Vänsterhänthet, varför motarbetades det?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Vänsterhänthet, varför motarbetades det?

Inlägg av Frogman » 23 november 2013, 01:04

För att högerhänta är en dominant grupp, dvs flest. Att tvinga vänsterhänta att skriva med högern pågick under 1970-talet också.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Vänsterhänthet, varför motarbetades det?

Inlägg av svartekaptenen » 24 november 2013, 23:26

Min morsa var vänsterhänt och om hon använde vänstern att skriva med så slog läraren på hennes hand med linjalen,
läraren hävdade att det var onaturligt och fel att använda vänsterhanden att skriva med.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vänsterhänthet, varför motarbetades det?

Inlägg av Blixten » 25 november 2013, 22:45

Jag tror att omsvängningen i attityden gentemot vänsterhänthet är en del av en mycket större trend inom barnuppfostran och samhället i stort. Läser man en instruktionsbok om barn från sextitalet så är det väldigt klara och exakta besked om vad som är normalt och alltså rätt: hur barnen skall bete sig, vid vilken ålder dom skall kunna vissa saker osv osv. I en modern bok i ämnet så betonas variationer och begreppet "normal" används öht inte.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vänsterhänthet, varför motarbetades det?

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2013, 16:32

Frogman skrev:För att högerhänta är en dominant grupp, dvs flest. Att tvinga vänsterhänta att skriva med högern pågick under 1970-talet också.
Det var nog det som hjälpläraren som jag skrev om i mitt föregående inlägg råkade ut för, tydligen!!!

Stefan

Skriv svar