Banbrytande elgitarrer

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Schwalbe » 15 oktober 2011, 11:37

1952 kom Gibson "Les Paul", efter skaparen Les Paul. Det var ingen riktigt lyckad modell. "Trapezi" stränghållaren var föråldrad.
1953 ändrade man till en "wraptail" hållare istället. De två P90 mickarna lät dock bra, och själva modellen helt i mahogny var banbrytande. Det hängde med till 1956, då man la till ett stall.
1957 kom så modellen som är så populär idag, med "humbucking" mickarna. Den kallades så eftersom den tog bort det brus som P90 mickarna orsakade. De fina gitarrerna var nog före sin tid, och produktionen lades ned 1960. 1968 togs den dock upp igen och har funnits sedan dess. 1958-60 anses dock vara de finaste årgångarna och inbringar miljoner idag.
Otaliga är de artister som förknippas med Les Paul, som tex Eric Clapton.

Tråden är tänkt att fyllas på, så någon annan kanske kan skriva om ex Fender.

Mycket finns ju att lägga till om Gibson med.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Blixten » 15 oktober 2011, 16:18

Peruben skrev:
Otaliga är de artister som förknippas med Les Paul, som tex Eric Clapton.
Clapton är väl ändå förknippad med Fender Stratocaster. Eller?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Schwalbe » 15 oktober 2011, 16:28

Blixten skrev:
Peruben skrev:
Otaliga är de artister som förknippas med Les Paul, som tex Eric Clapton.
Clapton är väl ändå förknippad med Fender Stratocaster. Eller?
Jo, det sägs att när Clapton fick se Hendrix bytte han till strata. Albumet med John Mayall and the bluesbreakers spelar han på en 1960 års Les Paul. En klassiker. Efter det albumet började folk klottra "Clapton is God" över London.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Blixten » 23 november 2011, 14:24

Där ser man! Hendrix lär ju har lirat skjirtan av Clapton närde träffades.

Jag har inget att tillägga men jag ville gärna bumpa tråden om detta trevliga ämnd!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Schwalbe » 20 april 2012, 18:10

Jag är inte riktigt hemma på Fender Stratocaster, men jag ska bidra med det lilla jag vet.
Jag har en "blonde" från 1978 som jag tycker har en riktigt fin ton. En nackdel är att den väger ganska mycket.
De mest eftertraktade är de före CBS tog över företaget 1965. Bättre kvalitet helt enkelt.
En sådan gitarr i originalskick får du nog betala minst 120.000:- för idag.
Nöjer du dej med en "player" (omlackad, saknar vissa originaldelar osv), får du en sådan för kanske 75.000:-
Berömda strator är ex Eric Claptons "Blackie", som var ett hopplock av tre femtiotalsstrator. Den har han sålt
för välgörande ändamål.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Blixten » 21 april 2012, 10:56

Schwalbe skrev:Jag är inte riktigt hemma på Fender Stratocaster, men jag ska bidra med det lilla jag vet.
Jag har en "blonde" från 1978 som jag tycker har en riktigt fin ton. En nackdel är att den väger ganska mycket.
Om jag fattat det rätt så var 70-tals Fender byggda i ett väldigt kompakt träslag. Detta gjorde dem både väldigt tunga och väldigt "diskantiga" i tonen, något som många inte uppskattar. Men personligen tycker jag att det är så en Fender *ska* låta!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Schwalbe » 21 april 2012, 16:42

Blixten skrev:
Schwalbe skrev:Jag är inte riktigt hemma på Fender Stratocaster, men jag ska bidra med det lilla jag vet.
Jag har en "blonde" från 1978 som jag tycker har en riktigt fin ton. En nackdel är att den väger ganska mycket.
Om jag fattat det rätt så var 70-tals Fender byggda i ett väldigt kompakt träslag. Detta gjorde dem både väldigt tunga och väldigt "diskantiga" i tonen, något som många inte uppskattar. Men personligen tycker jag att det är så en Fender *ska* låta!
Jag har faktiskt en strata från 2008 med. Den är lättare och skön att spela på, men tonen i den från 1978 är överlägsen!

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Johan Matsson » 17 maj 2012, 07:05

Det skall finnas en historia om elgitarrsbyggen i Dalarna, minns ej orten, Bjursås, Grycksbo, Borlänge? I vilket fall är det inte så känt men gitarrer har byggts där förr och görs av en och annan än i dag tror jag. Du kanske vet mer om detta, tror det är värt i denna tråd. Såg en dokumentär för en 7, 8 år sedan om detta.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av lampros » 17 maj 2012, 08:48

Johan Matsson skrev:Det skall finnas en historia om elgitarrsbyggen i Dalarna, minns ej orten, Bjursås, Grycksbo, Borlänge? I vilket fall är det inte så känt men gitarrer har byggts där förr och görs av en och annan än i dag tror jag. Du kanske vet mer om detta, tror det är värt i denna tråd. Såg en dokumentär för en 7, 8 år sedan om detta.
Du tänker på Hagström. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hagström

Hagström var ett stort märke innan det las ner 1983. Bl.a spelar Elvis på en Hagströmgitarr i sekvensen "Guitar Man" i Comeback Special 1968. Större än så kan det inte bli.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Johan Matsson » 18 maj 2012, 06:27

Oj, nej det kan det nog inte. Det visste jag inte.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Schwalbe » 24 juli 2012, 15:05

En brömd gitarrist sa mej en gång att tonen sitter inte i gitarren, den sitter i fingrarna på gitarristen.
Kan nog ligga en del i det....

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Krook » 26 juli 2012, 23:36

Schwalbe skrev:En brömd gitarrist sa mej en gång att tonen sitter inte i gitarren, den sitter i fingrarna på gitarristen.
Kan nog ligga en del i det....
Ja, en medioker gitarrist får inte ens en gammal Strata att låta bra...

En annan tung pjäs med säreget sound var Fender Telecaster. De jag har spelat har varit riktigt tunga, så tunga att det blivit ett problem i längden, men vilket sound! Rockigare än en Strata men svårare att laborera med.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Blixten » 27 juli 2012, 11:42

Tele är nog min favoritgitarr. Den har varierat i vikt, varken densitet och tjocklek har varit konstant och en del är riktikgt tunga...i kg räknat asså.

"Tung" musikaliskt är en annan sak. Jag tror aldrig att någon någonsin har spelat Heavy Metal på Tele (jag har säkert fel) däremot är den obligatorisk för country.

Telecaster brukar räknas som den första serietillverkade elgplankan. Fast först hette den visst Broadcaster.

...förrestten är det inte dags för Skalmans melodifestival med olka tävlingsklasser ssm "bästa text om historisk händelse" och bästa 1979-pastisch"? :-)

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Nimrod-S » 27 juli 2012, 11:46

Blixten skrev:
...förrestten är det inte dags för Skalmans melodifestival med olka tävlingsklasser ssm "bästa text om historisk händelse" och bästa 1979-pastisch"? :-)
Kul, jag är med. :)
Hmm, "Waterloo" är ju redan gjord. Det får bli "Stalingrad" i D-moll istället.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Banbrytande elgitarrer

Inlägg av Krook » 28 juli 2012, 00:44

Blixten skrev:Tele är nog min favoritgitarr. Den har varierat i vikt, varken densitet och tjocklek har varit konstant och en del är riktikgt tunga...i kg räknat asså.

"Tung" musikaliskt är en annan sak. Jag tror aldrig att någon någonsin har spelat Heavy Metal på Tele (jag har säkert fel) däremot är den obligatorisk för country.

Telecaster brukar räknas som den första serietillverkade elgplankan. Fast först hette den visst Broadcaster.

...förrestten är det inte dags för Skalmans melodifestival med olka tävlingsklasser ssm "bästa text om historisk händelse" och bästa 1979-pastisch"? :-)
Sök på "John 5" på Youtube :-) Iofs har han micklat med Telen men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=imnYOUT4G3w

Skriv svar