Svenska landsdelar

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Svenska landsdelar

Inlägg av wiwawo » 17 februari 2013, 23:06

Hittade på wikipedia om Svenska landsdelar. Men bilden som visas visar inte riket då det var som störst och det får mig att undra vad kallades de andra delarna? Ingick de baltiska delarna i Österland? Hette de nåt eget? De tyska delarna? etc
Bilagor
Map_swedish_lands.png
Map_swedish_lands.png (12.98 KiB) Visad 4264 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Svenska landsdelar

Inlägg av lampros » 18 februari 2013, 08:33

Att kalla Finland "Österland" var nog ett medeltida bruk som sakta dog ut. När vi hade Baltikum kallades nog Finland "Finland" och Baltikum Estland, Kurland etc. "Baltikum" som begrepp lär ha uppstått långt senare.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Svenska landsdelar

Inlägg av Blixten » 18 februari 2013, 13:25

Norrlands öskust brukar kallas (?) "Västernorrland" vilket ju är något förvirrande. Vet någon hur det ligger till exakt. (Ursäkta om jag trådkapar men jag tyckte frågan passade här...)

wiwawo
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 april 2011, 14:05

Re: Svenska landsdelar

Inlägg av wiwawo » 18 februari 2013, 14:25

som bilden visar går ju historiska Norrland även ner i Finland. så svenska norrland blir såklart de Västernorrland. Precis som Västerbotten är i östra Sverige och Österbotten på finska sidan

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Svenska landsdelar

Inlägg av Blixten » 18 februari 2013, 15:57

Men Västernorrland är väl inte synonymt med (nuvarande svenska) Norrland? Norr- och Västerbotten är väl inte Västernorrland. Eller?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Svenska landsdelar

Inlägg av lampros » 18 februari 2013, 16:12

Blixten skrev:Men Västernorrland är väl inte synonymt med (nuvarande svenska) Norrland? Norr- och Västerbotten är väl inte Västernorrland. Eller?
Västernorrland är ett län. Namnet kom väl till på 15- eller 1600-talet då de medeltida landskapen Medelpad och Ångermanland slogs ihop på detta vis för länsadministration. Fullt logiskt? Tja, det var som sagt ett västligt Norrlandslän, för en tänkt betraktare i Bottenviken som på östra sidan hade ett östligt Norrland i Finland. Analogi med Västerbotten-Österbotten som nämnts ovan.

Det är sant att hela Norrland inte är Västernorrland. Norrland är en landsdel. Det består länsvis av Gävleborgs län, Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län och Norrbottens län. Samt möjligen Dalarnas län.

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Svenska landsdelar

Inlägg av Anders Ström » 18 februari 2013, 19:42

Blixten skrev:Norrlands öskust brukar kallas (?) "Västernorrland" vilket ju är något förvirrande. Vet någon hur det ligger till exakt. (Ursäkta om jag trådkapar men jag tyckte frågan passade här...)
Jämtland tillhörde Västernorrlands län fram till 1810 då de bildade eget län tillsammans med Härjedalen som hörde till Kopparbergs län. Då omfattade ju Västernorrland även västra Norrland. Namnet är nog tänkt som en fortsättning på Västerbotten. Dessutom raknades tidigare Jämtland och Härjedalen inte till Norrland innan dessa landskap blev svenska, precis som Skåne, Halland och Blekinge historiskt sett inte är en del av Götaland.
Påpelas i detta sammanhang bör också att Åland tidigare räknades till Svealand.

Skriv svar