Arkeologi, en pseudovetenskap?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Arkeologi, en pseudovetenskap?

Inlägg av gnikam4 » 17 augusti 2013, 19:46

Hexmaster skrev:
gnikam4 skrev:Jag är inte särskilt intresserad av arkeologi och läser inga vetenskapliga arbeten inom fältet, men när arkeologer uttalar sig i media tycker jag det är väldigt mycket säkra utsagor av typen "det här fyndet visar att..." (i direkta citat alltså).
Så du är varken insatt eller ens intresserad, men ändå kvalificerad att döma ut arkeologin på grundval av det lilla du tycker dig ha reda på? Var det inte just sådant beteende du dömde ut?
gnikam4 skrev:Det en arkeolog anser sig kunna fastställa genom att gräva fram lite benrester och några illa tilltygade bronsföremål skulle inom många andra discipliner räknas som pseudovetenskapligt nonsens.
Snälla Hexmaster, jag har inte "dömt ut" arkeologin. Jag har bara hävdat att den, av nödvändighet, har lägre krav på vetenskaplighet än många andra forskningsområden. Samt konstaterat att jag då arkeologer uttalat sig i nyhetsmedia eller populärvetenskapliga tidskrifter ofta reagerat över att de tycks dra väldigt långtgående slutsatser utifrån väldigt lite material (detta i direkta citat!).

Och med "inte särskilt intresserad" menar jag inte "totalt ointresserad", utan bara att det inte är något ämne jag aktivt söker mig till. Det har ändå blivit ett antal böcker om arkeologi genom åren.

Skriv svar