propaganda filmer?
propaganda filmer?
vilka av dessa finns det där ute? från början av användningen till idag, amerikanska som sovjetiska och tyska, vill ha titlar och gärna lite info.
mvh
mvh
- Wolfblitzer
- Medlem
- Jesusmoma
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
Jag har Frank Capras amerikanska propagandafilm "Divide & Conquer",
del 3 av 7 ur filmserien "Why We Fight - A Series Of Seven Information Films".
Inledningstexten lyder "This film will deal with the period when the Nazi blitzkrieg reached its
highest point and the Nazi treachery reached its lowest point"
M.a.o. behandlar den början av kriget i Europa, från Polen, via angreppet på Danmark och Norge,
till anfallet på BeNeLux-staterna och Frankrike.
En riktigt bra film och informativ film, trots att den gjordes redan under kriget, så en del felheter finns med.
Men som sagt. Riktigt, riktigt bra. Men det är väl att vänta när Frank Capra låg bakom.
del 3 av 7 ur filmserien "Why We Fight - A Series Of Seven Information Films".
Inledningstexten lyder "This film will deal with the period when the Nazi blitzkrieg reached its
highest point and the Nazi treachery reached its lowest point"
M.a.o. behandlar den början av kriget i Europa, från Polen, via angreppet på Danmark och Norge,
till anfallet på BeNeLux-staterna och Frankrike.
En riktigt bra film och informativ film, trots att den gjordes redan under kriget, så en del felheter finns med.
Men som sagt. Riktigt, riktigt bra. Men det är väl att vänta när Frank Capra låg bakom.
Jud Süss - var tydligen en sån vidrig film (handlar om en jude som våldtog, lurade o.s.v) att den tilltänkte skådespelaren fick tvingas av PROMI att göra rollen.
Hitlerjunge Quex - handlar om en Hitler Jugend medlem som dödas i samband med gatustrider med ett kommunistiskt ungdomsförbund. Filmen hade verklighetsbakgrund...
Hitlerjunge Quex - handlar om en Hitler Jugend medlem som dödas i samband med gatustrider med ett kommunistiskt ungdomsförbund. Filmen hade verklighetsbakgrund...
citat:"Hitlerjunge Quex - handlar om en Hitler Jugend medlem som dödas i samband med gatustrider med ett kommunistiskt ungdomsförbund. Filmen hade verklighetsbakgrund..."
Visades på Tv för många år sedan (en bit iaf) snacka om sentimentaliserande, Den brutalt av drägget till halvmänniskor i Rotfront dödsmisshandlade blonde änglalike gossen blåser i visselpipan , kamraterna kommer fram men försent, när de kommer fram hinner han med en sista replik. Hade inte funkat alls idag (hoppas jag)
Horst Wessel dödades inte han i gatustrid förresten?
Visades på Tv för många år sedan (en bit iaf) snacka om sentimentaliserande, Den brutalt av drägget till halvmänniskor i Rotfront dödsmisshandlade blonde änglalike gossen blåser i visselpipan , kamraterna kommer fram men försent, när de kommer fram hinner han med en sista replik. Hade inte funkat alls idag (hoppas jag)
Horst Wessel dödades inte han i gatustrid förresten?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Här kan ni köpa Horts Wessel
Kanske inte är lika gloriöst att han sköts i huvudet (han ska tydligen levt ett par dagar innan han avled av sina skador) i en nedsliten lägenhet i en trolig uppgörelse om hans flickvän (som dessutom lär ha varit prostituerad).Scout skrev:Tack för info - sångtexten , det jag lilla jag lagt på minnet är missledande m a o. Rotfront och Reaktionen nämns, men inte svartsjuka pojkvänner, ja, vad väntade jag mig?.
En mycket stor del av filmproduktionen i världen innehåller en del propaganda, även om det är så att säga "vanliga filmer". I äldre totalitära system blev budskapet ofta "övertydligt" vilket gjorde att människor tämligen lätt genomskådade det hela. Propagandan i filmer producerade i moderna demokratiska system är mer skickligt gjort, men finns där ofta ändå, tänk bara på hur många gånger som fienden i hollywoodfilmer varit "kommunister" eller "muslimska terrorister".
Carl-Göran Heidegren skriver i Preussiska anarkister att Horst blev skjuten av misstag. Detta då han och hyresvärden låg i konflikt om hyran. Hyresvärden, änka till en Rotfrontaktivist, kallade helt enkelt i sin framlidne mans kamrater för att de skulle ta ett ordentligt "snack" med honom. Under detta blev han av misstag skjuten.Patrik skrev:Nej, han mördades i sin lägenhet - troligen av en fd. pojkvän till hans flickvän i ett svartsjukedrama.
Som sagt, buden är många om vad som egentligen hände Wessel.E_Vogel skrev:Carl-Göran Heidegren skriver i Preussiska anarkister att Horst blev skjuten av misstag. Detta då han och hyresvärden låg i konflikt om hyran. Hyresvärden, änka till en Rotfrontaktivist, kallade helt enkelt i sin framlidne mans kamrater för att de skulle ta ett ordentligt "snack" med honom. Under detta blev han av misstag skjuten.
Frågan är väl om det någonsinn lär gå att få klarhet i vad som egentligen hände med honom.
Hur som helst kan vi bara konstatera att hans död - vad den nu än berodde på - inte var lika ärorikt som den nazistiska myten försökte anspela på.