Små positiva följder av tragedier

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av Knurd » 10 februari 2013, 20:00

Nazityskland: Barnbidrag, antitobakskampanjer

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av Dag den vise » 10 februari 2013, 20:35

Frankrikes kolonialisering av Algeriet: Orangina

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av Blixten » 11 februari 2013, 23:27

Knurd skrev:Nazityskland: Barnbidrag, antitobakskampanjer
Kan du berätta mer om det? Särskilt det första?

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av Knurd » 14 februari 2013, 03:37


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av Blixten » 14 februari 2013, 17:17

Tack. Intresssant. Det understryker det jag har hört från folk som känner folk i Tyskland: vanligt folk har aldrig haft det så bra som under Adolfs tid.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av sonderling » 15 februari 2013, 07:29

Blixten skrev:Tack. Intresssant. Det understryker det jag har hört från folk som känner folk i Tyskland: vanligt folk har aldrig haft det så bra som under Adolfs tid.
Uuuuuh, det är därför jag inte gillar vanligt folk.

Sonderling

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av koroshiya » 15 februari 2013, 17:40

Blixten skrev:Tack. Intresssant. Det understryker det jag har hört från folk som känner folk i Tyskland: vanligt folk har aldrig haft det så bra som under Adolfs tid.
Reallönerna sjönk med ca 25 % under åren fram till kriget. Det fanns inte heller så mycket att köpa eftersom Tyskland inte gärna importerade varor eftersom upprustningen delvis var beroende av utländsk valuta. Rustningsindustrin slukade också allt större delar av de tillgängliga råvarorna.

Arbetslösheten försvann, men det var inte beroende på nazistisk arbetspolitik, utan på att konjunkturen vände och på att folk kunde få arbete inom rustningsindustrin.

Privat konsumtion sjönk och investeringar i fredlig industri eftersattes. Tysklands järnvägar blev exempelvis sämre och sämre, och några nya bostäder byggdes knappt åt folket.

Visst roffade man åt sig från erövrade områden och visst tjänade folk på det. Ledarna gjorde allt i sin makt för att svälten från första världskriget inte skulle upprepas, mer eller mindre oavsett vilka konsekvenser det fick för befolkning i ockuperade länder.

Men inte blev det något liv i överflöd för det, även om man med tiden fick större ransoner.

Eftersom privat konsumtion sjönk började folk att spara. Sparandet var en viktig faktor till varför man inte behövde höja inkomstskatterna, för staten kunde använda sig av de sparade pengarna.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av Blixten » 16 februari 2013, 15:05

Hm, det du säger motsäger ju det som stod i den länkade artikeln? Hur är det egentligen?

Och det jag alltid har "vetat" är att den tyska industrins produktion av civila varor ökade fram till -43. Hur är det med det då?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Små positiva följder av tragedier

Inlägg av koroshiya » 16 februari 2013, 16:53

Blixten skrev:Hm, det du säger motsäger ju det som stod i den länkade artikeln? Hur är det egentligen?

Och det jag alltid har "vetat" är att den tyska industrins produktion av civila varor ökade fram till -43. Hur är det med det då?
Kanske kan en del av svaret ligga i vilket utgångsår man har för statistiken? Det måste bli annorlunda beroende på om man mäter från 1927, 1932, eller 1940.

Sådana här frågor är inte så lätta och liksom du har jag också alltid vetat saker, och gör ju så än.

Några bra svar har jag inte, men kan man inte gissa att folk jämför med 1932, då det väl var 6 miljoner arbetslösa? Rustningarna och förbättrad konjunktur gjorde att dessa fick jobb, och det måste ju ha varit mycket bättre än soppkök, även om reallönerna kanske sjönk.

Nu har jag ingen större koll på vilka reformer som infördes, men så länge rustning var huvudinstrumentet för framtida rikedom, bör det ha varit så att skapade resurser mest kanaliserades till militären.

Kanske kan man se reformer som ett embryo till något som skulle ha fått sin blomning efter en tysk segerfred - där Hitlers mål med Lebensraum, hade förverkligats?

Skriv svar