Orddueller

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Malin
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2012, 20:08
Ort: Stockholm/Burgsvik

Orddueller

Inlägg av Malin » 19 december 2012, 20:21

Min far berättade för mig att det förekom orddueller mellan män som var i konflikt med varandra. Det ska ha gått till så att byn eller gruppen samlades och de två duellanterna ställde sig mitt emot varandra och smädade och förolämpade varandra allt vad de orkade men bara med ord inget fysiskt våld. Publiken skrattade och hetsade duellanterna och konflikten löstes genom att det till slut blev så absurt att även de två fienderna inte kunde låta bli att skratta och så avslutades det hela med en dundrande fest.
Är det någon som vet om detta stämmer eller är det saga. Tänker på hiphop kulturen där något liknande sker.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Orddueller

Inlägg av Hans » 19 december 2012, 21:16

Välkommen.
I tidiga kulturer, före Grekland ungefär, var krig ofta en styrkedemonstration mer än vad vi ser som kriget idag. Förolämpningar lite kastvapen och inte så mycket blod. Den som verkade starkast 'vann'.

Förklara vänligen varför du jämför med hipphop.

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3600
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Orddueller

Inlägg av Davian » 19 december 2012, 22:04

Hur kan man inte förstå liknelsen med hiphop? En av de centrala delarna inom hiphop-kulturen är "battles". Två personer tävlar i att förolämpa varandra på så kreativa sätt som möjligt under vissa givna förutsättningar. tidbsbegränsing, ämnesval, fristil, eller vad som helst. När tiden är ute avgör publiken vilken av kombatanterna som var bäst.

jag klipper in en länk till ett battle. (en parodi och med mer humor än seriositet, men jag tror inte att någon kollar in ett riktigt battle :)) https://www.youtube.com/watch?v=zn7-fVtT16k

Det här är otroligt likt vad Malin skriver om i öppningsposten. Och jag skulle vilja hävda att det är samma sak som ett gladiatorspel, fast utan blodet och döden.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Orddueller

Inlägg av Hans » 19 december 2012, 22:06

Davian skrev:Hur kan man inte förstå liknelsen med hiphop?
För att jag är aaaaningen äldre? :wink:

Skall kolla på länken.

MVH

Hans

Malin
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2012, 20:08
Ort: Stockholm/Burgsvik

Re: Orddueller

Inlägg av Malin » 19 december 2012, 23:39

Tack båda för era svar. Jag har för mig att att min far nämnde att detta skedde bland eskimåer, eller möjligen vikingar. Han skrev mycket historia och sökte ofta källinformation så jag är ganska säker på att han grävt upp detta från en någorlunda seriös källa. Han är tyvärr död sedan några år så jag kan inte fråga honom :(
Ska bli spännande att se om fler svarar.
Om du inte sett filmen "8 miles" Hans kan jag rekommendera den.

Tänk om våra makthavarna kunde använda sig lite mer av denna typ av krigföring idag.
Hej hej
Malin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Orddueller

Inlägg av Markus Holst » 20 december 2012, 00:20

Malin skrev: Tänk om våra makthavarna kunde använda sig lite mer av denna typ av krigföring idag.
Hej hej
Malin
Det gör dom. Det kallas TV-debatt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Orddueller

Inlägg av Hans » 20 december 2012, 00:29

Nu har jag lärt mig något nytt, Battles inom Hiphop.

Men nej, det har inget med tidig krigföring att göra. Två personer som diktar/sjunger mot varandra är intressant men det är också från grekerna gissningsvis och framåt. Möjligtvis en konstform som speglade tidig krigföring - men inte kriget.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Orddueller

Inlägg av Hans » 20 december 2012, 00:36

Inser att jag är 'krigscentriker' - fråga var ju om konflikt.

MVH

Hans

Malin
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 december 2012, 20:08
Ort: Stockholm/Burgsvik

Re: Orddueller

Inlägg av Malin » 20 december 2012, 08:14

Det gör dom. Det kallas TV-debatt.
Jo förvisso men ordduellerna i TV sofforna saknar oftast både höjd och djup . Nog för att de kan bli absurda och för min del väcker de snarare indignation än skratt, i den mån de väcker någon slags känsla:)
M

Ps
Hur gör man när man vill klippa in en del av den andras svar med en liten snygg blå bakgrund?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Orddueller

Inlägg av Hexmaster » 20 december 2012, 08:49

Malin skrev:Ps Hur gör man när man vill klippa in en del av den andras svar med en liten snygg blå bakgrund?
Genom att lägga texten innanför quote-taggar. [ quote ] Som denna, minus mellanslagen. [ /quote ]
Klickar du på "citera"-knappen på ett inlägg får du automatiskt det inlägget quote-taggat.

Forumet har en testhörna, bara att testa loss:
viewforum.php?f=17

Och förresten! :welcome:

PeterE
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 179
Blev medlem: 18 augusti 2007, 15:36
Ort: Sverige

Re: Orddueller

Inlägg av PeterE » 9 juli 2013, 22:09

Jag stötte på detta i "Asa-Tors hammare" av Ebbe Schön. Fenomenet kallas en "senna" - ordet är besläktat med ordet "sanning". Ordstriden gick ju ut på att man sa varandra sanningar rent ut, vilket enligt Schön ofta gjorde att det hela slutade med våldsamheter.
Det finns en eddadikt som heter "Lokasenna" som i korta drag går ut på att Loke är på fest tillsammans med de andra asarna. Här gör han bort sig, blir utkastad men återvänder och börjar verbalt förolämpa asagudarna. När han till slut börjar smäda Siv blir det för mycket för Tor som jagar i väg honom med sin hammare.

Mvh,
Peter

Skriv svar