Det första skyttegravskriget

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Det första skyttegravskriget

Inlägg av Dag den vise » 6 augusti 2013, 19:49

Var första världskriget det första kriget i världshistorien där skyttegravar användes, eller hade skyttegravar använts i några tidigare krig. Jag har hört att man ska ha använt skyttegravar även under Krimkriget och amerikanska inbördeskriget, men det har jag aldrig fått några pålitliga bevis på. Så vilket krig var historiens första skyttegravskrig?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Det första skyttegravskriget

Inlägg av Dalmas » 6 augusti 2013, 22:29

Beror på hur du definierar skyttegravskrig? Löpgravar har man ju grävt under långa tider vid belägringar. Skyttegravar likt de i 1vk hade man under amerikanska inbördeskriget, med lokalt låsta situationer. Men tänker du dig ett krig där hela situationen var låst i ett dödläge där båda sidor är nedgrävda i skyttegravar så är nog 1vk en första.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Det första skyttegravskriget

Inlägg av lampros » 7 augusti 2013, 09:52

Amerikanska inbördeskriget var ganska låst hösten 1864-våren 1865. På frontavsnittet vid Richmond.

Stora arméer i kombination med föga manöverutrymmet gjorde det hela till ett slags skyttegravskrig, vill jag mena.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Det första skyttegravskriget

Inlägg av Dag den vise » 7 augusti 2013, 14:25

Dalmas skrev:Beror på hur du definierar skyttegravskrig? Löpgravar har man ju grävt under långa tider vid belägringar. Skyttegravar likt de i 1vk hade man under amerikanska inbördeskriget, med lokalt låsta situationer. Men tänker du dig ett krig där hela situationen var låst i ett dödläge där båda sidor är nedgrävda i skyttegravar så är nog 1vk en första.
Jag syftar på det första kriget där skyttegravar lika de som fanns under första världskriget användes. För att ett krig ska räknas som ett skyttegravskrig räcker det nämligen för mig bara med att skyttegravarna användes någon gång under kriget.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Det första skyttegravskriget

Inlägg av sonderling » 7 augusti 2013, 14:47

Som jag läst i boken Modern warfare av John Keegan så fanns det under Amerikanska inbördes-kriget och Boer-kriget och under Rysk-Japanska-kriget.
Dessa krig nämndes speciellt som ....vad ska man säga ...som ett bevis på att varningstecknen fanns där innan VK1.
Förresten kollade jag på Wikipedia och det står lite om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Trench_warfare
Men artikeln handlar mest om VK1. Och som nämnts så använde man nog mest skytte-gravar innan VK1 vid belägringstrider och i den meningen så fanns de väl redan under 30-åriga kriget men ....ja den tiden är inte mitt område.

Sonderling

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Det första skyttegravskriget

Inlägg av Ben » 7 augusti 2013, 17:45

Det man använde vid belägringar under 16- och 1700-talen var inte skyttegravar utan löpgravar/approcher, d.v.s. huvudsyftet var inte att man därifrån skulle beskjuta fästningen utan de byggdes i första hand för att i skydd kunna ta sig allt närmare befästningsverken. Var syftet att beskjuta motståndaren så byggde man snarare på höjden, d.v.s. strävade efter att placera sig så högt som möjligt snarare än så lågt som möjligt.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Det första skyttegravskriget

Inlägg av Johan Ekstrand » 7 augusti 2013, 20:18

Striderna vid Petersburg under amerikanska inbördeskriget kan väl sägas ha karaktär av skyttegravskrig. Även om det väl mest var de konfedererade som grävde ner sig, medan unionstrupperna grävde löpgravar av mer traditionellt snitt.

Se till exempel pang i hålet.

Skriv svar