Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Sepulcretum
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 juni 2013, 18:09

Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Sepulcretum » 10 juni 2013, 18:26

Hej!

Är helt ny här men hoppas på tur...(och att jag inte bryter alltför många regler med detta mitt första inlägg)

Hittade ett litet svar från Johan Matsson om Silverdals kyrkogård i Sollentuna.
(inlägg nr.2 här: viewtopic.php?f=28&t=18097&p=276120 )


Jag har sökt tidigare på nätet men inte hittat så mycket om den.
Nu efterlyser jag lite spännande information om kyrkogården.
Bl.a. finns det ett område med gravar till höger, mellan kapellet och krematoriet som jag är lite nyfiken över.
Det är typ som en minneslund med små gravstenar. Vilka ligger begravda där? Fick för mig att det kan vara tidigare anställda men tror att det inte är rätt svar...
Sedan, som jag tror är det Johan skrev om i sitt inlägg, finns det en "gammal" avdelning direkt till höger när man går in genom valvet. Är det den gamla begravningsplatsen för offer för Spanska Sjukan?

Hoppas på tur och tålamod hos någon som orkar skriva ett svar...

Hälsningar
Sepulcretum.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 10 juni 2013, 21:40

Ja, jag kände lite folk här och där som jobbade med skog och park som berättade lite kyrkohistoria samt militär. Silverdal låg på ett tidigare stort militärområde där det var någon verksamhet fram till 80 tal åtminstone. Finns gamla baracker vid Helenelund station samt små bunkrar och vakthytter eller vad det är i skogarna. Mycket är väl borta idag. Jo, det skall stämma om jag minns rätt att ytan till höger om valvet är militär och offer från spanska sjukan. En av gravarna nere till vänster om man ser fältet ovan i från skall vara en slags förlaga till Lars Hård, av Fridegård. Minneslunden du nämner vet jag inget om.

Sepulcretum
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 juni 2013, 18:09

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Sepulcretum » 10 juni 2013, 22:02

Okej...
Tack så mycket för ditt svar.
Jo, barackerna kommer jag i håg...och dom kanske finns kvar. Fanns ju mycket på andra sidan E4:an också nu när du säger det. Stridsvagnshinder, skyttegravar mm.
Uppe vid Värdshuset Lillstugan fanns det ganska avancerade skyttegångar som man lekte i när man var pöjk.
Tänk vad man kommer på om man får lite hjälp på vägen! :)

Det var roligt att höra ditt svar och man fick reda på lite mer om sin hembygd.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 10 juni 2013, 22:11

Ja, jag känner flera som gjort lumpen där på 50 talet och tidigare. Jag tittade på googlemaps men kan inte se något speciellt mellan kapellet och krematoriet. Ett område nära kapellet finns men vad jag vet är det inget speciellt med det. Sedan syns en ruta med små färgstänk i som jag tror är någon slags förvaringsplats för blommor och kransar. Det brukar finnas en sådan plats på kyrkogårdar. Bredvid den en damm med vatten. Minneslunden borde ligga längre ned.

Sepulcretum
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 juni 2013, 18:09

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Sepulcretum » 11 juni 2013, 06:52

Okej, så folk gjorde lumpen där också...det visste jag inte.

Nja, gravarna jag menar ligger lite mer åt vänster från krematoriet. Tittar man på Google map så är det nästan i mitten mellan krematoriet och kapellet. Man ser inte något direkt men träden ser brunare ut där på Google Map. Om jag minns rätt så var dom gravarna placerade i en ring med små gravstenar och, men här är jag inte säker, att det bara var en person i varje grav. Först trodde jag det kanske var en begravningsplats för barn men det var det inte.
Nåja, det är ju inte jätteviktigt att få reda på vad det är men jag blev lite nyfiken. Har kikat runt när jag är där för att se om man kan hitta någon som sköter om gravarna för att fråga men inte sett någon än.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 11 juni 2013, 16:23

Nu vet jag vad du menar. Jag använde en annan kartfunktion först, trodde det var googlemaps men det var en annan kart-databas.

Jag vet inte vad det är är för något, kan ju vara någonting speciellt, mina kunskaper om bygden är ytliga och vet bara detaljer. Om militärområdet trodde jag att det satt ihop med järvafältet och Ulriksdal. Jag tror att man i alla fall förr gjorde övningar i militärtjänsten skogarna mellan Silverdal och Ulriksdal men idag är kanske området genomskuret av nya vägar t ex. Järvafältet är väl stort. Kyrkan äger eller ägde skog där emellan också. Äger ens kyrkan skog längre i sverige? Vet inte ur det ser ut i dag och militärområdet kanske är nedlagt.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 11 juni 2013, 17:03

Verkar vara så, Sollentuna Församling äger visst området sedan 1960 och det finns väl ingen militär verksamhet kvar någonstans däromkring?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 11 juni 2013, 17:39

Här finns en artikel i lokaltidningen om folkvandringstid, kummelbystenen och kort senare historia.
http://www.sollentunajournalen.se/lokal ... helena.htm

Sepulcretum
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 juni 2013, 18:09

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Sepulcretum » 11 juni 2013, 18:54

Ah! Tackar! Den ska jag genast läsa.
Märker att jag kanske borde gjort bättre research först...innan jag stör andra med mina frågor. :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 11 juni 2013, 21:23

En stor del av kyrkogården är uppfylld med nya jordmassor någon gång, också ganska vanligt på andra kyrkogårdar. Jämför med kyrkogården i New Orleans, USA som står helt ovan jord pga att den ligger på sankmark. Man var tvungen att rädda gravarna i New Orleans förr då nåt slags djur, vildsvin tror jag, bökade omkring runt gravarna. Inte vet jag om det var orsaken på Silverdal men någon orsak hade man. De västra lutande ytorna är väl en del av banvallen som höjer sig och skär av lågområdet. Nedanför minneslunden är det sankmark och tittar man på sattelitkartorna eller på en topografisk karta kan man nog gissa sig till vad som varit sjöbotten förr. Vattentornet står på högsta punkten i området förstås.

Sepulcretum
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 juni 2013, 18:09

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Sepulcretum » 11 juni 2013, 22:15

Roligt att läsa det du skriver. Du verkar påläst och kunnig. Sådant är roligt och tyvärr ganska ovanligt på forum.
Ett stort tack! :thumbsup:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 12 juni 2013, 19:01

Några av sakerna skulle behöva tittas djupare på, jag har inte läst någonting om Sollentuna men pratat med lokalbor. Finns mycket historia i Sollentuna och det finns säkert massor av äldre historia gömt. Brukar väl vara utgrävningar däromkring när nåt hittas. Bensinmacken på Sollentunavägen bakom kyrkogården verkar förekomma i Liza Marklunds "Sprängaren" förresten.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Stellan Bojerud » 12 juni 2013, 19:30

Silverdal beskrivs i:

Garnisonsminnen i huvudstadsområdet : en inventering och beskrivning av garnisonsminnesmärken på allmän plats / Bengt Fahlgren

Fahlgren, Bengt, 1913- (författare) Armémuseum (medarbetare) ISBN 91-85266-65-5 (inb) Stockholm : Militärhistoriska förl., 1997 Svenska 124 s. Serie: Armemusei rapportserie ; 7

Sepulcretum
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 juni 2013, 18:09

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Sepulcretum » 12 juni 2013, 22:21

Tack, Stellan för tipset! :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Silverdals Kyrkogård (Johan Matsson)

Inlägg av Johan Matsson » 16 juni 2013, 19:00

Stellan Bojerud skrev:...Bok...
Det är inte omöjligt att allt som finns samlat på ett ställe om militärkyrkogårdens historia kan refereras till den boken. Tror den är högst läsvärd.

Skriv svar