Råsunda fotbollsstadium

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Råsunda fotbollsstadium

Inlägg av tyskaorden » 27 november 2012, 23:04

Ja den gamla nationalarenan för fotoboll och AIK:s hemmaplan Råsunda kommer snart att skatta till förgängelsen och området bebyggas med bostäder. Fotbollen kommer framgent att husera på nybyggda Friends Arena, även den i Solna.

I söndags var första steget i rivandet då fans släpptes för att plocka åt sig så mycket som möjligt, och det var en hel del de fick med sig. Bl.a. hade man tagit med sig bitar av gräset, stolssitsar (såg själv folk komma bärande med sådana när jag åkte hem med pendeln) m.m. Läste i dagens Metro att det tydligen var någon som tagit med sig delar av urinoaren, som han nu försökte sälja på blocket. Någon som vet om detta bruk att man släpper in fans på detta sätt, har historiska rötter?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Råsunda fotbollsstadium

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2012, 00:17

Liknande saker har hänt. När man rev ett gammalt sjukhus/sanatorium i Ulricehamn gjorde man likadant.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Råsunda fotbollsstadium

Inlägg av tyskaorden » 28 november 2012, 20:07

Markus Holst skrev:Liknande saker har hänt. När man rev ett gammalt sjukhus/sanatorium i Ulricehamn gjorde man likadant.

Intressant, var det då gamla patienter och anställda som fick gå lös på sjukhuset eller?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Råsunda fotbollsstadium

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2012, 07:25

Det finns flera ställen i Sverige som man har rivit ner helt o hållet, gamla BB på Akademiska sjukhuset har man rivit och där låg jag en gång i tiden.

Personligen har jag inga minnen från Råsunda fotbollsstadium eftersom jag inte har varit där. Men jag sparade dem på Google Earth. Det är en anrikt arena som försvinner!!!

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Råsunda fotbollsstadium

Inlägg av sonderling » 30 november 2012, 07:49

Ja jag förstod ingenting när jag såg detta på rapport. Plundra en gammal stadium? Varför det?
(Fast man skulle kanske åkt ditt och snott de där gamla btg-plattorna som jag la på mitt första jobb i slutet av 80-talet :) )

Sedan blev jag lite paff för som exil sthlmare så hade detta gått mig helt förbi, att man skulle riva och bygga bostäder på platsen. Fast mer bostäder är förstås bra. (Varje gång jag åker "hem" så känner jag mindre och mindre igen mig :? .)

Sonderling

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Råsunda fotbollsstadium

Inlägg av tyskaorden » 30 november 2012, 22:58

sonderling skrev:Ja jag förstod ingenting när jag såg detta på rapport. Plundra en gammal stadium? Varför det?
(Fast man skulle kanske åkt ditt och snott de där gamla btg-plattorna som jag la på mitt första jobb i slutet av 80-talet :) )

Sedan blev jag lite paff för som exil sthlmare så hade detta gått mig helt förbi, att man skulle riva och bygga bostäder på platsen. Fast mer bostäder är förstås bra. (Varje gång jag åker "hem" så känner jag mindre och mindre igen mig :? .)

Sonderling
Jo det byggs ju och stås i här i Kungl. huvudstaden, så staden har ju förändrats en hel del de senaste åren.

Skriv svar