Försvunna mat- och efterrätter

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Försvunna mat- och efterrätter

Inlägg av lampros » 12 november 2011, 09:48

Giancarlo skrev:Inälvsmat kan trots allt vara fantastiskt god, den som ätit en väl tillagad oxsvansstuvning torde hålla med mig - bättre än vilken biff som helst.
Oxsvansen är väl inte inälva? Svansen är styckningsmässigt en kubikdecimeterstor köttbit som är svansfäste. M a o, vanligt kött, muskler. Rätta mig om jag har fel.

Men visst, det är en udda bit ungefär som tunga. Gällande inälvor så smakar de mer än muskler. Därför kan inälvorna gott få en renässans. Gourmeter gillar inte fläskkotlett, de gillar bräss och hjärna!

Inälvsmat kan både passa en högre gourmetkultur och en fattigare kultur. Så om vi nu går mot depression och lågkonjunktur kanske det blir mer inälvor i köttdisken. What's not to like?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Försvunna mat- och efterrätter

Inlägg av Giancarlo » 12 november 2011, 12:17

lampros skrev: Oxsvansen är väl inte inälva? Svansen är styckningsmässigt en kubikdecimeterstor köttbit som är svansfäste. M a o, vanligt kött, muskler. Rätta mig om jag har fel.
Inälvor på svenska syftar väl främst på tarmar? Blev nog lite språkförvirring, jag tänker engelskt. I det engelska språket har man begreppet "offal" som betyder alla "övriga bitar" dvs allt som inte är premium-styckningsdetaljer (Kuriosa ordet "offal" kommer etymologisk från gammalholländskans "avfal"). Däribland ingår oxsvans. Tror nog att det motsvaras i det svenska begreppet "inälvsmat" brukar omfatta en del detaljer som inte är inälvor.
lampros skrev: Men visst, det är en udda bit ungefär som tunga. Gällande inälvor så smakar de mer än muskler. Därför kan inälvorna gott få en renässans. Gourmeter gillar inte fläskkotlett, de gillar bräss och hjärna!
Hjärna har jag aldrig ätit, den är nog den mer svåretablerade varan. Däremot är hjärtbräss från kalv eller lamm extremt gott. En rätt som nog de flesta skulle kunna gilla om de fick chansen att prova.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Re: Försvunna mat- och efterrätter

Inlägg av Johan Ekstrand » 19 december 2011, 12:36

När jag hör inälvor tänker jag även på lever och njure.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Försvunna mat- och efterrätter

Inlägg av von Adler » 26 januari 2012, 09:00

Jag brukar köpa rökt renhjärta när jag är uppe i Jämtland. Det är ett tätt och extremt fint kött som smakar himmelskt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Försvunna mat- och efterrätter

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 januari 2012, 21:19

Brownie´s chokladkaka har tydligen försvunnit.

Stefan

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Försvunna mat- och efterrätter

Inlägg av Gavrilo Princip » 23 juli 2013, 21:33

Under 70-talet fanns det ett vetebröd som kallades "Solbullar". Det påminde till formen om franskbröd, men åts vad jag vet inte på samma sätt som sådana. Istället var det vanligt att under dagis- och fritidsutflykter under våren och sommaren avnjuta en solbulle tillsammans med ett glas saft. ("glas" är i detta fall lika med plastmugg)
Om jag inte missminner mig, var solbullarna smaksatta med kardemumma.

Vet någon om det fortfarande går att få tag på solbullar och i så fall var?

Skriv svar