Om vi hade en tidsmaskin...

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Davian » 25 november 2013, 13:47

Men du är bättre på matematik än mer eller mindre alla på den tiden. Du är bättre på geografi. Du skulle vara som en slags leonardo davinci bara med din allmänkunskap du har. Vår allmänkompetens idag är i massor med fall högre än medeltidens spetskompetenser. :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av tryggve » 25 november 2013, 14:42

Davian skrev:Men du är bättre på matematik än mer eller mindre alla på den tiden. Du är bättre på geografi. Du skulle vara som en slags leonardo davinci bara med din allmänkunskap du har. Vår allmänkompetens idag är i massor med fall högre än medeltidens spetskompetenser. :)
Även om min och din allmänkunskap är mycket bättre än vad den var då så är fortfarande frågan hur den ska tillämpas? Leonardo kunde ju måla och teckna bra mycket bättre än vad jag kan, och hans förmåga att bygga saker lär också vara mycket bättre än mina.

En mekaniker skulle ju ha mer användbara kunskaper, men då måste han/hon också kunna tillämpa dåtidens teknik.

Sedan är det också det där med språket förstås....

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Davian » 25 november 2013, 20:24

språket; hrm. Tyska räcker långt :D

Att kunna addition, subtraktion, division, multplikation osv på den nivå vi gör idag skulle tex vara till extrem fördel som skatteberäknare, handelsperson osv. Mer eller mindre alla administrativa yrken som finns använder sig av matematik till stor grad. :)

Jag tror också att alla som läser här inne och åker tillbaka till säg 1431 har massa kunskaper om stora händelser som kommer hända. Man kanske kan hindra engelbrekt från att bli yxmördad? osv. :)

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Frogman » 25 november 2013, 23:40

Davian skrev:Men du är bättre på matematik än mer eller mindre alla på den tiden. Du är bättre på geografi. Du skulle vara som en slags leonardo davinci bara med din allmänkunskap du har. Vår allmänkompetens idag är i massor med fall högre än medeltidens spetskompetenser. :)
Fast du blir mycket hindrad av religösa vanföreställningar och även att personer i maktposition var ofta väldigt våldsamma.

Davian
Medlem
Inlägg: 3535
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Davian » 26 november 2013, 00:40

Jag kan tyska. Jag kan matematik.
Vad i det här hindras av religiösa vanföreställningar?
Det fanns väl tyska handelspersoner på medeltiden?

Alltså. Jag set inte riktigt framför mig hur religiösa och våldsamma människor skulle hindra mig från att använda kunskaper?
Varför skulle någon som kan räkna eller som kan logistik ligga risigt till?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Markus Holst » 26 november 2013, 00:55

det risiga läget ligger nog i att vi är för dåliga på att klara vardagen då. Hur många av oss skulle klara att laga vår mat med dåtida möjligheter?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Frogman » 26 november 2013, 01:04

Davian skrev:Jag kan tyska. Jag kan matematik.
Vad i det här hindras av religiösa vanföreställningar?
Det fanns väl tyska handelspersoner på medeltiden?

Alltså. Jag set inte riktigt framför mig hur religiösa och våldsamma människor skulle hindra mig från att använda kunskaper?
Varför skulle någon som kan räkna eller som kan logistik ligga risigt till?
Jo, Hansan hette dom, t.ex Visby var styrd av dessa. Nu gäller det att forntyska utan låneord eller annat för att kunna kommunicera. Sen gäller det att hitta något du kan förbättra och bli rådgivare åt dom.

Sensemaker
Medlem
Inlägg: 497
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:29

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Sensemaker » 26 november 2013, 09:43

Det finns en serie noveller av flera författare kring tanken på att en amerikansk småstad teleporteras till Thüringen i Tyskland 1631. Det är mycket diskussioner, tämligen sakkunniga sådana, kring vad för sorts teknik och kultur de egentligen kan återskapa och hur den bemöts. Jag tror novellserien kallas "Ring of Fire".

Sensemaker

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Hans » 26 november 2013, 10:06

Sensemaker skrev:"Ring of Fire"
Låter intressant, tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Lasse O » 26 november 2013, 10:30

Davian skrev:Beroende på vad man har för kompetens med sig kan man ju göra massa saker. Med min gymnasiematematik och grundläggande natuvetenskap skulle göra mig till en skyddsling för valfri furste under 1400-talet. :) få jobb som guvernant och sen avancera till rådgivare och lite sånt.

Man måste ju inte börja berätta sanningen på sanningens vis. Som fritidsledare använder vi oss av nåt som kallas "rigga miljön" :D vi "lurar" ungdomarna åt det håll vi vill att de ska gå. Tex med hygien och födslar. Det finns säkert nåt sätt man kan få en folk att tro att det är en gudomlig sak. :)
Hybris, min herre. Kanske vore Davian ett undantag i medeltidens värld men nutidsmänniskan har generellt sett sämre kunskaper i t ex matematik än dåtidens matematiker. Andragradsekvationer var ju kända under antiken och tredjegradsekvationer under medeltiden.
Arvet från grekerna och senare araberna förlorades delvis under medeltiden men att tro att dagens gymnasister är bättre än gårdagens tänkare är nog ett felslut.

Kåsören Unge skrev en gång ett kåseri där Vittnet lät sig transporteras till medeltiden i syfte att undervisa den tidens tänkare om naturvetenskaperna. Efter att ha sagt några iofs riktiga saker om astronomi blev han utbuad eftersom han inte kunde bevisa något av sina groteska påståenden. Samma sak med medicin och i matematik och fysik blev han fullständigt tillintetgjord av medeltidens matematiker och fysiker.
Vittnet låter sig till slut slokörad transporteras tillbaka till 1900-talet.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 november 2013, 18:31

En medeltida person med kulram får nog fram sina svar mycket snabbare än en nutida person utan miniräknare (det såg jag i tv häromåret förresten ... )
Sensemaker skrev:Det finns en serie noveller av flera författare kring tanken på att en amerikansk småstad teleporteras till Thüringen i Tyskland 1631. Det är mycket diskussioner, tämligen sakkunniga sådana, kring vad för sorts teknik och kultur de egentligen kan återskapa och hur den bemöts. Jag tror novellserien kallas "Ring of Fire".
Haken med den serien i det här avseendet är att det i huvudsak är militär och storpolitisk historia, och inte så mycket om individers överlevnad. Dessa tretusen amerikaner är till stor del experter på diverse fält, och har en stor mängd vapen och ett enormt bibliotek så de kan utnyttja diverse möjligheter, och tenderar att lyckas samla ihop enorma förmögenheter utan att ha ansträngt sig. Alla förändringar verkar gå så orealistiskt snabbt också. (Jag väntar med spänning på den kommande mer globala boken i serien, där icke-européernas reaktion på Grantville skall beskrivas, men den dröjer några månader.)

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av a77 » 28 november 2013, 12:54

Lasse Odrup skrev:
Davian skrev: Kåsören Unge skrev en gång ett kåseri där Vittnet lät sig transporteras till medeltiden i syfte att undervisa den tidens tänkare om naturvetenskaperna. Efter att ha sagt några iofs riktiga saker om astronomi blev han utbuad eftersom han inte kunde bevisa något av sina groteska påståenden. Samma sak med medicin och i matematik och fysik blev han fullständigt tillintetgjord av medeltidens matematiker och fysiker.
Vittnet låter sig till slut slokörad transporteras tillbaka till 1900-talet.
Ja att bevisa teorierna blir svårt, de enda man skulle kunna införa "lätt" är sterilisering, bättre hygien, i sjukvården, eftersom man omedelbart kan se skillnaden, Ni måste koka era kirurg instrument och tvätta era kläder ordentligt eftersom blod blir giftigt efter ha blivit utsatt för luft en tid.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2013, 14:01

a77 skrev: de enda man skulle kunna införa "lätt" är sterilisering, bättre hygien, i sjukvården, eftersom man omedelbart kan se skillnaden, Ni måste koka era kirurg instrument och tvätta era kläder ordentligt eftersom blod blir giftigt efter ha blivit utsatt för luft en tid.
Betänkandes hur utskrattade sådanatankar blev på 1800-talet och vilket motstånd de fick, vore det nog inte enklare på medeltiden.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Göstring » 28 november 2013, 14:38

Markus Holst skrev:
a77 skrev: de enda man skulle kunna införa "lätt" är sterilisering, bättre hygien, i sjukvården, eftersom man omedelbart kan se skillnaden, Ni måste koka era kirurg instrument och tvätta era kläder ordentligt eftersom blod blir giftigt efter ha blivit utsatt för luft en tid.
Betänkandes hur utskrattade sådanatankar blev på 1800-talet och vilket motstånd de fick, vore det nog inte enklare på medeltiden.
Jag antar att det är Ignaz Semmelweis du syftar på.
[...] Läkarna ville heller inte gärna erkänna att de hade orsakat så många dödsfall.

Det fanns ideologiska anledningar till att det medicinska etablissemanget inte kunde erkänna Semmelweis upptäckter. En var att Semmelweis hävdanden ansågs sakna vetenskaplig grund, eftersom ingen förklaring gavs till hans upptäckter. En sådan vetenskaplig förklaring blev möjlig först några årtionden senare när bakterieteorin om sjukdomar utvecklades. Ett annat ideologiskt problem var det faktum att Semmelweis idéer ansågs ge särskild betydelse åt döden och döendet, eftersom det mestadels var läkare som inte tvättade sina händer efter obduktioner som förmedlade smitta. Denna idé bedömdes som "religiös" och "vidskeplig" i den intellektuella miljö efter upplysningstiden som var förhärskande i de vetenskapliga kretsarna vid denna tid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ignaz_Sem ... _avvisande

Skriv svar