Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 juli 2003, 19:07
Ort: Uddevalla

Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av uddevalla » 29 april 2012, 20:40

Återigen, när jag sitter och går igenom olika historieböcker för min wiki grundskoleboken.se, är det nästan pinsamt uppenbart hur mycket män och gubbar som fyller sidorna i elevernas historieböcker, och hur få kvinnorna är, speciellt från första världskriget och bakåt. Behöver det verkligen vara så?

Vilka kvinnor finns det från före 1900 talet som platsar i böckerna? Faraonen och drottningen Hatshepsut och drottning Cleopatra nämns från antiken. Heliga Birgitta, drottning Margareta och drottning Kristina från vår historia. Drottning Victoria i England och Katarina den store i Ryssland nämns. Bland vetenskapsmän (kvinnor) finns Marie Curie. Men se'n?

Om du som läser detta undrat ”men varför finns inte hon med i skolans historieböcker?” eller "varför fick jag aldrig lära mig något om henne när jag gick i skolan?" kan du väl skriva ett svar med hennes namn och varför just du tycker att hon passar i en historiebok. Att skriva "för att kvinnor aldrig gjort något som platsar i historieböckerna" är fel, det finns en aktiv sållning där författare väljer innehåll i skolböckerna. Hildegard av Bingen och Joanne d'Arc är två exempel som nästan aldrig nämns i historieböckerna men som haft stor inverkan på historien, bara för att nämna två.

//Ingemar

PS. Jag postar samma inlägg i historielärardelen på lektion.se där det mest finns kvinnliga skribenter så kanske det dyker upp en skillnad mellan svaren :) DS.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Andreas K » 30 april 2012, 20:10

Emeline Pankhurst, Anne Frank, Eva Braun och alla medlemmar i bandet L7... (sista var bara skoj :wink: )
Dels för att de har varit mitt i den historiska smeten och dels för att de bidragit till att styra framtidens utformning på olika sätt. Dessa damer var de enda jag kunde komma på just nu men det finns hundratals flera jag skulle vilja nämna :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Psilander » 1 maj 2012, 13:01

Man skall inte ha med kvinnor pga kön utan pga förtjänst men några saknar jag:
Svenskor
Kristina Gyllenstjerna, Sten Stures änka.
Samtliga av våra drottningar

Utomlands
Elizabeth I och Maria Stuart
Queen Anne/ the glourius revolution of 1689
Drottning Viktoria av preussen/ tyskland
Florence Nightingale
Elizabeth II
Maggie Thachter

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Amund » 1 maj 2012, 13:35

Här kommer lite (kanske för krigiska :D ) förslag:

Drottning Boudicca har väl det mesta som krävs för att hamna bland historiens stora kvinnor?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boudicca

Malintzin alias Dona Marina, som såldes som slav Nauatlfolket till Maya för att hennes bror skulle få ett bättre liv och som sedan skänktes som slav till Cortes 1519 när Aztekriket erövrades. Hon pratade redan flera indianspråk och lärde sig spanska på några månader och hade stor betydelse vid fängslandet av Motecuhzoma och erövringen av Mexico.
http://en.wikipedia.org/wiki/Malintzin

Conquistadoran Inés de Suárez som blev berömd för sin rådighet i strid.
http://en.wikipedia.org/wiki/In%C3%A9s_de_Su%C3%A1rez

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11122
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av sveahk » 1 maj 2012, 14:21


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av sonderling » 2 maj 2012, 19:55

Man vet inte så mycket om kvinnor i historien av de orsaker du nämner.

Men en som jag fått upp ögonen på är skådespelerskan och uppfinnaren Hedy Lamarr.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hedy_Lamarr
Detta tack vare P1 programmet Stil, ett program som avhandlar mode och modehistoria och som förvånansvärt ofta även överlappar in på möpiga områden.

Sonderling

PS och Rosa Luxemburg
http://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_Luxemburg

Robert Warholm
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 3 april 2012, 09:07

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Robert Warholm » 11 juni 2012, 22:45


Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Johan Matsson » 12 juni 2012, 04:10

sveahk skrev:... ...
Elsa Brändström
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elsa_Brändström
... ...
Hans K
Självklar. "Sibirens ängel", som räddade livet på tio tusentals genom stora uppoffringar. Ett måste tycker jag.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Hexmaster » 12 juni 2012, 08:37

Psilander skrev:Man skall inte ha med kvinnor pga kön utan pga förtjänst
Håller givetvis med. Man blir inte viktig för att man kvoteras in i böckerna, man ska vara med i böckerna för att man är viktig.
Psilander skrev:Samtliga av våra drottningar
Där snackar vi kvotering. :-)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Per Andersson » 11 juli 2012, 21:07

Ada Lovelace

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Jens Yde » 12 juli 2012, 15:20

Pia Kjærsgaard, medstifter og formand for Dansk Folkeparti siden 1995. Ikke mange kvinder har præsteret at stifte et parti, der har holdt i 17 år. Højst bemærkelsværdigt blandt vore dages politikere har Pia Kjærsgaard aldrig studeret på et universitet.

Ved folkeafstemningen om euroen i 2000 anbefalede blandt andre Dansk Folkeparti at stemme nej. De fire store gamle partier, Socialdemokratiet, Venstre, De Konservative og De Radikale, anbefalede deres vælgere at stemme for dansk deltagelse i den fælles valuta. Det blev 53-47 nej-ja - og Danmark er stadig ikke med i euroen.

Hun har egen artikel i svensk wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pia_Kj%C3%A6rsgaard

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Stefan » 12 juli 2012, 20:14

Psilander skrev: Florence Nightingale
Hon har inte "bara" organiserat och lett sjuksköterske-expeditionen till Krimkriget, där deras insatser minskade dödlighet från ca 60% till neråt två - vilket visade att de flesta som dog. dog inte för att de var svårt sårade, utan för att de saknade normal, grundläggande omvårdnad..
Vilket skapade det moderna sjuksköterskeyrket ja.

Men hon agerade även i fortsättningen, oftast bakom kulisserna. Skrev flitigt brev till politiker och tunga namn. Anlitades som expert, mm.
Sjuksköterskeskolor, social omsorg anstalter. Var medarbetare vid tidens första stora handbok för praktiskt statistik...
Skrev den än idag mycket aktuella iakttagelsen, att de flesta långtidsarbetslösa ("lösdrivare" på den tiden) behöver varken tvång eller bidrag. Det de behöver är att få en handfast hjälp att få ett arbete, eftersom de av olika skäl är dåliga på att själva hitta och få ett. När de väl fått ett arbete med skälig lön, sköter de också i allmänhet om det.

Fritt efter Moberg som skrev för nåt år sen boken "Hon var ingen Florence Nightinghale".

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Stefan » 12 juli 2012, 20:26

Att kvinnor aktivt väljs bort från historieskrivningen är sant. Jag fick en ögonöppnare när jag läste in mig på Franska Revolutionen. I Stolpes bok fanns en viss passus om oroligheterna 1789. Ungefär.

En viss namngiven gesäll stöter ner en schweizare.
Därefter en annan namngiven gesäll - även här anges skrået - skär av huvudet.
En tredje - dito, dito - sätter upp huvudet upp ett staket.

En stund därefter ropar en kvinna: People! Låt oss gå mot Versailles och visa vår nöd för drottningen! Mot Versailles, gott folk!
Varefter hela folkmassan, alla 50 000 tågar åstad dit ut (hur långt är det från Paris centrum, två mil?).

Que? Skulle alla de följa rop av en enstaka anonym kvinna och ge sig på långa marscher till fots och tom mage?? Nej, kära vänner. Det var helt säkert en mycket välkänd, och allmänt respekterad person, en som folk lyssnade på.
Och naturligtvis var hennes namn mycket välkänd för de närvarande.

Om tre simpla huliganer och dräpare var kända med namn och yrke, så var naturligtvis en välkänd folkledare ännu mera känd.
Men hon var kvinna, alltså var det inte så noga med att anteckna hennes namn och föra det vidare.

Detta var alltså ett referat av Stolpe som är en vettig författare och ingen utpräglad chauvinist. Det är lätt att tänka sig vad riktiga chauvinister kan tänkas göra.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Stefan » 12 juli 2012, 20:33

Drottningar ja. Minns inte namnet, men hon var släkt med konungarna som var med på trekungamötet i Kongahälla.
Gift resp syster till alla samtida nordiska kungar. En stor fredsskapare, ja själva trekungamötet var på hennes initiativ.

Fanns ett antal kvinnliga industri-idkare. Ett par av dem inom släktet De la Gardie. Bla hon med brännvinet OCH potatismjöl. Vilket båda var viktiga ting. DELS gav det draghjälp för att popularisera potatisen, dels behövde man inte längre använda så mycket sädesslag till brännvin. Nu kunde sädesslagen användas till det som det behövdes som mest, dvs bröd.


Sorry, mitt minne är inte vad det var när jag var yngre. Och jag ids inte söka när det ändå inte är jag som skall skriva artiklarna ifråga.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vilka kvinnor skulle du vilja få med i historieböckerna?

Inlägg av Blixten » 12 juli 2012, 23:02

Condoleeza Rice är väl i någon mening den kvinna som stigit högst i graderna någonsin? Av någon anledning brukar inte hon lyftas fram när temat är "kvinnor kan"...

Skriv svar