Slaver och germaner

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Slaver och germaner

Inlägg av Artur Szulc » 15 april 2002, 23:20

Hej!

Trots århundranden av samexistens har de slaviska och germanska folken drabbat samman i blodiga bataljer åtskilliga gånger under historien, senast under det förra seklet: båda världskrigen började som motsättningar mellan germaner och slaver(österrikare och serber 1914, samt tyskar och polacker 1939).

Centraleuropa har ju under århundranden utsatts för en tysk kolonisering, främst de geografiska områdena som utgör dagens Polen. Ofta inbjöd polska adelsmän tyska hantverkare, köpmän och borgare. Och Polen införlivades i den västeuropeiska kultursfären tack vare kristnandet i slutet av 900-talet och tyskhetens utbredning inom de polska landområdena. Trots detta uppstod det alltså en bitter antagonism mellan främst polacker och tyskar, men även mellan tyskar och tjecker, österrikare och serber: med andra ord, mellan germanska folkstammar och slaviska folkgrupper.

Svaret kan ligga i att både slaver och germaner har fört en kamp om herreväldet över Centraleuropa. Och kanhända är detta en rimlig förklaring. Men hur förklarar man då tyskarnas, svenskarnas, österrikarnas åsikter om länderna och folken i Centraleuropa? Vi kan vara överens om att många svenskar hyser tämligen nedsättande åsikter om ryssar, polacker, serber, tjecker (även om tjeckerna har en särställning bland de slaviska folken). Det finns en bisarr graderingsskala: tjecker och slovener befinner sig tämligen högt upp i västeuropeernas ögon, sen kommer kanske ungrare (obs, finsk-ugriskt folk), polacker, kroater, slovaker, och längre ner kommer makadonier, serber. Vad folk i västeuropa anser om rumäner och bulgarer har jag ingen aning om.

I jag är tämligen säker på att EU:s östutvidning kommer att innebära att nyanslutna länder får ett slags B-status över sig. Visst, rent ekonomiskt är det kanske bara Slovenien, kanske Tjeckien som klarar sig hyfsat, men många av kraven på länderna i Centraleuropa präglas av smygrasism, bl a, kravet om en övergångsperiod för arbetskraftsinvandring. Tyska företag har ju idag inga som helst problem med att ta emot tiotusentals polska svartarbetare, utan polacker välkomnas, de kostar ju inga pengar alls! (Precis som skånska lantbrukare gärna tar emot polska svartjobbare under sommaren).

Hur förklarar man de "gerrmanska" folkens nedsättande åsikterna om folken i Centraleuropa?
Kom gärna med konstruktiva kommentarer. Jag har tampats med denna fråga i åratal, läst åtskilliga böcker i ämnet så är det fortfarande en komplicerad frågeställning.

mvh artur

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 16 april 2002, 00:35

Som svensk och granne till Finland är man av tradition misstänksam mot ryssar. Mina egna erfarenheter (begränsade till serber, kroater, tjecker och polacker) av övriga slaviska folk är enbart positiva. Tyvärr har jag, genom mitt arbete, råkat på "roppade" ryssar och det har självklart färgat min syn på dem. Men jag aktar mig för att dra några slutsatser om ryssar, de är trots allt några miljoner. Kanske blir positivt överaskad en dag.

Jag tror att man inte ska dra för långtgående slutsatser när det gäller turordningen för EUinträde. Jag tror att det enbart avgörs p.g.a de s.k. konvergenskraven, som Sverige också fick rätta sig efter. De tyska kraven på en övergångsperiod är ett sätt att lungna de tyska medborgarna, och då återkommer vi till din huvudfråga:
Hur förklarar man de "gerrmanska" folkens nedsättande åsikterna om folken i Centraleuropa?
Det har, som du påpekar tidigare, varit konflikter mellan dessa folk. Denna misstänksamhet kan härröra från den tid då slaverna invandrade till Centraleuropa. Med slaverna kom det kulturella skillnader som språk, tradition och slutligen religion som separerade folken. Denna konflikt har sedan flammat upp då och då och således har hotet hela tiden hållits vid liv.

Skriv svar