Bristen på historiska skrytbyggen i Sverige

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bristen på historiska skrytbyggen i Sverige

Inlägg av Psilander » 27 juli 2012, 19:49

Nja... Det var en ganska kort period i Sveriges historia som motiverat eller renderat i skrytbyggen av kyrkor och palats. Många äldre palats renoverades till oigenkännlighet då också. De renaste skrytbygget vi har är väl Skokloster och kanske Övedskloster som är en symbol för en annan tid när kulturen blomstrade igen. Gustav IIIs Haga projekt kvalar väl i kategorin, men det blev aldrig färdigt.

Rivningarna och betongklossarna från 60-talet är väl det moderna Sveriges skrytbyggen. Dessa nybyggen skadar dock mer än de tillför stadsbilden. Jag jämför tex gärna "Palats der Republik" i östberlin med vårt Kulturhus. De hade många lika syften och liknande arkitektur. Berlinarna har rivit sitt och bygger förhoppningsvis upp Berliner Stadtsschloss igen. Förhoppningsvis kan vi också börja återställa Klara.

Ang. ha Gamla stan som världsarv, jag tror det inte finns på politikernas agenda, det kostar för mycket och de kan inte längre nocha stadsdelen, som de gör idag. GS borna har inte varit delaktiga i slussenprojektet, bara Södermalmshipsters har skrikit i debatten. GS borna har skrikit lika mycket, men ingen har brytt sig. Att sluta dra motorled genom ett världsarv kostar och den kostnaden vill ingen Stockholmspolitiker ta, röd som blå (dessutom är de flesta inflyttade, önskar mig åter till regeln att minst 50% av de styrande i staden skall vara infödda borgare)

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Bristen på historiska skrytbyggen i Sverige

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 25 september 2012, 12:15

En av de främsta anledningarna är att Sverige länge varit en enad nationalstat. Tyskland, Schweiz och Italien var ju länge flera små furstendömen som var tvungna att skydda sig själva med vackra murar och borgar.

Skriv svar