Slaveriet i Europa

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Slaveriet i Europa

Inlägg av gnikam4 » 31 mars 2013, 14:01

Häromdagen läste jag om kvarlevande slaveri i Afrika och på Arabiska halvön, vilket förde in mina tankar på det historiska slaveriet i Europa. Insikten slog mig då att jag inte kunde dra mig till minnes när detta skulle ha upphört.

Under tidig medeltid fanns det ju, men senare? Fanns det fortfarande slavar i Europa under renässansen? Ännu senare?

Och om möjligt än mer intressant tycker jag frågan är om varför slaveriet upphörde här i Europa. Handlade det i grunden om rent praktiska skäl eller var det nya intellektuella strömningar som låg bakom avskaffandet?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Martin Lundvall » 31 mars 2013, 20:33

1861 avskaffades det (livegenskap) i Ryssland.

Praktiska övervägde säkert många gånger, men som många gånger motiverades med andra finare skäl.

/Martin

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Johan Matsson » 1 april 2013, 06:09

Har inte tänkt så förut men efter att ha läst berättelser inifrån, så tycker jag att GULAG är kanske en av de största slavmaskinen världen någonsin skådat. Det var ju bara ett sätt att så smidigt som möjligt få folk att skriva under på ett papper för att sedan arbeta åt Sovjet på något av dessa http://en.wikipedia.org/wiki/Gulag ställen. Titta på kartan, kolla upp vad för verksamheter där fanns och ta en funderare.

För övrigt finns ju fortfarande "svart" slavhandel, det skall finnas 12 000 slavar bara i London. Jag kan rekommendera filmen "I Am Slave" (2010). http://www.imdb.com/title/tt1596352/ Finns rätt så mycket slaveri mellan Europa och andra världsdelar också. Trafficking är ju globalt.

Samt, Kubas situation innan revolutionen var inget annorlunda för precis hur det ser ut idag i flera av grannländerna. Superkorrupt regering, traficking överallt, kvinnor och barn som utnyttjas hela livet, mord, maffia, gäng med makt över hela landet osv. Nu är inte det Europa men det pågår så mycket framför våra ögon både i Sverige och när man är på semster, utan att man vet det.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Dag den vise » 1 april 2013, 14:47

När kristendomen infördes i Europa förbjöds det i många europeiska länder att förslava människor som var kristna. Men man fick däremot fortfarande hålla icke-kristna människor som slavar, vilket man bland annat utnyttjade i fjortonhundratalets Italien, där det var vanligt med tartariska slavar inhämtade från Krim. Det hände även under femton och sextonhundratalet att man precis som i Amerika hämtade svarta slavar till Europa, men detta var mera ett undantag än en regel. I Valakiet var det dessutom vanligt att hålla romer som slavar långt in på artonhundratalet.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Göstring » 4 april 2013, 13:24

Sedan är det ju frågan om definitionen. Straffarbete borde också kunna anses som slaveri och man använde verkligen samma ord.
http://archive.org/details/frarbetenatills00lagsgoog
hafwer nu een god tijd bårtåht låtit föra dhem i slafwerij till Marstrand,
som sigh med tyfwerij försedt hafwa. Skulle och sådanna här effter blifwa brukade
på galäijor, som på åthskillige orter gå emellan städerne här i landet, heller och
älliest blifwa till dhem, som dehras arbete behöfwa, bårtsållde till trälar, torde och
sådant wisserligh hafwa sin nytta med sig.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av erep » 4 april 2013, 16:04

Det finns faktiskt en sida på engelskspråkiga wikipedia om detta
http://en.wikipedia.org/wiki/Abolition_ ... y_timeline

Omnämnandet i artukeln om att slaveriet avskaffades i Sverige först 1813 gäller slavhandel utomlands.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_slavhandel informerar att sista slavarna på svenska besittningar blev fria så sent som 1847.

Här kan vi ju reflektera över hur korta rötter "jämlikhet" har.

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av gnikam4 » 7 april 2013, 16:40

Okej, då är jag lite klokare.

Särskilt den där tidslinjen på Wikipedia var intressant. Trodde Frankrike hade avskaffat slaveriet i alla sina besittningar långt före 1890-talet.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3521
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av von Adler » 22 april 2013, 16:30

I Ottomanska Riket förbjöds slaveri 1830. En god del av den europeiska slavmarknaden torkade upp när Krimtatarerna föll - deras räder för att "skörda stäppen" - d.v.s. plundra och ta slavar bland ukrainska, polska och ryska livegna och fria pågick ända tills de föll 1783.

Araberna höll slavar på sockerplantagerna på Kreta, och Venetianarna och senare Ottomanerna fortsatte den traditionen, både på Kreta och på Cypern. De stora sockerproducerande plantagerna försvann inte förrän slutet av 1500-talet, när de blev utkonkurrerade av sockerplantagerna på Madeira och i Nya Världen.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av LasseMaja » 30 april 2013, 11:18

gnikam4 skrev:Och om möjligt än mer intressant tycker jag frågan är om varför slaveriet upphörde här i Europa. Handlade det i grunden om rent praktiska skäl eller var det nya intellektuella strömningar som låg bakom avskaffandet?
Givetvis fanns det intellektuella strömningar som var mot slaveriet. Vissa tankegångar sprungna upplysningsidéerna bidrog starkt till att ansåg alla människor skulle ha samma rättigheter. Det finns även kristna tankegångar med samma budskap som gick ut på att alla människor var lika. Abolitionisterna var en folkrörelse mot slaveriet som tog intryck av dessa idéer och som försökte bilda opinion för att förbjuda slaveriet.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Valdemar Sappi » 7 maj 2013, 11:22

1335 avskaffas träldomen i några svenska landskap av Magnus Eriksson. Men det går bara några årtionden innan den införs igen i grannlandet. Vornedskab / livegenskap nämns för första gången 1446 i samband med det som kallas Lollands villkor. Bönderna förbjöds flytta från den gård där de blev födda. Att landsdomaren på Själland skrev under -46 anses visa att detta var spritt i hela Danmark och inte bara på Lolland-Falster. Forskare menar numera att detta slaveri infördes redan ca 1380 när flest byar stod tomma. I danska Estland blev livegenskapen aldrig avskaffat.
Med tanke på Magnus Eriksson stora engagemang inne i finska viken och på estniska kusten, så menar jag att man knappast kan havda att slaveriet var avskaffat inom Sveriges/Nordiska unionens gränser under 1300- och 1400-talet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Vornedskab
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Johan Matsson » 10 maj 2013, 04:29

Göstring skrev:Sedan är det ju frågan om definitionen. Straffarbete borde också kunna anses som slaveri och man använde verkligen samma ord.
[...]
Jag ser en skildnad på straffarbete och "straffarbete" där det senare är oskyldiga som satts i exempelvis en gruva någonstans för att bära nationen. Det borde ha varit ganska vanligt världen över?

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av CHJIMS » 20 augusti 2013, 20:26

gnikam4 skrev:Okej, då är jag lite klokare.

Särskilt den där tidslinjen på Wikipedia var intressant. Trodde Frankrike hade avskaffat slaveriet i alla sina besittningar långt före 1890-talet.
Många franska Afrikabesittningar grundades väl inte förrån några år tidigare? Norra Nigeria 1936 var mer överraskande, men det kanske också var så att lagen på allvar inte tagit sig in så långt inåt förrän 1936?

Läs gärna den här om livegenskap

http://en.wikipedia.org/wiki/Serfdom

Vad sägs om Island 1894

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Slaveriet i Europa

Inlägg av Valdemar Sappi » 21 augusti 2013, 22:39

Under medeltiden fanns det gott om fria bönder i meningen jordägande skattebönder. Ledungsbönderna hade delats upp i landsbyväpnarna som var skattefria, dvs tjänade med vapen. Och bönder som tjänade genom att betala skatt till kronan.

Under stora ödegårdskrisen och den politiska oron kring denna period i slutet av 1300-talet så uppgav många bönder 'sin frihet'. Dvs de gav jorden till en frälseman i ersättning för dennes beskydd. Jorden förvandlades därmed från skattejord till frälsejord. Någon kronan fick kämpa med länge för att vrida tillbaks.
Många landsbyväpnare gav samtidigt upp sin skattefrihet och blev skattebönder. Att tjäna i vapen blev en för dålig affär. Allt fler slöt upp till samlingarna i vapen utan att medföra häst t.ex. Den hade de inte råd med helt enkelt.

Grovt kan det sägas att 1/3 av skörden gick till utsäde. 1/3 till den som brukade den. 1/3 till ägaren.
Om så ägaren var en frälseman, kyrkan eller kungamakten kunde kanske kvitta.
Den jordägande skattebonden slapp uppenbarligen undan med mindre än om han var arrendebonde.

Så man kan säga att upphävandet av träldomen gick hand i hand med en ny ofrihet.
Och troligen så var det från och med 1400 inledning en större ofrihet än förut.
Även om en träls ofrihet knappast kan jämföras med en arrendebondes ofrihet utan vidare.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar