Heyselstadium 1985

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Heyselstadium 1985

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 april 2014, 23:46

I maj 1985 utbröt en händelse som skulle kosta 39 människor livet och de flesta var från Italien. Det var i samband med finalen i Europacupen mellan Liverpool och Juventus på Heyselstadion i Bryssel. Arenan byggdes om efter katastrofen och bytte namn till Kung Baudouin-stadion, på stadion har Belgien spelat många av sina landskamper på hemmaplan. Det var Liverpoolfansen som stod för den första attacken när de upptäckte att det fanns Juventusfans på grannsektionerna. Men frågan är hur många av dem som anföll dessa sektioner egentligen var bosatta i Liverpool vid denna tidpunkt. Jag hade en gång i tiden ett talrikt antal av engelska fotbollstidningar och flertalet av dessa är numera slängda, bortskänkta eller sålda och en av dessa tidningar fanns det en notis som jag väl kommer ihåg. Av de som greps av polisen i Bryssel var från Liverpool eller grevskapet som staden ligger i, de flesta som greps var från andra delar av de brittiska öriket.
Diskussionen är fri!!!
Hur många från Liverpools sektioner som angrep som var från just Liverpool?
Var polisen för få från början?
Det fanns en polisstyrka från början och sedan skulle en större grupp poliser gå in på arenan när matchen skulle startas.
Matchen var drygt 1½ timme försenad.
Precis innan matchen skulle börja så började en grupp Juventussupportrar att bråka med polisen.

Jag kommer ihåg denna händelse och knäppte på TV:n i tron att matchen skulle precis börja, men man såg bara stadium och hörde bara en bekymrad kommentator.

Stefan

Skriv svar