Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Anders Ström » 13 juli 2012, 10:24

Moder Teresa som redan blivit historisk.

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Robert Warholm » 31 juli 2012, 22:09

Stefan skrev:Att kvinnor aktivt väljs bort från historieskrivningen är sant. Jag fick en ögonöppnare när jag läste in mig på Franska Revolutionen. I Stolpes bok fanns en viss passus om oroligheterna 1789. Ungefär.

En viss namngiven gesäll stöter ner en schweizare.
Därefter en annan namngiven gesäll - även här anges skrået - skär av huvudet.
En tredje - dito, dito - sätter upp huvudet upp ett staket.

En stund därefter ropar en kvinna: People! Låt oss gå mot Versailles och visa vår nöd för drottningen! Mot Versailles, gott folk!
Skulle Sven Stolpe (eller är det någon annan Stolpe?) ha skrivit att en kvinna i Paris utropade "People!"? 8O

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Stefan » 1 augusti 2012, 18:43

Robert Warholm skrev:
Stefan skrev:Att kvinnor aktivt väljs bort från historieskrivningen är sant. Jag fick en ögonöppnare när jag läste in mig på Franska Revolutionen. I Stolpes bok fanns en viss passus om oroligheterna 1789. Ungefär.

En viss namngiven gesäll stöter ner en schweizare.
Därefter en annan namngiven gesäll - även här anges skrået - skär av huvudet.
En tredje - dito, dito - sätter upp huvudet upp ett staket.

En stund därefter ropar en kvinna: People! Låt oss gå mot Versailles och visa vår nöd för drottningen! Mot Versailles, gott folk!
Skulle Sven Stolpe (eller är det någon annan Stolpe?) ha skrivit att en kvinna i Paris utropade "People!"? 8O

Snälla du, tramsa inte.
Det är en series tråd och ett seriöst menat inlägg.
Alternativ lek inte ordfångare gentemot någon som inte minns exakta ordalydelser, utan återger andemeningen.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Stefan » 29 augusti 2012, 18:50

Ang De la Gardie - kvinnorna jag tänkte. Fanns säkert flera, men de två eller rent av tre viktigaste är

Sofia, systern till den berömde Magnus De la Gardie, hon var en av Sveriges första stora industrimän (sic!) och företagare.
REduktionen knäckte dock inte bara brodern, den tog ner mycket av henne.

Eva De la Gardie Ekeblad. Uppfinnare och industriman, med potatisprodukter som sin specialité. Framexperimenterade och införde i praktiken både potatis-brännvin (dymedelst kunde säd användas helt och hållet som mat), samt potatismjöl.

Fanns minst en till, ingift ifrån Taube-släkten. Minns inte namnet just nu... Känd för att hon med stor energi ingrepp i ett stort men mycket misskött trolldomsprocess. De anklagade och svårt torterade kvinnorna blev frikända tack vare hennes kampanj. Varpå hon hjälpte dem med pension - tortyrskadorna omöjliggjorde dem att arbeta. Domaren ifråga fick nesligen rädda sig med landsflykt...
Riksdagens adelkammare lät slå en guldmedalj åt henne med sitt tack.
Hon bidrog även kraftigt till att smittkoppsvaccin infördes i Sverige, mm.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Gavrilo Princip » 16 september 2012, 04:11

Följande kvinnor skulle jag vilja fick mer utrymme i historieböckerna (utan inbördes rangordning):

Sverige/Norden:
* Kajsa Warg
* Anne-Marie Mangor (en 1800-tals dansk motsvarighet till Kajsa Warg)
* Polska grevinnan Maria Krazinska, påtänkt som andra gemål åt Karl XV
* Karl IX:s första gemål Maria av Pfalz (mormor till Karl X Gustav)
* Katarina Stenbock
* Danska drottningen Sophie Amalie, svärmor till Karl XI. Lär ha varit väldigt pådrivande i försvaret av Köpenhamn 1659-60
* Danska drottningen Charlotte Amalie (svärdotter till Sophie Amalie), har fått en stad uppkallad efter sig på den f.d. danska ön S:t Thomas i Karibien (numera US Virgin Islands)
* Kirsten Munk (Christian IV:s andra gemål), hade på mödernet svenskt påbrå
* Danske kungen Frederik II:s ungdomskärlek Anne Hardenberg
* Unionsdrottningen Margareta


Övriga världen:
* Hildegard av Bingen
* Peter den Stores båda gemåler Jevdokija respektive Marta Skavronskaja (Katarina I)
* Ryska kejsarinnan Anna Ivanovna
* Grevinnan Sophie von Chotek
* Mary Vetsera (Mayerlingdramat)
* Kaiser Wilhelms gemål Auguste Viktoria
* Kejsarinnan Elisabeth av Österrike-Ungern

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Gavrilo Princip » 20 september 2012, 03:48

Den sista kinesiska kejsarinnan Tzu Shi.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 september 2012, 07:09

Elsa Eschelsson som var docent på Uppsala universitet och det var manliga kollegor till henne som ville att hon skulle bli professor i juridik, men samtiden tillät inte kvinnor att bli professorer. P g a allting så dog hon livet av sig med en överdos sömntabletter i mars 1911. Hon är oftast bortglömd i historieböckerna och finns inte ens med i den nya bokserien "Norstedts Sveriges historia" i det band som behandlade den tid som hon själv levde. I samband med att hon hade varit död i hundra år så skrev jag om henne själv.

Citering från min egen text:
Den 10 mars 1911 dog Elsa Elschelsson som har fått profesuren i juridik på Uppsala universitet. Tyvärr hamnade hon i ett gränsland mellan de som ville utestänga henne och de som ville ge henne en chans. Hon hade stöd av flera manliga kollegor och de som var verksamma på andra håll än Uppsala, flera av dem ansåg att hon borde bli professor. Hon fick däremot äran att bli den första kvinnliga läraren på Uppsala universitet.
Så skrev exempelvis Frängsmyr: Elsa Eschelsson var den första kvinnan i en juridisk karriär. Hon blev docent i civilrätt efter disputationen, och hon var produktiv som vetenskaplig författare. De manliga professorerna kunde inte mota henne förrän hon ville bli professor. Då tog man till de mest formella formuleringar för att stoppa henne. Det absurda inträffade således att hon fick föreläsa för studenterna men icke bli professor.
Hon skulle nog vara en kandidat till historieböckerna, på hennes tid kunde inte kvinnor bli professorer och det måste man nog förstå idag.

Stefan

Skriv svar