Ancarströms orörda fängelse cell

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Ancarströms orörda fängelse cell

Inlägg av kentauer1 » 23 december 2011, 12:37

I Wrangelska palatset kan man se Ancarströms orörda fängelse cell där han satt efter sin dödsdom.

http://wec360.se/public_server/sfv/pris ... index.html

undra just om man få besöka denna del?? någon som vet!!

Kentauer

Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Re: Ancarströms orörda fängelse cell

Inlägg av kentauer1 » 24 december 2011, 08:46

Ska väl tilläggas att cellen upptäcktes först i slutet av 1990 talet,Då man höll på med en omfattande
Ombyggnad i Svea hovrätt...innan dess var trappan ner och väggen igenmurad

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ancarströms orörda fängelse cell

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 december 2011, 23:20

Frågan är om det var ett sådant stort rum på hans tid, man föreställer ju sig att hålan var högst på 3-4 kvadratmeter eller om det fanns en vägg på hans tid. På andra sidan väggen satt vakten eller vakterna. Hur är måtten på denna källare eller fängelsecell? Jag tycker att det var ett stort utrymme om det skulle vara intakt. Jo, cellhålan var okänt fram till 1900-talet, men jag utgår ändå ifrån att någon eller några har känt till denna utrymme.

Stefan

Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Re: Ancarströms orörda fängelse cell

Inlägg av kentauer1 » 28 december 2011, 16:13

Stefan Lundgren skrev:Frågan är om det var ett sådant stort rum på hans tid, man föreställer ju sig att hålan var högst på 3-4 kvadratmeter eller om det fanns en vägg på hans tid. På andra sidan väggen satt vakten eller vakterna. Hur är måtten på denna källare eller fängelsecell? Jag tycker att det var ett stort utrymme om det skulle vara intakt. Jo, cellhålan var okänt fram till 1900-talet, men jag utgår ändå ifrån att någon eller några har känt till denna utrymme.

Stefan
Det jag kan berätta är att min kusin jobbade på svea hovrätt under 1990 talet ,Då man håll på med en omfattande byggnads renovering. Man skulle bla, bygga ut för vaktmästeriet mm..enligt gamla historiska kartor och med Riksantikvarieämbetet i ryggen, så anande man (att på den plats vi pratar om) fanns det mera utrymme att förfoga över..det man inte visste då man öppnade upp rummen ,var att detta var en gamal fängelse cell,som var aktiv under svea hovrätt senare period under 1700talet,,,Förmodligen är det 3 celler i utrymmet, 2 st större celler för mera fångar (kanske) Och en liten singel cell...man vet inte exat vad kungamördaren satt men man förmodar att Ackarström satt i den lilla hålan,,,Att man vet att just Anckarström satt här finns nedskrivet i många protokoll och domar,,men speciellt ur anckarströms frus dagbok. där hon skiver att hon besökte honom så ofta hon fick möjlighet, och hon beskriver väldigt exakt vad han sitter & hur man kommer dit. Det ska tillagas att den stora dörren man ser på filmen fanns inte på den tiden. Trappan man ser på filmen var den riktiga nedgången till hålan, men även den var igenmurad,Efter kungamördarens halshuggning murade man igen rummet, för att inte få några pilgrimsvandringar för andra revolitions sympatisörer...hoppas du fick lite svar på dina undringar :)

Kentauer

alamein
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 26 augusti 2007, 18:52
Ort: Stockholm, Södermalm, Mariaberget.
Kontakt:

Re: Ancarströms orörda fängelse cell

Inlägg av alamein » 30 maj 2012, 23:18

Under en kort väntan på Lars Gyllenhaals arbete på vår gemensamma bok Spökpatrullen om Long Range Desert Group halkar jag in på Arkitektur- och stadshistoria, ett av mina absoluta favoritintressen. Stenbroar fångar mitt öga: skulle skriva en bok om detta med en av mina vänner i Hälsingland för några år sedan, men kunde inte få upp medel att publicera en sådan bok, som ju är ett typiskt förlustprojekt. Skrev Tobrukboken istället med liknande resultat..
Men det var inte detta jag skulle tala om, för att travestera Evert Taube, utan ett snatteri.

Nästa tråd var denna du just nu är inne på. Ja, jag har varit där en höstdag för några år sedan då Byggnadsvårdsföreningen (ett av de otaliga sällskap jag har svårt att sluta vara medlem i...) ordnade en mycket sällsynt visning av Wrangelska palatset. Var den enda som faktiskt klev in i det lilla rummet med golvet täckt av grus och småsten. Historien slog emot mig med full kraft, men jag hade sinnesnärvaro nog att böja mig ner och ta upp en liten rund sten. På den har Anckarström trampat med sin nakna fot, och nu lät jag den omärkligt glida ned i fickan. Så uselt egentligen. Om alla gjorde så, eller åtminstone en sjuttio-åttio tusen personer, så skulle det kanske inte finnas några stenar kvar där. Och vad finns då under? Lera? Alv?
Eftersom Lars inte plingat in sitt bidrag i mejlboxen under skrivandet av detta kan jag väl fortsätta. I ett tidigare liv var jag lärare på Lillsveds Gymnastikfolkhögskola, den ende som inte kunde stå på huvudet. Jag var s.a.s motvikten till gymnasterna med mitt ointresse för lek och idrott, något som faktiskt uppskattades av eleverna. De behövde en som mig. Och det var därför jag fått jobbet.
På den magnifika dörren till skolans huvudbyggnad fanns ett gjutet mässingshandtag i form av en kvinnohand som håller en fackla. Alla som ska in där, och det är hundratals varje dag, tar tag i facklan och får upp dörren. Samtidigt tar de tag i familjen Anckarströms historia, för dörr och fackelhandtag kommer från deras fädernegård. Så lever historien vidare.
Avslutningsvis: har du hört talas om Löwenströmska lasarettet strax intill Arlanda? Anckarströmmarna bytte efter mordet namn till Löwenström, och det befläckade släktnamnet ströks helt sonika. Sin förmögenhet använde man till att grunda lasarettet. Som botgöring.
Så kan det gå. Hur dörr och handtag hamnat på Lillsveds huvudbyggnad som är från 1860-talet har jag ingen aning om. Men det kanske finns någon som vet mer?
Plingade det inte till i alla fall..? Ska titta efter!

Skriv svar