Sovjetisk parapsykologi

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Sovjetisk parapsykologi

Inlägg av Hexmaster » 11 augusti 2013, 11:58

Sitter och försöker bilda mig en uppfattning om den parapsykologiska forskningen i Sovjet.

Tydligen var det ungefär lika vanligt eller ovanligt som i andra länder fram till 1937 eller så, då det ska ha förbjudits. Jag har inte hittat detaljer om detta, mer än själva faktum. Länge avfärdades det som oförenligt med den dialektiska materialismen.

Omkring 1960 blev fältet fritt igen. Det presenterades studier som gjorts på 30-talet och legat opublicerade sedan dess, folk som bedrivit hemlig forskning lade fram denna etc. Från denna tid härstammar en del historier som jag hörde talas om när jag var liten, som hon som kunde läsa med armbågen. Rykten och påståenden verkar ha gjort ett stort intryck på åtminstone några i USA, där man befarade en upprepning av de förödmjukande debaclen i rymdkapplöpningens inledning. Svaret blev episka fånerier som projektet Stargate på 70-talet, beskrivet i boken/filmen Men Who Stare at Goats. Detta hade, som jag förstått det, inte inträffat om man inte varit så rädda för vad ryktena sade om utvecklingen i öst.

Vad man nu kom fram till... Eller, för att ställa en intressantare fråga, hur mycket man försökte. Källäget beträffande sovjetiska förhållanden brukar vara sådär, liksom för parapsykologi, och inte blir det lättare när de två korsas. Jag har fått intryck av att parapsykologi var åtminstone lite mer accepterat och något bättre finansierat. Däremot var det som vanligt föremål för politiska intriger, så att det som uppmuntrades ena veckan kunde bli föremål för hårdhänta granskningar nästa.

Och vad trodde man i partitoppen? Köpte man ESP, telepati, klärvoajans et al? Hittade en indikation på att man var minst "troende" i Östtyskland, kanske mest i Sovjet.

I vilken mån ryktesspridningen kontrollerades av staten och syftade till att skrämma västvärlden har jag ingen aning om. Skulle det inte lika gärna kunna vara parapsykologerna själva som försökt att snacka upp sina aktier, på känt manér?

Skriv svar