De svenska regenterna!

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

De svenska regenterna!

Inlägg av Davian » 21 februari 2013, 22:14

Tja!

Jag ska komponera en plansch med alla Sveriges regenter på som jag ska ge till en vän.
Jag undrar om det finns någon sida eller något ställe att få tag på bilder på regenter, gärna i högupplöst.

Sen undrar jag också hur långt tillbaka vår regentlängd sträcker sig med bevisade regenter över Svea Rike.
Jag har för mig jag hamnar nere på Olof Skötkonung eller Erik Segersäll och pojkarna va?

Till sist: Om jag hittar bilder på diverse regenter. Får jag sonika kopiera och använda dem i en plansch av det här slaget?
Den är på intet vis kommersiell utan enbart en gåva!

mvh:
David

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: De svenska regenterna!

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 februari 2013, 22:30

Bild
Olof Skötkonung :P

Bild
Anund Jakob

De tidiga är nog svåra att få realistiska bilder av.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: De svenska regenterna!

Inlägg av Davian » 21 februari 2013, 22:46

tack. :)


Följdfrågor rent estetiskt. Om man planerar att ta med varenda regent sen 1000-talet är det rätt många. Att göra en lista rakt upp och ner är tråkigt. Men om varenda en ska ha en bild blir det antingen en JÄTTEPLANSCH eller ganska plottrigt.

jag har inte riktigt bestämt designen på planschen. mina tankar går nåt sånthär;

Svenska riksvapnet är bakgrunden.

Regenterna ska skrivas upp med regeringstid.
Gärna en bild.
Och en anekdot/kuriosa som är relativt okänt. :)


men det går inte att göra på 1000år av regenter. Så vilka regenter är det som förtjänar mest att vara på bild och varför?
och vilka coola Kuriosa finns det?

De jag i huvudet har som ganska viktiga är Birger Jarl. Magnus Eriksson. Gustav Vasa. Gustav II Adolf, Kristina. Karl XI, Karl XII, Gustav III, Karl XIV Johan...

motiveringar tänker jag är överflödiga i de här fallen. :) Anekdoter/kuriosa kan jag inget häftigt. Kan ni?
Personen som ska ta emot planschen är en stormaktsfantast, (helle hennes släkt är det btw...) så jag tror inte att det blir några ledsna miner om det blir lite övervvikt åt Stormaktstiden.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: De svenska regenterna!

Inlägg av Psilander » 4 mars 2013, 08:03

Livrustkammaren har sålt den här i måånga år. Hade den själv på rummet som grabb. Den tar med hela gänget från Olof Skötkonug till Carl XVI Gustaf.
Bild

Sveriges regentlängd brukar räknas från 994 e.kr då Olof Skötkonung döptes. De naturliga brytpunkterna i Svensk historia är annars 1523 då Gustav I valdes till kung och 1810 då Karl XIV Johan valdes till
kung.

Davian
Medlem
Inlägg: 3536
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: De svenska regenterna!

Inlägg av Davian » 27 mars 2013, 17:04

tack för svaret" jag har ni inskaffat nämnda tavla. :)
det minimerar mitt arbete med photoshop rejält :D

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: De svenska regenterna!

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 29 mars 2013, 11:08

Psilander skrev:Livrustkammaren har sålt den här i måånga år.
Vi hade den hemma under min barndom för några decennier sedan, minns jag, fast så här i efterhand kan man kanske tycka att porträttlikheten hos många av de avbildade troligen borde vara ganska obefintlig, eller har jag fel? :?

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: De svenska regenterna!

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 april 2015, 11:52

Davian skrev:Sen undrar jag också hur långt tillbaka vår regentlängd sträcker sig med bevisade regenter över Svea Rike.
Jag har för mig jag hamnar nere på Olof Skötkonung eller Erik Segersäll och pojkarna va?
Erik Segersäll kan ha varit en erkänd regerande Konung i både Svealand och Götaland men vi har inte tillräckligt med bevis för att kunna källkritiskt bevisa detta. Den förste historiskt belagde personen som med säkerhet kan räknas som Sveriges förste Konung är således hans son Olof Skötkonung. Han var erkänd som regerande Konung i både Svealand och Götaland i slutet av 900-talet och början av 1000-talet.

Skriv svar