Trädplantering eller åker???

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Trädplantering eller åker???

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2013, 16:40

Hade dessa bilder på gruppen "Övergivna platser" på Facebook nyligen.
Bilderna är tagna inte så långt ifrån en kompis bostad.
Frågan är om det var åker eftersom marken är "ryggad" eller om det har planterat träd på platsen.
Denna länk lade jag ut på Facebook för att folk skulle se platsen med flera foton.

Bilderna är tagna av mig.........Nu vänder jag mig till Skalmanforumets läsare istället.

http://stephannium-mm.blogspot.se/2013/ ... ering.html

Jag har den uppfattningen att det var en åker eftersom min kompis bostad är ett äldre torp.

Stefan

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Schwemppa » 26 november 2013, 17:20


Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2013, 17:35

Om man sätter Wikipediaartikelns årtal i paritet med mina bilder, visst ser trädstammarna ut att vara drygt 50-60 år gamla?

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Solkungen » 27 november 2013, 08:53

Nu har de visserligen varit där och gallrat och kanske tagit bort de största träden, men för mig ser det snarast ut som 30-40 år.
Om det verkligen var åkermark före planteringen kan man ju tänka sig att de plöjt med vanlig plog på ett sätt att de fått ryggar att plantera på. Plantor trivs lite högre än omgivande mark för att slippa frosten som är svårast längst ner i gropen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2014, 16:25

Innan de moderna jordbruksmaskinerna kom så såg marken ut sådär efter plogningen, alltså ryggade åkrar.
Det var därför jag undrade med detta inlägg......Det nämnda området ligger bara tiotal meter från det torp som en vän till mig är bosatt och då slog det mig att detta åker tillhörde torpet (1800-tal).

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Markus Holst » 5 januari 2014, 17:33

Dessa ryggar ligger för tätt för att vara resultat av konventionell tegplöjning. På hästens tid var tegarna ofta 11 meter breda. Med traktorplöjnign gör man dem mer ön dubbelt så breda. Det som här är gjort är gjort just för träden. För mig ser det ut som modern markberedning. Ett gudrunkalhygge utanför min farstu ser ungefär likadant ut, och äve gör den 15-20 år gamla björkskogen på andra sidan huset, där det tidigare var åker.

Om det varit åker borde marken vara mera fri från sten än omgivande skog, och du borde även hitta en del små odlingsrösen där.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 januari 2014, 23:10

Dina mått sätter lite grann i huvudbry hos mig och eftersom jag har gått en agrarhistorisk kurs så sade lärarna att det fanns ryggade åkrar i Uppland. När vi gjorde en agrarhistorisk exkursion i området omkring Valsätra i södra delarna av Uppsala så visade läraren på en plats där åker antagligen hade funnits. Denna åkerplätt var knappast inte fem meter ens och däremot var den ungefär 10-15 meter långt om det inte var tvärtom förstås.
Försöker gå igenom Ulf Sporrongs artikel "Ryggade åkrar" i tidskriften RIG från 1978 och där står ingenting om att det hade funnits fornåkrar i Uppland, däremot i Västsverige och i Närke.

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Solkungen » 6 januari 2014, 00:01

Aldrig hört uttrycket ryggade åkrar förut. Vad är definitionen på begreppet egentligen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Markus Holst » 6 januari 2014, 00:09

Stefan Lundgren skrev:Dina mått sätter lite grann i huvudbry hos mig och eftersom jag har gått en agrarhistorisk kurs så sade lärarna att det fanns ryggade åkrar i Uppland. När vi gjorde en agrarhistorisk exkursion i området omkring Valsätra i södra delarna av Uppsala så visade läraren på en plats där åker antagligen hade funnits. Denna åkerplätt var knappast inte fem meter ens och däremot var den ungefär 10-15 meter långt om det inte var tvärtom förstås.
Försöker gå igenom Ulf Sporrongs artikel "Ryggade åkrar" i tidskriften RIG från 1978 och där står ingenting om att det hade funnits fornåkrar i Uppland, däremot i Västsverige och i Närke.

Stefan
Jag vet inte om ditt svar var till mig, men jag chansar på det.

Jag avser inte forntida ryggade åkrar utan normal tegplöjning som tillämpades överallt tills för, tja, 30-40 år sedan när växelplogen kom. Många mindre gårdar tegplöjer fortfarande eftersom växelplogen är nedrans dyr.
Bild Och i mitten på varje teg ligger tiltorna mot varandra och bildar en rygg som är lite högre än övriga ploglandet. Mellan tegarna blir det istället en slutfåra eftersom jorden ju vänds bort från kanten. Slutfåran ger bra vattenavrinning på våren.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Solkungen » 6 januari 2014, 00:59

Sökte lite och hittade direkt http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Site ... _3_380.png vilket rimligen är något helt annat än planteringen du visade i trådstarten.
I planteringen har de antingen använt sig av vanlig hyggesberedning eller om det nu var åker innan planteringen kan de möjligen använt vanlig jordbruksplog för att få upp plantorna lite.
Bilagor
Hästhagen_ELKA_3_380.png
Hästhagen_ELKA_3_380.png (210.71 KiB) Visad 4277 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 januari 2014, 15:45

På min rubrikfråga så är det mer en trädplantering än åker.

Hästhagen som finns nämnd här ovan finns med i Sporrongs artikel som typexempel.

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Solkungen » 8 januari 2014, 17:27

Givetvis är det ingen åker, för mig gäller frågan om det varit åker tidigare och varför de gjort vallar att plantera på.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Trädplantering eller åker???

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 januari 2014, 18:56

Solkungen skrev:Givetvis är det ingen åker, för mig gäller frågan om det varit åker tidigare och varför de gjort vallar att plantera på.
Han skrev det som ett exempel om hur det hade varit på platsen. :)

Stefan

Skriv svar