Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av B Hellqvist » 18 oktober 2013, 10:31

En staty som föreställer en sovjetisk soldat i färd med att våldta en höggravid kvinna har rört upp känslor både i Ryssland och Polen. Statyn, kallad ”Komm, Frau”, stod rest under blott några timmar vid en minnesplats i polska staden Gdansk.

Det räckte dock för att konstnären som skapade verket, polacken Jerzy Bohdan Szumczyk, nu får förbereda sig på rättsliga följder. Han riskerar att dömas till fängelse i upp till två år, skriver tyska tidskriften Spiegel Online. Brottet han misstänks för är anstiftan av hat mot ras eller nationalitet.

Själv hade Szumczyk för avsikt att med sin staty i betong skildra ”hela det lidande” som våldtäktsoffer tvingas utstå.

Eftersom våldtäktsmannen är en soldat – och att döma av hjälmen han bär, en sovjetisk soldat – har konstverket rivit upp heta känslor kring det som många vittnat om skedde under slutfasen av andra världskriget: De sexuella illdåd som sovjetiska soldater begick mot både polska och tyska kvinnor under offensiven västerut mot Berlin.

Statyns soldat greppar kvinnans hår i sin vänstra hand, samtidigt som han sätter en pistol i hennes mun. Statyns namn ”Komm, Frau” kan fritt översättas med ”Kom hit, kvinna”.

Det var i lördags som konstnären placerade ut sin staty, intill ett monument på en öppen plats i Gdansk. Platsen var väl vald – den pryds av en sovjetisk stridsvagn, menad att påminna om att Röda armén befriade staden från de nazistiska styrkorna under krigets sista månader, i början av 1945.

Efter några timmar hade polsk polis avlägsnat statyn.

Rysslands ambassdör i Warszawa har förklarat att han är ”djupt upprörd” och att konstnären ”med sitt pseudokonstverk smutsat ner minnet av de 600.000 sovjetiska soldater som gav sina liv i kampen för Polens frihet och självständighet”.
Källa: DN

Detta påminner mig om det sovjetiska minnesmonumentet i Berlin som i folkmun gick under namnet "Den okände våldtäktsmannens grav".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av sonderling » 18 oktober 2013, 11:12

Ja det är svårt att tänka två tankar i huvudet samtidigt. Jag tycker statyn var tankeväckande och blivit ett bra monument över det lidande som kvinnor fick utstå vid befrielsen.

Jag kan se denna staty och tänka detta och även ha en stor respekt för den sovjetiske soldatens mod och uppoffran.

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Hans » 18 oktober 2013, 11:20

Vad Wiki säger om saken ifråga: http://en.wikipedia.org/wiki/Rape_durin ... _of_Poland

MVH

Hans

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av a77 » 18 oktober 2013, 23:00

Det verkar lite ironiskt när den Ryska ambassadören pratar om Polens frihet och självständighet, med tanke på att Sovjet invaderade östra Polen 1939, förflyttade gränsen västerut efter kriget och installerade en marionett regering.......

Men vad är det som gör den ryska halvdiktaturen så rädd att de ryter så? Krav på rättvisa eller åtminstone ett erkännande att den gamla centralmakten handlade fel kan smitta av sig på dagens debatt och folk kan göra tolkningen att dagen centralmakt kan göra fel?

Undrar vad Tyskland regering skulle göra om någon konstnär smällde upp en icke auktoriserad staty i Berlin av en tysk soldat som slänger in en kvinna i en gaskammare....

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 oktober 2013, 23:19

a77 skrev:Undrar vad Tyskland regering skulle göra om någon konstnär smällde upp en icke auktoriserad staty i Berlin av en tysk soldat som slänger in en kvinna i en gaskammare....
De kanske skulle stödja det projektet med pengar. Tyskland är ju fullt med minnesmärken över illdåd från Hitlertiden, så några till skulle nog inte märkas, och sådant går ju i tv hela tiden.

Dock skulle statyn snarare stå i Gdansk eller någon annan nu utländsk men tidigare tysk stad, för att liknelsen med ovanstående händelse skulle bli mer fullständig.

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Davian » 20 oktober 2013, 01:35

a77 skrev: Men vad är det som gör den ryska halvdiktaturen så rädd att de ryter så? Krav på rättvisa eller åtminstone ett erkännande att den gamla centralmakten handlade fel kan smitta av sig på dagens debatt och folk kan göra tolkningen att dagen centralmakt kan göra fel?
För att snabbt göra ett halvpolitiskt inlägg. idag i Ryssland är det en majoritet av befolkning som vill återupprätta Sovjetunionen. Och över 90% ville inte ens upplösa Sovjetunionen 1991. Samt har Stalin fått en mycket mer uppsving senaste åren. jag tror han utnämndes till Rysslands mest betydelsefulla person genom tidern.a (eller var han nära toppen)

med det sagt tror jag inga regeringar någonstans vill bli påminda om illdåd som påminner om något som hände förr. Det påverkar ju en del idag. Jag tycker nog att just det här monumentet var en politisk handling riktad mot Ryssland än en "ärlig konsthandling".

jag tror att vi i Sverige skulle bli ganska förnärmade om det i hela centraleuropa började dyka upp statyer och minnesmärken över alla svenska mord, plundringar våldtäkter och allsköns våld som människorna utsattes för under 30-åriga kriget.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Ben » 20 oktober 2013, 12:04

Davian skrev: jag tror att vi i Sverige skulle bli ganska förnärmade om det i hela centraleuropa började dyka upp statyer och minnesmärken över alla svenska mord, plundringar våldtäkter och allsköns våld som människorna utsattes för under 30-åriga kriget.
Det finns nog redan sådana minnesmärken, t.ex. i Prag. Dessutom tror jag att ett mycket litet fåtal svenskar skulle känna något personligt ansvar för vad som hände för mer än 300 år sedan, i en tid med väsentligt annorlunda syn på både det ena och det andra. Skillnaden mellan Sverige och Ryssland lär på den punkten vara himmelsvid, något som bl.a. visade sig för några månader sedan när en del ryssar blev upprörda över att man i Sverige i ett museum ämnade hågkomma rysshärjningarna 1719.

Förklaringen till skillnaden är väl bl.a. att historien är mycket mer levande i Ryssland och att det där finns en mycket stark patriotism, som har svårt att svälja vad som uppfattas vara "nedsvärtning" av landets historia. Sedan är givetvis "det stora fosterländska kriget" ett alldeles särskilt känsligt kapitel.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Lasse O » 20 oktober 2013, 12:16

Davian skrev:
a77 skrev: Men vad är det som gör den ryska halvdiktaturen så rädd att de ryter så? Krav på rättvisa eller åtminstone ett erkännande att den gamla centralmakten handlade fel kan smitta av sig på dagens debatt och folk kan göra tolkningen att dagen centralmakt kan göra fel?
För att snabbt göra ett halvpolitiskt inlägg. idag i Ryssland är det en majoritet av befolkning som vill återupprätta Sovjetunionen. Och över 90% ville inte ens upplösa Sovjetunionen 1991. Samt har Stalin fått en mycket mer uppsving senaste åren. jag tror han utnämndes till Rysslands mest betydelsefulla person genom tidern.a (eller var han nära toppen)
med det sagt tror jag inga regeringar någonstans vill bli påminda om illdåd som påminner om något som hände förr. Det påverkar ju en del idag. Jag tycker nog att just det här monumentet var en politisk handling riktad mot Ryssland än en "ärlig konsthandling".
jag tror att vi i Sverige skulle bli ganska förnärmade om det i hela centraleuropa började dyka upp statyer och minnesmärken över alla svenska mord, plundringar våldtäkter och allsköns våld som människorna utsattes för under 30-åriga kriget.
Om det i "hela Centraleuropa" skulle dyka upp sådana minnesmärken så skulle nog en och annan europé höja på ögonbrynen men i enstaka fall skulle det säkert anses berättigat och respektfullt mot offren. Att svenskar skulle bli förnärmade över ett sådant monument är knappast sannolikt. Ingen i dag har av naturliga skäl minnen från det 30-åriga kriget utan kan se på den perioden med lite distans och stort avståndstagande.

I dag lever fortfarande både offer och förövare från den sovjetiska ockupationen av Polen och minnena ännu lever starkt bland de överlevande. Att som du enbart se statyn som en politisk handling är lite känslokallt mot de som drabbades och ännu lider av det men om några generationer är förstås såren läkta.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av CvD » 20 oktober 2013, 12:35

Ben skrev:
Det finns nog redan sådana minnesmärken, t.ex. i Prag. Dessutom tror jag att ett mycket litet fåtal svenskar skulle känna något personligt ansvar för vad som hände för mer än 300 år sedan, i en tid med väsentligt annorlunda syn på både det ena och det andra. Skillnaden mellan Sverige och Ryssland lär på den punkten vara himmelsvid, något som bl.a. visade sig för några månader sedan när en del ryssar blev upprörda över att man i Sverige i ett museum ämnade hågkomma rysshärjningarna 1719.
Har du någon mer information om detta? Måste totalt ha missat det.

/CvD

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Ben » 20 oktober 2013, 14:31


Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Davian » 20 oktober 2013, 17:50

Ja naturligtvis är ju tex ww2 mycket mer aktuellt än 30åriga kriget. Men poängen är att inte ens svenskar gillar när Sverige, eller det man uppfattar som Sverige, svärtas ner.

Sen att svensk nationalism är radikalt annorlunda än den ryska påverkar ju också hur vi reagerar. Jag tror inte svenskar i gemen bryr sig jättemycket om minnesmärken i sig; men tänk om Dag Hammarsköld eller Olof Palme skulle svärtas ner! Ta bara kontroversen om filmen där Palme "pekades ut" som ohederlig...

Vi är inte annorlunda från Ryssland på något vis; vi har bara annorlunda uttryck. jag kanske inte skulle valt just 30-åriga kriget som exempel... :)

sen ang. känslokallt.

kanske. Men jag har svårt att se att konstnären som gjorde monumentet valde sitt motiv och val av placering endast utifrån konstnärliga uttryck.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Ben » 20 oktober 2013, 18:08

Davian skrev:Ja naturligtvis är ju tex ww2 mycket mer aktuellt än 30åriga kriget. Men poängen är att inte ens svenskar gillar när Sverige, eller det man uppfattar som Sverige, svärtas ner.

Sen att svensk nationalism är radikalt annorlunda än den ryska påverkar ju också hur vi reagerar. Jag tror inte svenskar i gemen bryr sig jättemycket om minnesmärken i sig; men tänk om Dag Hammarsköld eller Olof Palme skulle svärtas ner! Ta bara kontroversen om filmen där Palme "pekades ut" som ohederlig...

Vi är inte annorlunda från Ryssland på något vis; vi har bara annorlunda uttryck. jag kanske inte skulle valt just 30-åriga kriget som exempel... :)
Det är en sak att "inte gilla", det är en annan sak när en officiell representant som en ambassadör reagerar offentligt och tar till verkliga brösttoner. Jag kan inte föreställa mig en situation där en svensk ambassadör år 2013 skulle reagera över hur en numera avliden svensk politiker eller ämbetsman skildrades på ett konstverk i ett annat land.

Rysk och svensk nationalism är synnerligen olika (vilket förstås är fullkomligt naturligt med tanke på att vi haft fred i snart 200 år). När restes det t.ex. senast här i landet en staty över någon av de svenska 16- eller 1700-talskungarna? När anordnades här i landet senast en jubileumsfest med anledning av någon stor historisk militär seger, vid vilken högt uppsatta företrädare för det allmänna höll patriotiska tal eller läste högstämda dikter? När utkom här i landet senast böcker och tidskrifter (med officiellt stöd), vars innehåll syftade till "befolkningens patriotiska fostran"?

Davian
Medlem
Inlägg: 3597
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Davian » 20 oktober 2013, 18:38

Som sagt. Valet av exempel var inte 100% genomtänkt. :)

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Ben » 20 oktober 2013, 18:51

I vilken svensk stad skulle något motsvarande det här ha kunnat resas så sent som på 1990-talet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_the_Great_Statue

Sedan kan man naturligtvis ha synpunkter på den polske konstnärens verk, men att ett främmande lands ambassadör tar till orda i en sådan sak lär inte vara helt vanligt. Än mer ovanligt torde det vara att svenska ambassadörer gör det.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Rysk ilska över staty med sovjetisk soldat som våldtar

Inlägg av Lasse O » 20 oktober 2013, 20:40

Davian skrev:Ja naturligtvis är ju tex ww2 mycket mer aktuellt än 30åriga kriget. Men poängen är att inte ens svenskar gillar när Sverige, eller det man uppfattar som Sverige, svärtas ner.
Sen att svensk nationalism är radikalt annorlunda än den ryska påverkar ju också hur vi reagerar. Jag tror inte svenskar i gemen bryr sig jättemycket om minnesmärken i sig; men tänk om Dag Hammarsköld eller Olof Palme skulle svärtas ner! Ta bara kontroversen om filmen där Palme "pekades ut" som ohederlig...
Vi är inte annorlunda från Ryssland på något vis; vi har bara annorlunda uttryck. jag kanske inte skulle valt just 30-åriga kriget som exempel... :)
sen ang. känslokallt.
kanske. Men jag har svårt att se att konstnären som gjorde monumentet valde sitt motiv och val av placering endast utifrån konstnärliga uttryck.
Knappast hade väl Dag Hammarsköld eller Olof Palme gjort sig skyldiga till motsvarande skändligheter som statyn symboliserar?
Möjligen hade konstnären inte bara konstnärliga motiv men vad jag vet från polska vänner så är de sovjetiska soldaternas plundringar och våldtäkter ännu ett sår som väntar på att läka. Låt oss inte förringa det.

Skriv svar