Antalet döda i krig överdrivs

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av sonderling » 6 september 2012, 08:23

http://www.dn.se/nyheter/varlden/libysk ... vs-tiofalt
Krigets första offer är sanningen, sade en amerikansk senator redan 1917. Tesen är fortfarande i högsta grad giltig i flera avseenden. Vad som sällan uppmärksammas är att de väpnade konflikternas dödssiffror ofta starkt överskattas när konflikten pågår – för att sedan fastna i mediers och andras berättelser.
Väldigt intressant artikel. Jag fick själv den uppfattningen under Irak-kriget då dödsiffrorna var i hundratusental men det stämde inte med det jag kände till om krigets karaktär i jämnförelse med historiska krig. Men så hade inte jag de antiamerikanska glasögonen på mig heller.
Lite av mina misstankar bekräftas här.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av Hexmaster » 6 september 2012, 08:40

Antalet döda i krig har väl alltid överdrivits. Intressant att samma mekanismer fungerar lika bra fortfarande: demonisering av fienden, överskattning av de egna insatserna och underskattning av fiendens.

Som företeelse har det inte ett skit med anti-vilket-land-som-helst att göra utan är något generellt. Kan vi slippa den vinklingen.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av sonderling » 6 september 2012, 09:22

Hexmaster skrev:Antalet döda i krig har väl alltid överdrivits. Intressant att samma mekanismer fungerar lika bra fortfarande: demonisering av fienden, överskattning av de egna insatserna och underskattning av fiendens.

Som företeelse har det inte ett skit med anti-vilket-land-som-helst att göra utan är något generellt. Kan vi slippa den vinklingen.
Men som demonisering av fienden så funkade det väldigt bra när det begavs sig. Låt mig bara säga att jag saknade dagens nyanserade nyhetsklimat när det begav sig runt 2007.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av Hexmaster » 6 september 2012, 13:17

Siffrorna har överdrivits i, vågar jag mig på att gissa, alla krig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2012, 14:05

sonderling skrev:
Hexmaster skrev:Antalet döda i krig har väl alltid överdrivits. Intressant att samma mekanismer fungerar lika bra fortfarande: demonisering av fienden, överskattning av de egna insatserna och underskattning av fiendens.

Som företeelse har det inte ett skit med anti-vilket-land-som-helst att göra utan är något generellt. Kan vi slippa den vinklingen.
Men som demonisering av fienden så funkade det väldigt bra när det begavs sig. Låt mig bara säga att jag saknade dagens nyanserade nyhetsklimat när det begav sig runt 2007.

Sonderling
Jag förstår vad du menar, men tycker samtidigt det visar på en naiv syn på media. Deras uppgift är ju inte att servera verkligheten, utan att servera den på ett sådant sätt att folk vill läsa om den. Aldrig ställs de väl heller till svars, ifall de råkar beskriva verkligheten felaktigt, eller bara beskriv en del av dem. Det går ju alltid att hänvisa på bristande källor och skylla ifrån sig.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av Stefan » 6 september 2012, 18:21

Det är intressant det här. Vi vet ju att gamla krönikörer, både Bibelns och medeltidens, brukade ta i så det knakade om det, och vi ömsom ondgör oss över det, ömsom skrattar gott.
Det enda man egentligen fick veta att det var för förhållandena stor armé.

Men våra dagars moderna media är alltså i sak bara en aning mera exakta. Det som räddar upp situationen, är att eftersom det är så mycket som skrivs, så den lyhörde kan nästan alltid plocka fram mellan raderna och ur notiserna en någotsånär riktig bild redan innan media sansat sig och gett en OK sammanfattning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av sonderling » 6 september 2012, 19:19

Hexmaster skrev:Siffrorna har överdrivits i, vågar jag mig på att gissa, alla krig.
Ja jo ja vet. Och jag vet att jag kan låta som en afro-svensk som klagar på Nogger Black men jag minns också en nästan panisk känsla när nått som beskrevs som ett påstående i morgon ekot, presenterades som oomkullrunkelig fakta i kvarti fem ekot (som lancet-rapporten.)
Sonderling

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av Kapten_Gars » 6 september 2012, 20:14

Den stora skillnaden mot "förr" är väl att man numera har andra aktörer som är ute och grumlar vattnet av olika skäl, det är inte längre bara parterna som är iblandade i konflikten som står för propagandan.
Sedan är det ju långt ifrån lätt att på kort varsel få fram exakta förlustsiffror även när man försöker sköta rapporteringen ärligt och samvetsgrant. Falklandskriget har ju flera sådana exempel som tex de första rapporterna om sänkningen av Belgrano och rapporterningen kring slaget vid Goose Green.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av Hexmaster » 6 september 2012, 20:32

Behöver det alltid vara propaganda?

Vi vet hur svårt det kan vara med information ö h t i krig, även för folk på plats som struntar fullkomligt i sådant utan som vill veta. Minns t.ex. Pattons memoarer, när han nämner diverse casualties på vägen från Normandie som var åtminstone ett par tre gånger högre än historikernas framräknade facit. Har för mig att jag sett konkreta förklaringar, här på forumet? som när tre utslagna stridsvagnar visar sig vara tre personer som berättar om samma stridsvagn osv.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av sonderling » 7 september 2012, 10:13

som när tre utslagna stridsvagnar visar sig vara tre personer som berättar om samma stridsvagn osv.
Ja jag tror det där är den vanligaste felkällan, till felaktiga uppgifter.

Sonderling

järnbäraren
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 5 juni 2012, 02:55

Re: Antalet döda i krig överdrivs

Inlägg av järnbäraren » 7 september 2012, 13:03

Stupade militärer under andra världskriget för Sovjetunionen: 7.000.000 man enligt focus uppslagsbok 1974.
De totala sovjetiska stridsförlusterna uppgick till 25.000.000 man enligt Zetterling 2009.
Det får räcka med dessa båda exempel på att förluster ibland också underskattas i början.

Skriv svar