Vad är detta för Ryska medaljer?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
echnooquebec
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 maj 2007, 18:24
Ort: sss

Vad är detta för Ryska medaljer?

Inlägg av echnooquebec » 24 november 2013, 19:01

hej, jag har en ask Ryska "medaljer" som jag gärna skulle vilja veta mer om någon vet vad det är för medaljer? har googlat men inte hittat nått alls! det finns även text på "medaljerna" som jag kan tyda om det blir lättare att identifiera dom då.

jag är mycket tacksam för svar :) skulle gärna vilja veta mer om dessa märken!

jag har ingen aning om detta är rätt ställe på forumet att posta detta inlägg, nån får gärna flytta tråden om den ligger fel.
20130722.jpg
medaljer

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Vad är detta för Ryska medaljer?

Inlägg av patrik blom » 24 november 2013, 20:01

Jag är definitivt ingen expert men spontant tycker jag att de flesta mera liknar turistsouvenirer eller leksaker än förtjänstmedaljer. På "medaljen" längst till vänster i övre raden står det Gvardija, som kan översättas med "Gardet". Inom krigsmakten finns många enheter som heter något med "garde" vilket innebär att att man noterar frånvaron av precisering. Det stora märket i mitten i övre raden visar marinens nuvarande flagga, Andrejevskij flag (jfr den skotska St Andrew's banner), till vänster och den sovjetiska marinflaggan till höger, samt följdriktigt, ett krigsfartyg som jag tycker ser ganska nytt ut. Andra "medaljen" från vänster i nedre raden är lite suddig men tycks föreställa en under sovjettiden (och förmodligen fortfarande) mycket känd staty, som, roterande, inledde och avslutade många sovjetiska filmer.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad är detta för Ryska medaljer?

Inlägg av B Hellqvist » 25 november 2013, 08:43

Flyttat, då ingen medalj har med 2VK att göra.

echnooquebec
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 maj 2007, 18:24
Ort: sss

Re: Vad är detta för Ryska medaljer?

Inlägg av echnooquebec » 25 november 2013, 10:53

patrik blom skrev:Jag är definitivt ingen expert men spontant tycker jag att de flesta mera liknar turistsouvenirer eller leksaker än förtjänstmedaljer. På "medaljen" längst till vänster i övre raden står det Gvardija, som kan översättas med "Gardet". Inom krigsmakten finns många enheter som heter något med "garde" vilket innebär att att man noterar frånvaron av precisering. Det stora märket i mitten i övre raden visar marinens nuvarande flagga, Andrejevskij flag (jfr den skotska St Andrew's banner), till vänster och den sovjetiska marinflaggan till höger, samt följdriktigt, ett krigsfartyg som jag tycker ser ganska nytt ut. Andra "medaljen" från vänster i nedre raden är lite suddig men tycks föreställa en under sovjettiden (och förmodligen fortfarande) mycket känd staty, som, roterande, inledde och avslutade många sovjetiska filmer.

okej tack för svaret! :) då vet jag lite mer iaf,lite intressant ändå! om någon vet vad de andra märkena är för något så får ni gärna skriva! tack

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad är detta för Ryska medaljer?

Inlägg av sonderling » 25 november 2013, 17:19

På 90-talet (efter murens fall och glasnost m.m.) så fick jag en massa sådana här tingel tangel medaljer av folk man träffade från öst. De är lätta och känns ibland nästan som plast?
Man misstänkte ju att det var mera leksaker (har gett dem till mina barn nu) men endå så undrade man. Hade de nått syfte eller var det bara souvenirer?
Mina föräldrar reste till Leningrad på 70-talet och kom hem med liknande "medaljer" eller kanske mera som pinns med Lenin och deras teckande figur en varg och en hare. De kändes mera gedigna, tunga och mer metall i dem antar jag.

Sonderling

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad är detta för Ryska medaljer?

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 8 augusti 2022, 20:07

Hej! Har hittat lite märken från far; inte precis medaljer, men borde gå in under tråden. Hoppas nån kan hjälpa mig tyda dem. Eftersom jag inte vet hur man lägger ut bilder här ger jag länk till min hemsida:

http://www.pilum.nu/medaljer/
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar