Kan vi skriva historieböcker för grundskolan gemensamt?

Skriv svar
Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem

Kan vi skriva historieböcker för grundskolan gemensamt?

Inlägg av uddevalla » 7 november 2010, 16:50

Jag har med stigande oro sett hur politikerna mer och mer börjat förse eleverna med varsin bärbar dator, men det finns ingen plan över hur dessa datorer skall användas. Själv har jag många gånger tänkt: ”Tänk om det fanns en plats på Internet där historieböckernas kapitel finns fritt för all att ladda hem eller läsa direkt online. Då skulle man kunna säga till eleverna att surfa dit i första hand för att börja en fördjupning. Man skulle kunna hålla kapitlen uppdaterade så att de stämmer överens med både vad som händer i världen runt omkring oss, aktuell forskning och de nya läroplanerna. Lärarna skulle också slippa använda sig av mycket av budgeten till bokinköp och inte en enda elev skulle kunna skylla på att de inte gjort läxan eftersom de glömt sina läxböcker i skolan”.

Väldigt mycket av informationen i grundskolan är dessutom ”allmängods”. Det gör detsamma vilken lärobok man öppnar i t.ex. historia, man hittar alltid franska revolutionen, första världskriget osv. Man hittar dock ingenting om översvämningen i Pakistan eller jordbävningen i Haiti eftersom de böckerna inte skrivits ännu.

Det finns gratis skolböcker redan nu, men de sponsra av olika företag och är inte alltid helt lämpliga att ge till eleverna eftersom de kan vara vinklade till företagets fördel. Vore det inte bra med ett gratis läromedel du själv kan redigera om du tycker att det är för tendentiöst?

”Det finns ju wikipedia” kanske du tänker. Problemet med wikipedia är, enligt min egen erfarenhet, att informationen är för uppbruten i småbitar och språket är alldeles för svårt. Läroböckerna däremot är skrivna på ett enkelt sätt just för att eleverna i grundskolan skall kunna ta till sig informationen.

Det finns dock ett problem, jag kan aldrig, aldrig skriva alla kapitel till alla läroböcker i grundskolan själv. Det är där du kommer in. Har du försökt att skriva ett läromedel men har resultatet på någon back-up fil? Hjälp mig då, och alla andra lärare i grundskolan, genom att skänka ditt arbete gratis till projektet. Ni som skriver här på skalman.nu är väldigt kunniga, den största utmaningen är nog inte kunskaperna utan att skriva förståeligt så att barn tycker att det är kul och spännande. Men vore det inte kul att pröva?

Tycker du att det verkar vara ett projekt du skulle kunna bidra till, eller om du bara vill pröva hur det känns att skriva informativt till en ung publik, så kan du surfa in till:

http://www.grundskoleboken.se

Camilla.dk
Medlem

Re: Kan vi skriva historieböcker för grundskolan gemensamt?

Inlägg av Camilla.dk » 7 november 2010, 22:38

Det er en rigtig god ide. Der findes allerede en sådan historiebog på nettet på dansk, og den bruges nu af næsten alle danske folkeskoler. Du kan måske finde mere inspiration der, eller måske kontakter dem for at opstarte en svensk pendant. http://www.danskhistorie.dk/ Siden er dog ikke gratis, skolerne tilmelder sig som brugere og tegner et abonnement. En gratis sådan ville også være en glimrende ide, men det er svært at finde kræfter til gratisk arbejde og derfor bliver kvaliteten ofte varierende, men det burde bestemt kunne lade sig gøre - en slags historie-wiki.

Giancarlo
Medlem

Re: Kan vi skriva historieböcker för grundskolan gemensamt?

Inlägg av Giancarlo » 7 november 2010, 23:12

Mycket intressant, ska nog anmäla mitt intresse när jag fått ordning på annat.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar