Wagner i Israel!

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Wagner i Israel!

Inlägg av Amund » 23 december 2011, 18:43

Lyssnade till Mitt i musiken på P1 för ett tag sedan, och undrar över följande:
Utdrag från P1:s programtablå .

Wagnersällskap bildat i Israel
Första Wagner-sällskapet är bildat i Israel av en israelisk advokat, Jonathan Livny. Det berättar nätsidan Klassik.com. Wagners musik är mycket sällan spelad i Israel eftersom han förklarats i bojkott sedan staten bildades. Wagnersällskapet ska inte pracka på någon Wagners musik utan tanken är att att ordna speciella sammankomster. Jonathan Livny säger att han är trött på att alltid behöva resa runt för att få höra Wagner och att han vill ha musiken i Tel Aviv i stället. För att komma dit har Livny inlett samarbete med Semperoperan i Dresden om gemensamma Wagnerföreställningar framöver.


Med vilken motivering är Wagner så illa omtyckt i Israel? Är skälet så banalt att Nazisterna med Adolf i spetsen hyllade honom? Eller att han var nationalistisk under Frankfurtparlamentet 1848? Nej, jag förstår att det handlar om Wagners antisemitism, hur mätbar den nu är med tanke på den politiska bearbetningen under Goebbels. Men att hans musik inofficiellt skulle vara bannlyst i Israel fann åtminstone jag förvånande, karln dog trots allt femtio år innan Hitler kom till makten.

Under artonhundratalet rådde andra värderingar än idag, jag behöver bara bläddra i en SVENSK bok jag köpte på loppis som heter Vår jord i ord och bild, från 1902, där jag kan citera följande från avsnittet om Australien:
Innan vi lämna Adelaide och därmed det australiska fastlandet, borde kanske ock några ord nämnas om landets ursprungliga invånare, de på mänsklighetens lägsta trappsteg stående australnegrerna, men våra läsare böra hålla oss räkning för att vi afstå därifrån, ty något så i allo vidrigt och motbjudande som dessa varelser eger jorden lyckligtvis näppeligen någonstädes ett motstycke till.


WILH. SILÉNS FÖRLAG 1902

Med detta vill jag bara understryka hur viktigt det är att sätta in den aktuella tidsandan när uttalanden och handlingar ska bedömas, annars blir bedömningen orättvis.

Jag kommer ihåg ett radioinslag (fritt ur minnet) där den unga journalisten trodde hon hade naglat fast dåvarande LO-ordföranden Stig Malm ordentligt, när hon citerade honom att ha sagt något i stil med att han aldrig skulle kunna tänka sig att hans fru förvärvsarbetade. "Hörrududu" svarade Stig Malm. "Du var inte ens född då 1962 när jag sa så, och då var det vad som gällde då i samhället, vilket du är alldeles för ung för att ha en j-a aning om."…. Det blev inget scoop!

Jag måste ändå reservera mig eftersom kanske Wagner gjort eller sagt något fruktansvärt som jag inte känner till, men vill ändå avsluta mitt inlägg med vidhålla min avsky för när man blandar ihop kulturutövares åsikter (inbillade eller verkliga) med deras kulturella gärning. Jag älskar skådespelaren Charlton Heston trots hans i min smak något högerextrema åsikter på slutet, eller Chaplin, alternativt B Traven med deras vänsteråsikter. Detta förhållningssätt borde vara särskilt självklart för oss med en historisk infallsvinkel, eller? :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av CvD » 4 januari 2012, 17:53

Wagner själv var något av en antisemit. Han skrev bland annat en pamflett "Das Judenthum in der Musik", där han underkände judars bidrag till musik, särskilt Mendelssohn.
http://users.belgacom.net/wagnerlibrary ... agjuda.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Das_Judenthum_in_der_Musik

Har läst någonstans att han vid ett åtminstone ett tillfälle ska ha burit handskar när han dirigerade musik av en judisk kompositör (Mendelssohn??) som en slags protest.

Lär inte Theodor Herzl ha drömt om det framtida Israel som plats som ett mini-Europa där folk gick och lyssnade på Wagnerkonserter... Lite ironiskt kan man tycka...

/CvD

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av Amund » 8 juni 2012, 17:53

Tack CvD för ditt inlägg! Visst var Wagner en oförbätterlig antisemit. :(

Nästa år är det 200 år sedan Wagner föddes och det planerades ett undantag mot wagnerförbudet bland landets orkestrar när Israeliska Wagnersällskapet planerade en konsert på Tel Avivs universitet. Men nu har universitetet fått kalla fötter och förbjuder att tillställningen hålls i deras lokaler.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av Donkeyman » 8 juni 2012, 19:20

Visst..... Wagner har varit död i si så där 130 år. Och att vara antisemit i mitten av 1800-talet är inte riktigt det samma som att vara antisemit på 1930-talet. För att inte tala om att vara beskylld för att vara antisemit i 2010-talet när det enda som behövs för att vara anti-semit är att man andas en aldrig så försiktig kritik mot det som staten Israel sysslar med.

Men vi kan ju jämföra situationen med den Norske författaren och Nobelpristageren Hamsum. På sina gamla dagar tog han ställning för och hyllade det "Nya" Tyskland under ockupationstiden. Men inte ens de nationalistiska Norrmännen "cuttar ut" hans litteratur. Och inte blir den sämre bara för att författaren hade "suspekta" åsikter.

När det gäller Wagner så gäller väl saken inte bara vilka åsikter han uttryckte på 1850-talet. Därför att skall man "cutta ut" alla författare, tonsättare och andra som uttryckte kritik mot Judar på den tiden så skulle nog en väldigt stor del av den tidens kultur bli förbjuden. Det var på något sätt "tidens anda" den gången. Problemet består väl snarare i att hans musik uppskattades av ledande företrädare för nazi-regeringen mer än 50 år efter hans död. Men samma sak där - Wagners musik blir väl inte sämre därför att folk med "suspekta" åsikter gillade den långt senare.

Jag tycker det här tänkesätter är direkt löjligt. Men blir inte heller förvånad av vilken nation det är som framför de åsikterna.

Samtidigt är detta tänkesätt något som onekligen borde diskuteras. Skall vi till exempel förbjuda alla de stora kompositörer, författare och bildkonstnärer som verkade i Sovjetunionen? Eller skall vi förbjuda alla som verkade i Apartheidtidens Sydafrika, eller ............ ?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av Martin Lundvall » 8 juni 2012, 20:43

Det sägs ofta att Sverige är fegt, undfallande, politiskt korrekt med mera. Uppenbarligen är vi i så fall inte ensamma. Hur som helst löjligt och jag håller helt med Donkeyman.

/Martin

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av Anders Ström » 9 juni 2012, 17:25

Att man spelade Wagner speciellt mycket just under nazisttiden är egentligen en myt. Wagner är en vikig del av den tyska kulturen, precis som Bellman. Astrid Lindgren m.m. är en viktig del av den svenska kulturen. Wagner spelades inte mer under nazisttiden än vad man gjort tidigare. Att koppla Wagner till nazisterna är lika långsökt som att koppla Verdi till den italienska fascismen eller Grieg till Quislings National samling.
Att Wagner skulle ha hållit i taktpinnen med handskar när han dirigerade Mendelsohn betvivlar jag. Han citerar t.o.m. Mendelsohn i Rhenguldet. Kan det tyda på antipati mot Mendelsohn? Wagners operor är på inget sätt antisemitiska. Tvärtom, i Parsifal är hjältinnan judinna som räddar Gralriddarna från att gå under. Den till skyarna upphöjde Shakespeare kunde, till skillnad från i Wagners operor, skriva rätt antisemitiskt. Finns det månntro något förbud att uppföra Shakespeare i Israel? Även den svenskfödde skalden Joe Hill skrev rätt antisemitiskt.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av cats » 11 maj 2013, 17:44

Intressant artikel som jag tycker hör hemma i den här tråden. Bojkotten av Wagner i Israel ifrågasätts i en artikel från BBC

http://www.bbc.com/culture/story/201305 ... tigma-fair

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Wagner i Israel!

Inlägg av Marcus » 11 maj 2013, 18:00

Jag skrev tidigare på samma tema: viewtopic.php?p=649598#p649598

/Marcus

Skriv svar