Om vi hade en tidsmaskin...

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Valdemar Sappi » 21 november 2013, 17:04

Skulle vara roligt med en tråd där vi leker tidsmaskin. Kliver in i olika tider och förundras över tokigheterna som pågår. Så mycket galet mänskligheten hittat på.

Vad skulle en sådan tråd kallas; "Hur är det möjligt?" kanske...

Själv så känner jag mig som en tidsresenär i min egen tid. Hur är det möjligt att tiden kan vara så ur led?
Nej det var ingen "politisk partsinlaga" som just blev spärrad, utan en ovanligt nykter betraktelse av en objektiv verklighet.

Så får väll hålla mig borta från tiden efter 1992, då läsarna på detta forum endast tycks vilja ha opportuna hejarklacksramsor om denna vår galet superelitistiska tid...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Davian » 21 november 2013, 22:41

Jag har alltid tänkt hur det skulle bli om man hamnade på tex medeltiden. med all den kompetens en av dagens människor har om massor med småsaker skulle vara riktigt värdefullt.

Kunskap om hur smitta sprids. Hygien osv. Tänk o hamna i medeltida Europa och vara en bidragande orsak till att miljoner människor INTE dör :D

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Lasse O » 21 november 2013, 23:27

Davian skrev:Jag har alltid tänkt hur det skulle bli om man hamnade på tex medeltiden. med all den kompetens en av dagens människor har om massor med småsaker skulle vara riktigt värdefullt.

Kunskap om hur smitta sprids. Hygien osv. Tänk o hamna i medeltida Europa och vara en bidragande orsak till att miljoner människor INTE dör :D
Förmodligen kommer Davian med rätta att bemötas med djup misstro om han försöker missionera om ett onödigt badande (alla vet ju att vatten i stor mängd är skadligt) och sina suspekta teorier om "bakterier", "virus" och smitta. I värsta fall innebär det fängelse och i bästa fall bara en idiotförklaring och utstötning ur samhällsgemenskapen.
Vi vet ju också att svår pestilencia är Guds straffdom och att förklara det med små organismer som ingen mänsklig varelse kan se är inget annat än hädelse mot den gudomliga ordningen och dessutom ett kätterskt angrepp mot all beprövad läkarkunskap.

Davian borde hålla sig till det 21 århundradet. Att riskera att brännas på bål känns väl inte så lockande?

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Battler » 22 november 2013, 00:29

Man får väl ta med lite hjälputrustning, en brandsläckare kanske... eller varför inta anlända storstilat i en helikopter :D
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Hans » 22 november 2013, 09:07

Jag tycker det är en skojig tankelek. ISOT, Island in the Sea of Time en novell med samma tema och massor av diskussionner på nätet.

Tänk två scenarion.

1) En ande/utomjording kommer hem till dig och säger att du skall åka bakåt i tiden - Europa någonstans, mellan 200 och 10 000 år. Du har en timme på dig att packa och du får bara ta med dig så mycket du kan bära med dig. Vad tar du?

2) En ande/utomjording kommer hem till digo ch säger att du skall åka bakåt i tiden - Europa någonstans, mellan 200 och 10 000 år. Du har en vecka på dig att packa och du får bara ta med dig så mycket du kan bära med dig. Vad tar du?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Lasse O » 22 november 2013, 12:29

En läkare jag känner skrev faktiskt en avhandling i ämnet ur medicinsk synvinkel och kom fram till att vi knappast skulle överleva på medeltiden p g a vår dåliga motståndskraft mot den tidens virus och bakterier. Fast visst är tidsresor fascinerande men bara om man gör dem i en Tardis som Doctor Who.

För övrigt gottar jag mig fortfarande över hur den moderne Davian skulle komma att bemötas på medeltiden och säkert skulle komma att ersätta stackars Edmund :D :
http://www.youtube.com/watch?v=fYJZqJezjz4

Magnus L
Medlem
Inlägg: 1466
Blev medlem: 30 september 2008, 19:43

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Magnus L » 22 november 2013, 14:21

Nu är vi väl ordentligt OT, men jag har ibland funderat på modern skyttegrupp vid Poltava 1709 vad gäller beväpning, uppträdande och resultat :-)

Något förslag på vad det kan ge :-)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av tryggve » 22 november 2013, 14:27

Hans skrev:Jag tycker det är en skojig tankelek. ISOT, Island in the Sea of Time en novell med samma tema och massor av diskussionner på nätet.
Mycket bra bokserie, måste jag säga. Har dock inte läst så mycket mer av honom, även om varit nyfiken på "Dies the Frie" med övriga böcker.


Just detta med tidsresor har (tror jag) diskuterats här tidigare. Jag kan ta samma exempel nu som då. I novellen "The man Who came Early" så förflyttas en amerikansk soldat på Island under kalla kriget till vikingatiden. Det som gör mest intryck på dem som han möter är inte hans automatpistol (som han använder för att döda ett offerdjur vid en högtid) utan....

...hans tändstickor.

:-)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av millgard » 22 november 2013, 14:29

Modern skyttegrupp 12 man eller 22.000 man organiserade och uppträdande som en modern armé?

En skyttegrupp skulle även den gå under även om den så länge ammunitionen räckt kunnat verka på 3-400m avstånd...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av varjag » 23 november 2013, 03:50

av Hans fre nov 22, 2013 9:07 am

Jag tycker det är en skojig tankelek.
I första hand vill jag veta ALLT om returbiljetten!

Varjag

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Frogman » 23 november 2013, 16:05

Lasse Odrup skrev:En läkare jag känner skrev faktiskt en avhandling i ämnet ur medicinsk synvinkel och kom fram till att vi knappast skulle överleva på medeltiden p g a vår dåliga motståndskraft mot den tidens virus och bakterier. Fast visst är tidsresor fascinerande men bara om man gör dem i en Tardis som Doctor Who.

För övrigt gottar jag mig fortfarande över hur den moderne Davian skulle komma att bemötas på medeltiden och säkert skulle komma att ersätta stackars Edmund :D :
http://www.youtube.com/watch?v=fYJZqJezjz4
Speciellt med tanke på deras kost, skulle nog bara bli en kort resa med full mage isåfall.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 november 2013, 01:40

Davian skrev:Jag har alltid tänkt hur det skulle bli om man hamnade på tex medeltiden. med all den kompetens en av dagens människor har om massor med småsaker skulle vara riktigt värdefullt.
Jag föreställer mig det motsatta, alltså att de flesta av oss inte skulle ha en susning om hur man överlever förr i tiden. Några kanske klarar sig i naturen, och några har social eller ekonomisk eller teknisk skicklighet så att de kan avancera i samhället, medan merparten går under ganska snabbt.

Fungerar internet på andra sidan tidsmaskinen?

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Davian » 24 november 2013, 22:15

Beroende på vad man har för kompetens med sig kan man ju göra massa saker. Med min gymnasiematematik och grundläggande natuvetenskap skulle göra mig till en skyddsling för valfri furste under 1400-talet. :) få jobb som guvernant och sen avancera till rådgivare och lite sånt.

Man måste ju inte börja berätta sanningen på sanningens vis. Som fritidsledare använder vi oss av nåt som kallas "rigga miljön" :D vi "lurar" ungdomarna åt det håll vi vill att de ska gå. Tex med hygien och födslar. Det finns säkert nåt sätt man kan få en folk att tro att det är en gudomlig sak. :)

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av Valdemar Sappi » 25 november 2013, 10:50

Jag tänker tidsmaskin hela tiden när jag författar. Men utifrån tidsmaskinsperspektivet så letar jag efter motsättningarna i tiden. De finns det gott om. Som i min skiss till avsnitt i "De vantrogna" där min huvudperson i boken "Smutsiga hjärtan" bryter med Tyska ordern. Det är efter detta han hjälper furst Kestustis att fly.
Obs bara skiss ännu.

Besökande ordensriddare hade tränat på gårdsplanen. Joar hade snart blivit den som tagit hand om vapnen och sett till besökarnas utrustning. Han hade visat sig ha fallenhet för svärdskonsten. Så när han ombads resa med och tjäna på Orderns huvudborg Marienburg nere vid Danzig, då hade även Halfvard fått följa med på nåder. Men inte som stridsman som Joar, utan som tjänare. Att bli korsriddare, det var Joars mål, aldrig Halfvards.
Vantrogna det hade de också blivit tillsammans, även om det var Joar som både led mest av det och var den som först förstod. Minnet av vad som hände var så starkt att Halfvard kom igår vartenda ord, då när Joar satte ord på deras vantro. Orden fanns där inpräntade i hans huvud som eldskrift.
”Fattar du inte? Jag kan se i deras ögon att de har funnit sanningen, eller valt att tro att de funnit den. Det är som en ogenomtränglig sköld av säkerhet i deras ögon. Ser du inte det? Till och med när de slår ihjäl kristna och våldtar nunnor så kommer de rätta orden ut ur deras munnar. De har rätt, har tänkt igenom, har de rätta åsikterna. De tror själva att de kämpar en rättfärdig kamp mot de otrogna. Det går inte att bryta igenom deras rättfärdighet. Ändå är de så få, de som verkligen tror. Märker du inte det?”
Joar såg vädjande på honom, med en förtvivlan i blicken han aldrig sett förut. Sedan fortsatte han.
”Andra blir mer och mer vantrogna. Ser du inte det? Man kan se paniken i deras ögon. Ser det i det dagliga dubbelspelet, den totala övergivenheten mitt i myllret av människor. Du märker det i konflikter om bagateller. Som i stallet igår. Kommer du ihåg? Man kan se det som en osäkerhet i mångas ögon. Se det i den där blicken som sänks. Det är bara tillräckligt mycket för att märkas, fast allt för lite för att få konsekvenser. Det bryter fram när de vantrogna måste tillbaks till tjänsten i borgen, efter att de fått styra sig själva ute i det vanliga livet ett tag. Väl tillbaks sätter de sig igen och stirrar med tomma ögon, ännu tystare än förut. Vet att om de berättar om det de grubblar på, så hängs de ut, fördöms, bestraffas. I bästa fall kallas de till samtal med högmästaren. I värsta fall blir de avrättade eller skickade ut på dödliga uppdrag för att dö en ärofull död. Ser du inte? Det är bara några få som valt att tro de funnit sanningen. Resten, de sitter där tysta, svarta runt ögonen. Vi måste härifrån. Innan det bara finns två val kvar. Att smita härifrån på natten, eller välja tro vi funnit sanningen. Fattar du inte? Vi måste bort. Nu!”
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Om vi hade en tidsmaskin...

Inlägg av tryggve » 25 november 2013, 12:12

Jurgen Wullenwever skrev: Jag föreställer mig det motsatta, alltså att de flesta av oss inte skulle ha en susning om hur man överlever förr i tiden. Några kanske klarar sig i naturen, och några har social eller ekonomisk eller teknisk skicklighet så att de kan avancera i samhället, medan merparten går under ganska snabbt.

Fungerar internet på andra sidan tidsmaskinen?
Precis, problemet är oftast att ens kunskaper bara kan användas om det finns tillräcklig infrastruktur från ens egen tid att stödja sig på. Jag är t ex molekylärbiolog. Skulle jag förflyttas till medeltiden är det nog rätt tveksamt att mina kunskaper skulle kunna komma till sin rätt..... :-)

Skriv svar