Romernas ursprung

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Romernas ursprung

Inlägg av Dag den vise » 26 januari 2013, 20:35

Stämmer det att romerna ursprungligen kommer från dagens Indien och Pakistan. Jag har nämligen hört att de skulle ha blivit fördrivna därifrån av den afganske sultanen Mahmud av Ghazni, och att romernas ord för för icke-rom (gadjo) kommer från namnet på sultan Mahmuds hemstad. Men en sak som får mig att tvivla på att romerna skulle vara från Indien är att de inte är hinduer. Så är historien om de indiska romerna sann, och i sådanna fall, när lämnade romerna hinduismen?

Användarvisningsbild
sapient
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 december 2012, 13:00

Re: Romernas ursprung

Inlägg av sapient » 26 januari 2013, 23:27

Dag den vise skrev:Stämmer det att romerna ursprungligen kommer från dagens Indien och Pakistan. Jag har nämligen hört att de skulle ha blivit fördrivna därifrån av den afganske sultanen Mahmud av Ghazni, och att romernas ord för för icke-rom (gadjo) kommer från namnet på sultan Mahmuds hemstad. Men en sak som får mig att tvivla på att romerna skulle vara från Indien är att de inte är hinduer. Så är historien om de indiska romerna sann, och i sådanna fall, när lämnade romerna hinduismen?
Jag är ingen expert, men såvitt jag vet har man via lingvistiska likheter försökt härleda ursprunget till det område som idag är nordvästra Indien/Pakistan/sydöstra Iran.

Däremot, om jag har förstått det rätt, är det inte alls lika säkert att historien om Mahmud av Ghazni stämmer, eftersom det delvis står i konflikt med de lingvistiska teorierna. Rätt plats, men fel tid.

Det skulle skilja en tidsperiod på ca. 500 år eller så. Men så kallad "glottokronologi" har stora osäkerheter, så det kan ha sammanfallit i tid. (Men det kan nog knappast anses bevisat.)

Skriv svar