Andelen nykterister i olika länder
Andelen nykterister i olika länder
Hörde för något eller några år sedan andelen nykterister i några olika länder. Jag kommer ihåg att jag reagerade på att en stor andel i många (med Sverige jämförbara) länder inte drack alkohol, till skillnad från i Sverige där nästan alla vuxna dricker alkohol (om än oftast med måtta).
Så hittade jag nu den här (kanske inte helt opartiska) länken:
http://www.accentmagasin.se/2010/04/90- ... r-alkohol/
Här är rapporten artikeln hänvisar till:
http://ec.europa.eu/public_opinion/arch ... 331_en.pdf
Är det någon som har en förklaring till att 90 procent av svenskarna dricker alkohol, medan bara 58 procent av portugiserna dricker alkohol? Det uppenbara är givetvis att vi är mera jämställda i drickandet i Sverige, men något slags tabu för kvinnor att dricka alkohol (vin) finns väl inte i Sydeuropa? Har man minskat alkoholdrickande på senare år?
Så hittade jag nu den här (kanske inte helt opartiska) länken:
http://www.accentmagasin.se/2010/04/90- ... r-alkohol/
Här är rapporten artikeln hänvisar till:
http://ec.europa.eu/public_opinion/arch ... 331_en.pdf
Är det någon som har en förklaring till att 90 procent av svenskarna dricker alkohol, medan bara 58 procent av portugiserna dricker alkohol? Det uppenbara är givetvis att vi är mera jämställda i drickandet i Sverige, men något slags tabu för kvinnor att dricka alkohol (vin) finns väl inte i Sydeuropa? Har man minskat alkoholdrickande på senare år?
-
Jonas Gunnarsson
- Medlem
Re: Andelen nykterister i olika länder
Att man inte skulle dricka särskilt mycket i Portugal tror jag inte ett dyft på. Däremot så är det som att i exempelvis Portugal räknar man vanligen inte ett glas vin eller två till maten som alkoholkonsumtion. Ärligt talat så luktar hela rapporten som ett beställningsverk från IOGT-NTO, dvs lika pålitligt som en politikers löfte dagen efter valet...
Jo, fast den bygger ändå på EU-statistik och man bör väl ha ställt samma frågor i alla länder?Jonas Gunnarsson skrev:Att man inte skulle dricka särskilt mycket i Portugal tror jag inte ett dyft på. Däremot så är det som att i exempelvis Portugal räknar man vanligen inte ett glas vin eller två till maten som alkoholkonsumtion. Ärligt talat så luktar hela rapporten som ett beställningsverk från IOGT-NTO, dvs lika pålitligt som en politikers löfte dagen efter valet...
Tror nog precis som Jonas att portugiserna inte anser att man dricker alkohol när man dricker vin till maten.
Tycker jag har märkt den åsikten från folk i vinbältet.
/CvD
Tycker jag har märkt den åsikten från folk i vinbältet.
/CvD
Det var också min tanke spontant, men frågan var faktiskt:
During the past 12 months, did you drink any alcoholic beverage (beer, wine, sprits, cider or
other alcoholic beverages)?
Se också sidan 12 i http://ec.europa.eu/public_opinion/arch ... 331_en.pdf, där kartan visar var andelen nykterister är högst. Kan det möjligen vara så att många kvinnor är nykterister i Sydeuropa? Eller har det hänt något med alkoholkonsumtionen i Sydeuropa som vi inte blivit medvetna om här i Sverige?
During the past 12 months, did you drink any alcoholic beverage (beer, wine, sprits, cider or
other alcoholic beverages)?
Se också sidan 12 i http://ec.europa.eu/public_opinion/arch ... 331_en.pdf, där kartan visar var andelen nykterister är högst. Kan det möjligen vara så att många kvinnor är nykterister i Sydeuropa? Eller har det hänt något med alkoholkonsumtionen i Sydeuropa som vi inte blivit medvetna om här i Sverige?
Här kan man ha svaret. I många kulturer dricker kvinnor ingen eller mindre alkohol. Jag tror det också spelar in att man kan ha ett mer avdramatiserat förhållningssätt till alkohol och därmed är det inte lika "häftigt" att dricka. Det finns inget socialt tryck att gå ut med kompisarna på en öl, eller bjuda på whisky och vin och liknande. I Portugal är det också en rätt liberal drogpolitik vilket kan göra att de som vill "överförfriska sig" istället går till annat som t.ex. marijuana.a81 skrev: Se också sidan 12 i http://ec.europa.eu/public_opinion/arch ... 331_en.pdf, där kartan visar var andelen nykterister är högst. Kan det möjligen vara så att många kvinnor är nykterister i Sydeuropa? Eller har det hänt något med alkoholkonsumtionen i Sydeuropa som vi inte blivit medvetna om här i Sverige?
Fast det är lite skumt med uppgiften ovan. Ser man antal konsumerade liter per capita så är t.ex. Portugal nästan lika nedsupet som många länder i både Syd och västeuropa, och dessutom mer än Sverige.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ld_map.PNG
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Äsch, visa mig översättningen av det portugisiska frågeformuläret. Jag råkar känna ganska många portugiser och ingen spottar i glaset samt ingen super som en svensk. Portugal har 'typisk' sydeuropeisk alkoholkonsumption - dricker dagligen men inte mycket. I runda slängar 1000 utfrågade per land, undrar var geografiskt? Har mött byggjobbarna som tar sig ett järn innan jobbet med kaffet men som därefter jobbar flitigt utan påfyllning.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Edit: Kvinnorna jag känner har jag sällan sett dricka starksprit (aquardente motsv.) men visst dricker de Porto och vin.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Edit: Kvinnorna jag känner har jag sällan sett dricka starksprit (aquardente motsv.) men visst dricker de Porto och vin.
Vi kommer nog aldrig att få veta hur den portugisiska översättningen såg ut, men jag har svårt att tro att den inte skulle överensstämma med den engelska texten.
Om man ser hur mycket alkohol som dricks i olika länder, så märker man att Sverige ligger på nästan samma nivå som de sydeuropeiska länderna, trots att många där dricker förhållandevis stora mängder vin dagligen. Kan inte förklaringen vara att vissa inte dricker alls, medan vi i Sverige dricker rätt lite per person, men att mycket få är nykterister? Det verkar som att vi delar upp drickandet på fler personer.
Om man ser hur mycket alkohol som dricks i olika länder, så märker man att Sverige ligger på nästan samma nivå som de sydeuropeiska länderna, trots att många där dricker förhållandevis stora mängder vin dagligen. Kan inte förklaringen vara att vissa inte dricker alls, medan vi i Sverige dricker rätt lite per person, men att mycket få är nykterister? Det verkar som att vi delar upp drickandet på fler personer.
Är det inte så att vi dricker totalt ungefär lika mycket, men i södra Europa dricker man ofta men lite medan vi dricker sällan men mycket var gång?
Har dock fått intrycket att ungdomen i södra Europa har också börjat med ordentliga fylleslag under helgerna. Vet inte om vindrickandet i samma mängd har minskat under vardagen för dessa.
/CvD
Har dock fått intrycket att ungdomen i södra Europa har också börjat med ordentliga fylleslag under helgerna. Vet inte om vindrickandet i samma mängd har minskat under vardagen för dessa.
/CvD
Traditionellt sett har det väl varit så, och säkerligen finns det drag av detta kvar, men man kan ju inte längre hävda att Sverige tillhör det så kallade spritbältet när vi nästan bara dricker vin och öl. Dessutom har väl vardagsdrickandet (jfr after work, vinboxar som håller/räcker flera dagar, etc) ökat en del i Sverige, även om våra hårda lagar när det gäller alkohol och bilkörning sannolikt håller nere drickandet på vardagar en hel del.CvD skrev:Är det inte så att vi dricker totalt ungefär lika mycket, men i södra Europa dricker man ofta men lite medan vi dricker sällan men mycket var gång?
/CvD
Kan det inte vara hårdare regler när det gäller alkohol och bilkörning i Sydeuropa (inte lika hårda som i Sverige) som delvis flyttat drickandet till helgerna? Samtidigt har väl vardagsdrickandet i ett avseende minskat bland unga i Sverige. Jag har fått intrycket att öl (lättöl/folköl) som vanlig måltidsdryck är mycket vanligare bland medelålders och äldre än bland unga. Kanske är det på samma sätt med vinet i Sydeuropa?