Länge olösta, lösbara historiska gåtor/frågor

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Länge olösta, lösbara historiska gåtor/frågor

Inlägg av Sören F » 6 december 2013, 15:56

Jag vill gärna ha lite perspektiv på en fråga jag kommer att dyka ner i en del, som är frågan om var vikingarnas Vinland ligger, (dvs, Leifsbodarna med sina husgrunder). Det slår mig att den - även om den knappast kan kallas särskilt "tung" - så är den långvarig, olöst och lösbar på ett vackert sätt.

Den har t ex sin egen idehistoria, ända sen Columbus, där konsensus pendlat långsamt från dansken Rafns fokus på Rhode Island-Massachussetts, till tron att saken var avgjord i och med att man fann l'Anse aux Meadows, och på sistone Mats G. Larssons förslag södra Nova Scotia (som ännu inte trängt igenom riktigt till t ex Wikipedia, men som ändå hör till kategorin: riktiga historikers senaste genomanalyserade bud).

Det får mig att undra vilka fler uppenbara, liknande, riktiga fall av sådana gåtor/frågor som finns: plötsligt lösbara (genom arkeologiska eller andra fynd) och med egen längre idéhistoria. Bara som perspektiv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Länge olösta, lösbara historiska gåtor/frågor

Inlägg av Hans » 6 december 2013, 16:19


Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Länge olösta, lösbara historiska gåtor/frågor

Inlägg av Dalmas » 7 december 2013, 15:14

Om 85 år är en lång tid så: Var Mallory och Irvine upp på Everests topp redan 1924? Lösbar genom att man hittar Irvines kropp och i kläderna finner kamera med framkallningsbar film. Mallory hittades 1999, utan kameran.


Skriv svar