärr så fick både skolan jag gick låg- och mellanstadiet på samt skolan jag gick högstadiet på, mat från centrala skolköket, vilket innebar att man ofta fick mat som varit uppvärmd under längre tid. Tror centralköken är en orsak till att yngre personer i dag äter bra mycket mindre potatis än förut. Potatis som varit uppvärmd under lång tid är inga höjdare.
Jag tror, obs tror, att detta är något som man faktiskt försöker få bort. D v s att man faktiskt lagar maten på plats i möjligaste mån. Det är i alla fall uppfattningen som jag har fått från kompisar med barn i skolan. Men det kan ju vara fel förstås.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Skolmaten

Inlägg av CvD » 8 december 2014, 17:21

tryggve skrev:
CvD skrev: Tyvärr så fick både skolan jag gick låg- och mellanstadiet på samt skolan jag gick högstadiet på, mat från centrala skolköket, vilket innebar att man ofta fick mat som varit uppvärmd under längre tid. Tror centralköken är en orsak till att yngre personer i dag äter bra mycket mindre potatis än förut. Potatis som varit uppvärmd under lång tid är inga höjdare.
Jag tror, obs tror, att detta är något som man faktiskt försöker få bort. D v s att man faktiskt lagar maten på plats i möjligaste mån. Det är i alla fall uppfattningen som jag har fått från kompisar med barn i skolan. Men det kan ju vara fel förstås.
Tror du delvis har rätt, har sett artiklar att vissa skolor försöker göra mer/all mat på plats men hur stor spriding det har vet jag inte.

Tror inte centralkökstanken helt släppt sitt grepp runt Sverige, vill minnas att det nya Karolinska sjukhuset i Stockholm var planlagt att få mat från en centralkök och maten skulle bara värmas upp på sjukhuset, lite som mikromat. Vet inte hur det blev i slutändan.

/CvD

Skriv svar