Varför är kungen immun?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Varför är kungen immun?

Inlägg av Martin Lundvall » 4 augusti 2013, 07:40

Trevligt att du gillade det.
Jag kan dock inte se hur du får det till att ni inte får diskutera anledningen till immuniteten.
Om kungen och riksdagsledamöter bör ha immunitet är däremot minerad mark.

/Martin

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Varför är kungen immun?

Inlägg av Stilleben » 4 augusti 2013, 09:01

Robert Warholm skrev: Men vore det inte synnerligen märkligt om statschefen sitter i fängelse eller tar emot utländska representanter iförd fotboja? Begår kungen ett brott får man övertyga om man ska kräva hans avgång snarare än att riskera att en utländsk ambassadör får överlämna sina ackreditivbrev i en fängelsecell.

En fråga som berör ovanstående. Vilka är de lagliga formerna för abdikation? Räcker det att kungen t.ex. säger/skriver "Nu är jag trött på sk-ten, jag avgår". Hur blir regering/riksdag inblandade?

Den närmaste i tronföljden efterträder ju kungen. Nu är det prinsessan Victoria och det vållar ju knappast några bekymmer, men hur blir det om efterträdaren bedöms som klart olämplig? T.ex om han/hon offentligt understött en visst parti.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Varför är kungen immun?

Inlägg av Lasse O » 4 augusti 2013, 17:13

Robert Warholm skrev: Men vore det inte synnerligen märkligt om statschefen sitter i fängelse eller tar emot utländska representanter iförd fotboja? Begår kungen ett brott får man övertyga om man ska kräva hans avgång snarare än att riskera att en utländsk ambassadör får överlämna sina ackreditivbrev i en fängelsecell.
Satt inte Ludvig XVI åtminstone i husarrest i ett år innan han avsattes som statsöverhuvud?
Om man översätter det till svenska förhållanden så skulle statschefen sitta på Hall, vårdarna piffas upp med snyggare uniformer och skyldra batong när ambassadörerna anländer samtidigt som Halls musikkår spelar "Kriminalvårdsstyrelsens paradmarsch" :) fast som Robert säger vore det en smula märkligt.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Varför är kungen immun?

Inlägg av medundersåte » 4 augusti 2013, 20:06

Stilleben skrev: En fråga som berör ovanstående. Vilka är de lagliga formerna för abdikation? Räcker det att kungen t.ex. säger/skriver "Nu är jag trött på sk-ten, jag avgår". Hur blir regering/riksdag inblandade?

Den närmaste i tronföljden efterträder ju kungen. Nu är det prinsessan Victoria och det vållar ju knappast några bekymmer, men hur blir det om efterträdaren bedöms som klart olämplig? T.ex om han/hon offentligt understött en visst parti.
Jag vet inte om det finns några särskilda skriftliga bestämmelser om abdikation. Följande står i Regeringsformen:
1 kap. 5 § Konungen eller drottning som enligt successionsordningen innehar Sveriges tron är rikets statschef. Lag (2010:1408).
5 kap. 5 § Om konungahuset utslocknar väljer riksdagen en riksföreståndare som ska fullgöra statschefens uppgifter tills vidare. Riksdagen väljer samtidigt en vice riksföreståndare.
Detsamma gäller om konungen eller drottning som är statschef dör eller avgår och tronföljaren ännu inte har fyllt arton år. Lag (2010:1408).
6 § Om konungen eller drottning som är statschef under en sammanhängande tid av sex månader inte har fullgjort eller kunnat fullgöra sina uppgifter, ska regeringen anmäla det till riksdagen. Riksdagen beslutar om konungen eller drottningen ska anses ha avgått. Lag (2010:1408).
Det senaste bytet av tronföljare var när Carl Philip byttes ut mot Victoria, detta skedde genom en grundlagsändring (av Successionsordningen). Uppenbarligen ansåg riksdagen att kronprinsen var olämplig på grund av sitt kön. Exakt hur argumentationen gick till vet jag inte, men ändringen gick ut på att könsdiskriminering (man före kvinna) är fel medan åldersdiskriminering (äldre före yngre) är rätt. Kungen uttryckte offentligt att han tyckte förfarandet var felaktigt eftersom det blev en form av retroaktiv lagstiftning.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Varför är kungen immun?

Inlägg av Ben » 5 augusti 2013, 09:56

medundersåte skrev:
Det senaste bytet av tronföljare var när Carl Philip byttes ut mot Victoria, detta skedde genom en grundlagsändring (av Successionsordningen). Uppenbarligen ansåg riksdagen att kronprinsen var olämplig på grund av sitt kön.
Det var nog inte fråga om lämplighet/olämplighet utan snarare om att man menade att äldsta barnet, oavsett kön, skulle komma i första hand. Eftersom en sådan förändring rörde grundlagen måste den tas av två riksdagar med mellanliggande val, vilket torde ha bidragit till att den så att säga kom att få retroaktiv verkan. När de första stegen togs under riksdagen 1977/78 var Carl Philip ännu inte född.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Varför är kungen immun?

Inlägg av Johan Ekstrand » 5 augusti 2013, 11:13

Jämställdhet var det centrala skälet uppgivet i propositionen.

Skriv svar