Förbjuden emigration?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Förbjuden emigration?

Inlägg av Hans » 1 december 2014, 17:27

Om vi håller oss till 1900-talet, vilka länder har förbjudit eller rejält försvårat emigration från den egna landet till andra länder, Jag kan på rak arm bara komma på de flesta kommunistdiktaturerna men något annat land måste väl ha pysslat med liknande dumheter? Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Urban » 1 december 2014, 21:33

Fanns ju en del "roliga" exempel på http://en.wikipedia.org/wiki/Illegal_emigration som faktiskt var okända för mig

Sedan kan man diskutera om att man inte betalat sitt underhåll och får reseförbud utgör emigrationsförbud eller inte

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Hans » 1 december 2014, 21:59

Tack Urban, jag borde ha kunnat hitta dit själv :oops:

Men min tes stämnde, i princip.

MVH

Hans

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av unmo300 » 2 december 2014, 09:10

Under apartheid i Sydafrika kunde den svarta befolkningen knappt röra sig inom landet. Undrar hur det var om de ville emigrera.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av BOPE-RJ » 2 december 2014, 16:11

Gästarbetare som fråntas pass för att inte rymma hem. Kanske blir en gråzon då det inte rör egna befolkningen.

Grönska
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 december 2014, 10:11
Ort: Södertälje

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Grönska » 10 december 2014, 09:09

Vad jag kan minnas var Portugal ett av få länder i västvärlden som hade strikta regler för emigration under 1900-talet. Framförallt som jag kommer ihåg det skydda sina intressen i Afrika och hindra sin egen arbetskraft att emigrera till länder med bättre villkor. Sedan kan man kanske diskutera hur välutvecklat Portugal var som land innan de gick med i EU, men de låg ju iallafall utanför östblocket får man säga.
// Mini Me
Karamba

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Hans » 10 december 2014, 09:47

Grönska skrev:Vad jag kan minnas var Portugal ett av få länder i västvärlden som hade strikta regler för emigration under 1900-talet. Framförallt som jag kommer ihåg det skydda sina intressen i Afrika och hindra sin egen arbetskraft att emigrera till länder med bättre villkor. Sedan kan man kanske diskutera hur välutvecklat Portugal var som land innan de gick med i EU, men de låg ju iallafall utanför östblocket får man säga.
Välkommen.

Intressant, har du mer?

Varför jag undrar är att på sådär sextio-sjuttitalet strömmade det människor från Portugal till många länder i Europa. 255 000 bara till Frankrike 1970 t.ex.
http://ies.berkeley.edu/research/files/ ... ration.pdf

MVH

Hans

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av pandersson2 » 18 januari 2015, 08:34

Ottomanska riket skall ha förbjudit emigration, åtminstone till kristna länder. Detta skall gälla muslimer och judar åtminstone, osäker på om kristna ingått.

Det finns inom islam religiösa påbud om att muslimer inte får flytta om det påverkar deras tro skadligt, men jag vet inte om det gett följder i lagstiftningen förutom det ovanstående exemplet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av pandersson2 » 18 januari 2015, 08:43

Att behålla ekonomiskt lönsamma grupper inom landet är inte bara Berlinmuren exempel på. Jag läste att Egypten åtminstone på 60-talet förbjudit akademiker att emigrera.

Petter A
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 15 januari 2015, 18:10
Ort: Frankfurt

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Petter A » 22 januari 2015, 19:40

Kommunistdiktaturer nämndes ju visserligen redan, men det mest extrema exemplet idag måste ju nog vara Nordkorea.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Stefan » 8 april 2015, 12:09

pandersson2 skrev:Att behålla ekonomiskt lönsamma grupper inom landet är inte bara Berlinmuren exempel på. Jag läste att Egypten åtminstone på 60-talet förbjudit akademiker att emigrera.
Sverige hade ju länge ett förbud att föra ut pengar för privatpersoner utan uttrycklig tillstånd. Minns inte den exakta gränsen, men den fanns, och den var ganska låg.
Så tex. var det förbjudet att föra ut 1000 kronors sedlar, som då alltså var i princip olagligt betalningsmedel utomlands.
På den tiden var ju tullen också mera än ren symbol, så då var det riskabelt att ta med sig stora penningsummor i en resväska.

Såvitt jag förstår var syftet just att minska risken för emigration av de ekonomiskt välbärgade och resursstarka.

Nu var det ju ett slag i luften. De resursstarka kunde säkert hitta på sätt att kringgå detta.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Förbjuden emigration?

Inlägg av Amund » 8 april 2015, 12:59

Stefan skrev: Sverige hade ju länge ett förbud att föra ut pengar för privatpersoner utan uttrycklig tillstånd. Minns inte den exakta gränsen, men den fanns, och den var ganska låg.
Så tex. var det förbjudet att föra ut 1000 kronors sedlar, som då alltså var i princip olagligt betalningsmedel utomlands.
Det var den så kallade valutaregleringen som var avsedd att hålla koll på penningflödena, den har nog de flesta nästan glömt bort idag. :)
Stefan skrev:Såvitt jag förstår var syftet just att minska risken för emigration av de ekonomiskt välbärgade och resursstarka.
Nej, som jag har förstått så har det inte att göra med människor utan enbart pengar. Valutaregleringen gjorde att politikerna fick större handlingsutrymme på det ekonomiskpolitiska området, lite förenklat kan man säga att om man inte begränsar flödet av pengar från landet så blir penningpolitiken mer beroende av marknaden och omvärlden, precis som vi har det idag med en flytande valuta. Med regleringar ges däremot mer politisk makt över den ekonomiska politiken och kasten blir kanske inte lika snabba, samtidigt kan det döljas många obalanser och missförhållanden.

Om man bestämmer sig för att Grekland ska lämna Euron lär en plötslig valutareglering från landet bli den första åtgärden. :wink:

Skriv svar