Bittermandel

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Bittermandel

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 februari 2012, 16:06

Jag har i ett antikt recept för kretensisk gastris hittat ett recept som innehåller 2 rostade och krossade bittermandlar för ca 15 bitar. I våra dagar är bittermandel en framstående ingrediens i bland annat den småländska varianten av ostkaka. Där skall ingå 3 rivna bittermandlar. Jag var nyss i delikatessen i Stockmanns varuhus i Helsingfors centrum. De hade endast bittermandelolja. Den var slutsåld. Jag frågade efter bittermandel men i informationen så sa hon att den är giftig. Det här framgår även här på svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bittermandel Med hänvisning till detta så säljs inte bittermandel i livsmedelsaffärer eller på apotek. Vad är ni av åsikt om detta? Jag blev verkligen osäker och vill inte egentligen ha bittermandel längre. :( Kan man verkliga köpa detta i livsmedelsaffärer eller på apotek i Sverige nuförtiden? Kan bittermandeln ersättas med någonting annat? Fundersam!

Chef Carl
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 februari 2012, 10:15

Re: Bittermandel

Inlägg av Chef Carl » 6 februari 2012, 10:25

Bittermandelolja finns att köpa i alla större matvaruaffärer i Sverige.
Användningen är ju bara droppar i tex en deg, och då är det inte farligt.
Jag använder den regelbundet i mandelkubbar och maizenapudding med mandelsmak.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Bittermandel

Inlägg av varjag » 6 februari 2012, 12:51

Intressant. Bittermandeln innehåller väl cyanidföreningar och efter principen att ALLT farligt måste Förbjudas - är det helt logiskt.
Tycker varjag - som i sin ungdom väl visste att bland vanliga mandlar, köpta över disk - fanns alltid en miniprocent av bittermandlar. Vad de var - blev uppenbart en halvsekund efter man slagit tänderna i dom...man spottade helt enkelt ut dom.

Men smaklobernas omedelbara varning räcker naturligtvis inte - ''i moderna tider'', suck...Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Bittermandel

Inlägg av tryggve » 6 februari 2012, 13:21

Ralf Palmgren skrev:Jag har i ett antikt recept för kretensisk gastris hittat ett recept som innehåller 2 rostade och krossade bittermandlar för ca 15 bitar. I våra dagar är bittermandel en framstående ingrediens i bland annat den småländska varianten av ostkaka. Där skall ingå 3 rivna bittermandlar. Jag var nyss i delikatessen i Stockmanns varuhus i Helsingfors centrum. De hade endast bittermandelolja. Den var slutsåld. Jag frågade efter bittermandel men i informationen så sa hon att den är giftig. Det här framgår även här på svenska Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bittermandel Med hänvisning till detta så säljs inte bittermandel i livsmedelsaffärer eller på apotek. Vad är ni av åsikt om detta? Jag blev verkligen osäker och vill inte egentligen ha bittermandel längre. :( Kan man verkliga köpa detta i livsmedelsaffärer eller på apotek i Sverige nuförtiden? Kan bittermandeln ersättas med någonting annat? Fundersam!
Som redan har sagts så funkar oljan lika bra som smaksättare, och där behöver du inte oroa dig.

När det gäller cyanid så finns ju det i en hel rad växter som används till föda.

http://www.physorg.com/news198949368.html

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bittermandel

Inlägg av a81 » 8 februari 2012, 17:16

I Sverige går det väl fortfarande att köpa bittermandlar i vanliga livsmedelsaffärer?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28654
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bittermandel

Inlägg av Hans » 8 februari 2012, 17:33

Finns att få tag på:
I avdelning för bakartiklar i vanliga livsmedelsaffärer. Istället för att köpa hela bittermandlar finns också oljor och extrakt av bittermandel att köpa på flaska. I USA t.ex. lär detta vara enda formen av bittermandel man får tag på.

http://www.recepthjalpen.se/bittermandel.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bittermandel

Inlägg av a81 » 8 februari 2012, 22:38

Det är lite konstigt att bittermandlar säljs så fritt i Sverige, när bara en mindre del av en förpackning kan vara en dödlig dos för ett barn. Få mediciner är lika farliga att överdosera.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Bittermandel

Inlägg av Ralf Palmgren » 8 februari 2012, 22:52

Hans skrev:Finns att få tag på:
I avdelning för bakartiklar i vanliga livsmedelsaffärer. Istället för att köpa hela bittermandlar finns också oljor och extrakt av bittermandel att köpa på flaska. I USA t.ex. lär detta vara enda formen av bittermandel man får tag på.

http://www.recepthjalpen.se/bittermandel.html
Det här verkar även vara fallet här i Finland. Här finns det endast bittermandelolja. Hela bittermandlar verkar inte finnas någonstans! Inte för att jag ändå skulle vilja riskera någonting. Jag håller med a81 om att det är underligt att bittermandlar säljs fritt i matvaruaffärer i Sverige.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Bittermandel

Inlägg av a81 » 9 februari 2012, 00:10

Ralf Palmgren skrev:
Hans skrev:Finns att få tag på:
I avdelning för bakartiklar i vanliga livsmedelsaffärer. Istället för att köpa hela bittermandlar finns också oljor och extrakt av bittermandel att köpa på flaska. I USA t.ex. lär detta vara enda formen av bittermandel man får tag på.

http://www.recepthjalpen.se/bittermandel.html
Det här verkar även vara fallet här i Finland. Här finns det endast bittermandelolja. Hela bittermandlar verkar inte finnas någonstans! Inte för att jag ändå skulle vilja riskera någonting. Jag håller med a81 om att det är underligt att bittermandlar säljs fritt i matvaruaffärer i Sverige.
I Sverige är ofta regler antingen väldigt hårda, eller mycket liberala. Sverige är exempelvis ett av få(?) länder där det fortfarande är lagligt att köra bil och prata i mobiltelefon (utan handsfree). Förbud mot att SMS:a när man kör bil verkar dock vara på gång. Å andra sidan innebär 0,2 promille alkohol i blodet indraget i körkort i många månader (eller mer?) och tusentals kronor i böter.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Bittermandel

Inlägg av von Adler » 13 februari 2012, 18:06

Aningen off topic, men anledningen till att vi inte kräver handsfree vid mobilsamtal i trafiken är att forskning kommit fram till att det är mobilsamtalet i sig som är distraherande och orsakar olyckor, inte den minskade reaktionsförmågan med bara en hand på ratten. Att kräva handsfree skulle då ha en högst marginell effekt på mobilpratandes olycksproblematik.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28654
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bittermandel

Inlägg av Hans » 13 februari 2012, 21:37

von Adler skrev:Aningen off topic, men anledningen till att vi inte kräver handsfree vid mobilsamtal i trafiken är att forskning kommit fram till att det är mobilsamtalet i sig som är distraherande och orsakar olyckor, inte den minskade reaktionsförmågan med bara en hand på ratten. Att kräva handsfree skulle då ha en högst marginell effekt på mobilpratandes olycksproblematik.
Det där skall jag ta en rejäl strid med dig om - om någon kan skapa en tråd om trafiksäkerhet och mobiler (som kanske redan finns?).

Men inte i kväll, jag var tvingad att bryta mitt skalmannande på mobilen i bilen då jag fick ett sms och därefter ett samtal :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Bittermandel

Inlägg av von Adler » 14 februari 2012, 11:22

Skapade en topic här för mobildiskussionen, så vi inte gör Ralf alldeles bitter ( ;) ) på att vi urspårar hans mandeldiskussion.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28654
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bittermandel

Inlägg av Hans » 14 februari 2012, 11:28

von Adler skrev:...gör Ralf alldeles bitter ( ;) ) på att vi urspårar hans mandeldiskussion.
:lol: :lol: :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Bittermandel

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 februari 2012, 14:43

von Adler skrev:Skapade en topic här för mobildiskussionen, så vi inte gör Ralf alldeles bitter ( ;) ) på att vi urspårar hans mandeldiskussion.
:lol:

aftonande
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 april 2008, 08:20

Re: Bittermandel

Inlägg av aftonande » 1 mars 2012, 15:05

Finns verkligen bittermandelolja i vanliga livsmedelsbutiker? Jag har letat runt i Stockholm men finner bara bittermandelarom, vilket så klart är något annat. Jag skall göra Mårbackakaka och det innehåller bittermandelolja. Tänkte besöka någon essensbutik och höra om inte de har riktig bittermandelolja.

Skriv svar