Mår Ryssland bra av att förlora krig?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Amund
Stödjande medlem 2020

Mår Ryssland bra av att förlora krig?

Inlägg av Amund » 05 jun 2014 21:38

Ta inte så allvarligt på rubriken men jag tänkte att det är anmärkningsvärt hur ofta det är som landet utvecklats i en positiv riktning efter att man har FÖRLORAT ett krig. Efter Krimkriget så avskaffades livegenskapen, efter Rysk-Japanska kriget genomfördes en hel del reformer i riktning mot en parlamentarism som övriga länder genomfört, och slutligen är mitt sista exempel Afghanistankriget som ledde till att kommunistdiktaturen föll samman.

Händelserna 1917 är alltför komplicerade för att dra slutsatser från, men efter de för Ryssland framgångsrika Napoleonkrigen stelnade den ryska samhällsordningen på ett sätt som skulle hämma utvecklingen under 1800-talet, andra världskrigets segerrusiga välde utvecklades inte utan man lider nästan fortfarande av den begränsande idealisering som segern från den 9:e maj 1945 betyder för självbilden av Rysslands roll i världen.

Som sagt, ta nu inte så allvarligt på detta utan se det mer som kanske en utgångspunkt för en fortsatt diskussion. Vill även betona att jag med utveckling menar det man i Väst normalt menar med demokrati, personlig och ekonomisk frihet, men vet att det finns de som har andra måttstockar på ett väl fungerande samhälle.