Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av varjag » 11 november 2013, 11:50

Min poäng är att detta inte är en version som är allmänt accepterad i Ryssland......
Tror fan det! Ryssland står i skamvrån för alltför mycket - för att våga se sanningen i ansiktet!

Ryssland gör som Snövits dvärgar - sopar skiten under mattan!

Varjag

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Davian » 11 november 2013, 18:46

Precis som alla länder gör.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Lasse O » 11 november 2013, 19:54

Davian skrev:Precis som alla länder gör.
Det var väl ändå lite väl generaliserande. Mer demokratiska stater har ofta en friare press och skribenter samt forskare som brukar belysa även de mindre ärorika sidorna i det egna landets krig. Det finns t ex ingen brist på amerikansk litteratur som beskriver Vietnamkrigets övergrepp, bl a vid Song My.
Ryska motsvarigheter till Song My-massakern finns det flera av men ingen har såvitt jag vet åtalats, än mindre dömts för ryska brott begångna i t ex Afghanistan.
Om man inte förstår skillnaden mellan västerländsk rättstradition och öppenhet och rysk traditionell förmåga att tiga ihjäl fakta så borde man kanske titta på ett aktuellt fall, nämligen fallet med marinsoldaten A http://www.dailymail.co.uk/news/article ... crime.html
När läste man något motsvarande i rysk press? Någonsin?

Nu måste erkännas att västerländska stater förstås inte heller är särskilt positiva till att någon rotar i begångna brott av soldater men sanningen sipprar alltid fram förr eller senare. I de sovjetryska fallen har den sipprat i snart 70 år men till slut har den sipprat färdigt även om det då är sedan länge är försent för offren.
Senast redigerad av 1 Lasse O, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Lasse O » 11 november 2013, 20:13

Jag hoppas att det i sammanhanget är tillåtet att göra reklam för en bok:
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9186297686

Merridale värjer inte för att även belysa de solkiga delarna av sovjetarméns framryckning i Polen och Tyskland 1944-45. Ett genomgående tema hos de intervjuade veteranerna är att det visst förekom grova övergrepp men att det alltid var några andra som begick dem och att man förresten inte borde riva upp gamla sår.
Rekommenderas.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av varjag » 11 november 2013, 21:29

Lasse Odrup skrev:Jag hoppas att det i sammanhanget är tillåtet att göra reklam för en bok:
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9186297686

Merridale värjer inte för att även belysa de solkiga delarna av sovjetarméns framryckning i Polen och Tyskland 1944-45. Ett genomgående tema hos de intervjuade veteranerna är att det visst förekom grova övergrepp men att det alltid var några andra som begick dem och att man förresten inte borde riva upp gamla sår.
Rekommenderas.
Den har jag missat men tack f. tipset - skall anskaffas :D

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av varjag » 12 november 2013, 11:26

Lasse Odrup mån nov 11, 2013 7:54 pm

Davian skrev:
Precis som alla länder gör.

Det var väl ändå lite väl generaliserande.
Sovjetunionen, hade 74 år på sig - att som suverän statsbildning, bokstavligen - begrava - sina groteska brott.
Nazi-Tyskland, den omedelbara jämförelsen, hade mindre än 10 - att dölja sina.
Vilket också speglas i den minutiösa exhumeringen, analyseringen, debatteringen och ändlösa hårklyvningen in i minsta detalj
som de tyska krigsförlorarna genomgått.

Om en häxjakt likt den nazisternas brott utsatts för i historien, applicerats till Sovjetunionens våldsregim - skulle, tror jag, Hitler
framstå som en billig amatör i jämförelse med de verkliga Mästarna i Moskva :roll:

Varjag

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Davian » 12 november 2013, 15:38

Lasse Odrup skrev:
Davian skrev:Precis som alla länder gör.
Det var väl ändå lite väl generaliserande. .

Generella påståenden får generella svar. :) Som man ropar får man svar osv.
Det är ganska tyst i Sverige om våra rasbiologiska institut exempelvis. Hade regeringen och riksdagen fått bestämma hade all information om dem försvunnit. Det är jag säker på.

Ingen regering eller land för den delen är intresserad av att visa upp de solkiga bitarna av sin historia. Om det inte kan ske på ett vis som framhäver dagens regering/land. Den här tråden är ett ganska bra exempel på det. Vi är inte det minsta rädda eller avskräckta för att prata om 30-åriga krigets fasor; så länge vi explicit/implicit lägger till åsikten "men idag är vi bättre än så" och gärna kritiserar andra länders metod att hantera historia och/eller ser deras metod som "mindre moraliskt god".

Davian
Medlem
Inlägg: 3593
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Davian » 12 november 2013, 15:45

varjag skrev:[
Om en häxjakt likt den nazisternas brott utsatts för i historien, applicerats till Sovjetunionens våldsregim - skulle, tror jag, Hitler
framstå som en billig amatör i jämförelse med de verkliga Mästarna i Moskva :roll:

Varjag

Kanske. Innan vi har öppna arkiv tror jag inte vi får svar på frågan.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Martin Lundvall » 12 november 2013, 16:30

Det som skiljer sig mycket mellan Tyskland och Ryssland. Till exempel drabbade Terrorn i Sovjetunionen "alla" och Ryssland är mycket mer nationalistiskt än Tyskland. så sent som idag eller igår står det i DN om hur nationalism används som drivkraft, både av stat och opposition. Sovjetiska illdåd passar inte in i den nationalistiska bilden.
Jag tror inte heller svenska staten är glad att ta upp forna tiders misstag och hemskheter, men i Sverige finns det andra krafter som tar tag i det. I Ryssland är dessa röster marginaliserade.
/Martin

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Ben » 12 november 2013, 17:13

Davian skrev: Generella påståenden får generella svar. :) Som man ropar får man svar osv.
Det är ganska tyst i Sverige om våra rasbiologiska institut exempelvis. Hade regeringen och riksdagen fått bestämma hade all information om dem försvunnit. Det är jag säker på.
Det hade nog varit helt ogörligt eftersom det under sin verksamhet dels producerade olika skrifter, dels i olika sammanhang avhandlades i det offentliga, bl.a. i riksdagen. Rasbiologiska institutet var inte något man skämdes för i samtiden och därför önskade hålla hemligt - till skillnad från diverse andra företeelser som behandlats i den här tråden.

Särskilt tyst har det nog inte heller varit, i varje fall inte under de senaste 35 åren. Det har producerats åtskilliga artiklar och skrifter, bl.a. säkerligen en drös studentuppsatser på olika universitet.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Frogman » 23 november 2013, 16:25

Davian skrev:
a77 skrev: Men vad är det som gör den ryska halvdiktaturen så rädd att de ryter så? Krav på rättvisa eller åtminstone ett erkännande att den gamla centralmakten handlade fel kan smitta av sig på dagens debatt och folk kan göra tolkningen att dagen centralmakt kan göra fel?
För att snabbt göra ett halvpolitiskt inlägg. idag i Ryssland är det en majoritet av befolkning som vill återupprätta Sovjetunionen. Och över 90% ville inte ens upplösa Sovjetunionen 1991. Samt har Stalin fått en mycket mer uppsving senaste åren. jag tror han utnämndes till Rysslands mest betydelsefulla person genom tidern.a (eller var han nära toppen)

med det sagt tror jag inga regeringar någonstans vill bli påminda om illdåd som påminner om något som hände förr. Det påverkar ju en del idag. Jag tycker nog att just det här monumentet var en politisk handling riktad mot Ryssland än en "ärlig konsthandling".

jag tror att vi i Sverige skulle bli ganska förnärmade om det i hela centraleuropa började dyka upp statyer och minnesmärken över alla svenska mord, plundringar våldtäkter och allsköns våld som människorna utsattes för under 30-åriga kriget.
Majoritet av befolkningen, det tvivlar jag på, en majoritet av pensionärerna kanske. En generationsfråga, yngre vill inte stöta sig med mor- eller farföräldrarna.
"USA mördare", kommer i åtanke i Sverige som jämförelse. http://www.proggposters.se/#/affisch/USA_Mordare

Skriv svar