Svenska kravaller

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Svenska kravaller

Inlägg av Dag den vise » 23 maj 2013, 20:09

Med tanke på de nu pågående kravallerna i Stockholms förorter vill jag påminna om att detta är inte första gången i modern tid som en våldsam kravall äger rum i Sverige. I Göteborg var det till exempel år 2001 en kravall där otaliga skyltfönster blev sönderslagna och 56 poliser skadade av vänsterextrema demonstranter. Då var bakgrunden urartade demonstrationer mot ett EU-toppmöte där även George Bush skulle närvara. Kan ni andra skalmaniter fylla på mer om Göteborgskravallerna eller någon annan våldsam svensk kravall.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 maj 2013, 20:30

Det är intressant hur sådan här händelser påminner om hur historielösa vi är. Man fasar över hur något sådan kan hända, och frågar sig vad som har förändrats. "Dagens ungdom"-syndromet.

Sen tittar man i arkiven, och ser att inget är nytt under solen. Sysslolösa ungdomar gör som de alltid gjort. Sverige har en stolt historia av kravaller :) :

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... _i_Sverige
Sommaren 1951 var parken scen för de så kallade Berzelii-kravallerna, då ungdomar samlades i parken efter att ha varit ute och roat sig. Kravallerna växte gradvis i styrka under ett antal kvällar efter att polisen gripit misstänkta brottslingar den 20 juli. När anhängare till dessa senare samma vecka kom till parken sände polisen en större styrka som röjde upp i området. Ytterligare ett par stökiga nätter, med gradvis fler och fler deltagare, samt en motsvarad upptrappning från polisens sida och medias uppmärksamhet. Kulmen kom den 26 augusti med polis från fem städer inkallade och dessutom militärpolis, som ställdes mot ca 3 000 civila. Då händelserna senare analyserades kom man till slutsatsen att kravallerna orsakats av flera anledningar, bl.a. en rådande polisstrejk med avsevärt minskad bemanning som följd, men också bristen på sysselsättning för sommarlediga ungdomar.
Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Pewi » 23 maj 2013, 20:42

En snabb överblick över ett par liknande händelser under efterkrigstiden:

http://storify.com/nbsp/neo-andreas-historielektion

Göteborgskravallerna skulle jag dock säga var något annat än de regelbundet återkommande kravaller av den typen som nu varit i Husby.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Dalmas » 23 maj 2013, 21:09


Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Johan Matsson » 23 maj 2013, 21:41

Dalaupproret 1743 borde kvalificera sig fast det kanske var mer som ett litet slag än kravaller?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalupproret_1743

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Pewi » 23 maj 2013, 21:48

Daldansen var nog mer uttalat politisk, med en marsch till Stockholm som upptakt. På ett sätt mer likt Göteborgkravallerna. Men decennierna kring 1800 var extremt oroliga i framförallt Stockholm. Det finns en bra avhandling om upplopp och myndigheternas hantering av dem under den perioden (den omfattar även Daldansen): Massans röst av Mats Berglund. http://su.diva-portal.org/smash/record. ... va2:214113

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Johan Matsson » 23 maj 2013, 22:06

Dûrion Annûndil skrev:... ...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... _i_Sverige
... ...

Mvh -Dan
Jag saknar Kungsträdgården 30 november 1991 på den listan. Lund nämns men inte Stockholm. Det var demonstrationer en del år innan den dagen och lättare kravaller någon gång berättas det men 1991 var det våldsamt med kravallpolis och demonstranter.

Samt Kungsträdgårdskravallerna 1987 som inte var de samma som 30 november, vad jag vet. Fast dessa vet jag inget om.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Donkeyman » 24 maj 2013, 08:25

Jag ser i grunden tre typer av "kravaller" med lite olika utgångspunkter.

- Ungdomskravaller som nu i Stockholm men även till exempel Göteborg 2012, Hötorget/ Sergels Torg 1965, Berzelii Park 1951, Söder 1948 men det finns många fler exempel.

- Demonstrationer som ledit till våldsamma konfrontationer. Göteborg 2001, Båstad 1968, Almstriden 1971, Mullvaden 1978 med mera, med mera ......

- Idrottsrelaterade konfrontationer på diverse matcher. Hur många exempel som helst.

Jag tycker mig se en utvecklingstrend som skiljer händelserna för 20-, 30-, 40- år sedan från mer moderna upplopp, kravaller, konfrontationer eller vad man nu vill kalla dem.

I dag tycks det som om vi har en kringresande hård kärna av bråkmakare som kommer skyndandes när det "drar ihop sig". Dessa är förberedda för att "ta ledningen" och bokstavligen "hälla bensin på bålet". Detta för att provocera polisen till den grad att det blir våldsamma konfrontationer. Inom idrottsvärlden och vid de rent politiska demonstrationerna är den här gruppen väl belagd men läser man referaten från senaste tidens "ungdomskravaller" så får man intrycket att liknande personer är i aktion även här.

När det gäller idrotten så har man större möjligheter att identifiera och hålla de här utanför. När det gäller politiska demonstrationer så tycks det som om man i dag inte kan genomföra en demonstration mot något som helst utan att riskera att det urartar. Maskerade, militanta och provocerande väl förberedda stenkastare dyker upp "som ett brev på posten".

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Svenska kravaller

Inlägg av SolitaryMan » 24 maj 2013, 09:20

Artikel i DN idag som behandlar just historiska exempel på kravaller. Kontentan verkar vara att det är intet nytt under solen; vare sig orsakerna, förloppet eller hur polisen hanterar situationen.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Svenska kravaller

Inlägg av TomTop » 24 maj 2013, 10:53

vad är orsaken till de olika kravallerna?... och vilka grupperingar är det som är bränslet till att kravallerna startar?

och vad blev efterdyningarna av kravallerna? ex.. lagförslag, förbättringar osv

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Svenska kravaller

Inlägg av SolitaryMan » 24 maj 2013, 13:44

LasseMaja skrev:På radion idag sa två kravallungdomar: "vi har ingen fritidsgård" och "vi får inga jobb", något som har hörts ett antal gånger i efterkrigstidens Sverige.
På temat:

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Johan Matsson » 24 maj 2013, 17:47

Donkeyman skrev:Jag ser i grunden tre typer av "kravaller" med lite olika utgångspunkter.

- Ungdomskravaller som nu i Stockholm men även till exempel Göteborg 2012, Hötorget/ Sergels Torg 1965, Berzelii Park 1951, Söder 1948 men det finns många fler exempel.

- Demonstrationer som ledit till våldsamma konfrontationer. Göteborg 2001, Båstad 1968, Almstriden 1971, Mullvaden 1978 med mera, med mera ......

- Idrottsrelaterade konfrontationer på diverse matcher. Hur många exempel som helst.

Jag tycker mig se en utvecklingstrend som skiljer händelserna för 20-, 30-, 40- år sedan från mer moderna upplopp, kravaller, konfrontationer eller vad man nu vill kalla dem.

I dag tycks det som om vi har en kringresande hård kärna av bråkmakare som kommer skyndandes när det "drar ihop sig". Dessa är förberedda för att "ta ledningen" och bokstavligen "hälla bensin på bålet". Detta för att provocera polisen till den grad att det blir våldsamma konfrontationer. Inom idrottsvärlden och vid de rent politiska demonstrationerna är den här gruppen väl belagd men läser man referaten från senaste tidens "ungdomskravaller" så får man intrycket att liknande personer är i aktion även här.

När det gäller idrotten så har man större möjligheter att identifiera och hålla de här utanför. När det gäller politiska demonstrationer så tycks det som om man i dag inte kan genomföra en demonstration mot något som helst utan att riskera att det urartar. Maskerade, militanta och provocerande väl förberedda stenkastare dyker upp "som ett brev på posten".
Sådana kringresande eller förflyttande kravaller har varit vanligt i diktaturer där meningsmotståndare missahandlas och försvinner med målet att sabotera statsaparaten, speciellt polisen och militären. När något nytt händer smäller det igen och man bygger barrikader mm. Jag kan inte se att sådana problem finns i Sverige, att journalister fängslas, eller aktiva i fel organisation mördas. Problem finns säkert i Sverige men det har jag tyvärr dålig koll på.

Gjutarn
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 114
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:17

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Gjutarn » 25 maj 2013, 10:34


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Svenska kravaller

Inlägg av varjag » 25 maj 2013, 13:37

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raggarkrav ... nstad_1959

Tror det var enda gången som polisen fick på moppe och - retirerade.
Militärpolis tillkallades. Och - återställde ordningen.

Varjag

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Svenska kravaller

Inlägg av Marcus » 25 maj 2013, 16:07

Ett flertal inlägg som var en dagspolitisk diskussion om de nu aktuella kravallerna istället för historiska svenska kravaller som tråden handlar om plockades bort.

/Marcus

Skriv svar