Smeknamn inom idrotten

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2010, 07:04

Eftersom jag har en sammanställning över de bandyspelare som har såväl har spelat landskamper som har vunnit SM-finalen, så är det lättare, en del är roliga medan andra undrar man lite grann över.

"Gösen"; Sven Abrahamsson, som spelade två bandyfinaler med IK Huge under slutet av 1930-talet.
Christer Andersson; (Djulö), en final med Katrineholm(1972).
Roger Carlsson som spelade 30 landskamper och vann SM-finalen 1990 med Västerås, han kallades för "Gubben".
Emil Wennberg, hade öknamnet "Emma", ni läste väl rätt hoppas jag :lol: ; han spelade för IFK Uppsala under dess storhetstid.
Sten-Åke Walltin; Vann bandyfinalen med Sirius 1961 och kallades för "Värmlandsexpressen".'
Per Anders Persson (1946-2006); kallades för "Pajen", spelade 12 landskamper för Sverige.

Någonting som jag undrar över vad vissa öknamn uppkom ifrån.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 november 2010, 06:49

Roland Pettersson, kallad för Sura-Pelle, en av svensk hockeys största profiler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sura-Pelle

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Hexmaster » 11 november 2010, 14:23

Kul ämne. Skulle gärna vilja se en analys av varför smeknamnen förr var så mycket roligare och underligare. Finns det mer fantasi idag än att kalla en Forsberg för Foppa, en Robert för Robban, den stilen?

Joachim "Pim-Pim" Johansson är den ende jag kommer på (inte för att jag kan området alls). Inte efter godiset utan det "Joapim" hans lille storebror kallade honom som nyfödd.

Jo, Roland Nilsson skall tidvis ha kallats Fet-Edvard. Mer sånt!

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av NIL » 11 november 2010, 14:46

En av mina gamla hjältar:
Stefan "skuggan" Nilsson.

Förklaring enligt Wikipedia:
"Han fick sitt smeknamn, Skuggan, då han som barn följde sin far likt en skugga i ishallen Delfinen."
Äh, det löser sig.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 november 2010, 22:56

En skillnad är uppenbart iallafall och det är de smeknamn som tillkom förut som exempelvis "Fölet", "Stöveln" och "Knatten", numera är det mestadels smeknamnen på namnet som tas.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Donkeyman » 12 november 2010, 08:28

Och några fick ärva faderns smeknamn. Sonen till "Stöveln" blev givetvis "Lill-Stöveln" (Kända hockeyspelare). Medan sonen till "Pröjsarn" blev "Lill-Pröjsarn" (Kända AIK-profiler i fotboll och bandy). Undrar om det inte var samma sak med "Lill-Strimma" men det vet jag inte säkert.

Några fick namn efter varifrån de härstammade. Gösta "Knivsta" Sandberg till exempel. Eller Sven "Tumba" Johansson. Och mängder med Norrlänningar har kallats för "Lappen". Fast det fanns också en "Lill-Lappen". Men "Nacka" Skoglund kom inte från Nacka. Han var Söderkis.

Ett mer ovanligt smeknamn hade Djurgårdaren Bernt Andersson. Han gick allmänt under beteckningen "Sump-Hugo". Antagligen därför att han "sumpade" så många chanser. Jag vet inte. Men han gick i vart fall till historien som den som satte den avgörande straffen i Guldstriden 1964. Historiens mest rafflande slutstrid i Allsvenskan.

Den kanske mest kända Bandyspelaren genom tiderna var ju "Snoddas" Norgren som också gjorde karriär som sångare. I dag har väl de flesta glömt att han var landslagsman i Bandy.

Namnen har också skapat en del öknamn. Ingen vet vem Charles Berglund är. Säger man däremot "Challe" Berglund så vet alla, åtmindstone de som följer hockeyn. Men det fanns en annan berömd spelare med samma smeknamn "Tjalle" Mild. Och han hette inte Charles. Fast bägge har det gemensamt att de varit stora ishockeyspelare i Djurgården och fortsatt som tränare. Fast "Tjalle" var också stjärna i Bandy och Fotboll.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av millgard » 12 november 2010, 08:58

"Lill-Strimma" var son till "Strimma".
Varför fick han smeknamnet Lill-Strimma ?

Hans pappa Arne var mångårig materialförvaltare i Wifsta/Östrand (duktig bandyspelare). Pappa Arne döptes till "Strimma" i unga år för att han var så lång och smal "syntes bara som en strimma". Lennart fick då smeknamnet "Lill-Strimma automatiskt i arv.
http://lill-strimmasvedberg.wetpaint.co ... s+bakgrund

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Hexmaster » 12 november 2010, 09:47

Tror den roliga förklaringen till det udda smeknamnet tagits upp förr. Det tål att visas igen, från WP:
Göstas pappa, Kalle Nordgren, var bland annat fiskhandlare och sålde kondomer och kallades därför "Gummi-Kalle" eller "Kådis-Kalle". Sonen Gösta hängde ofta med i strömmingsbilen och fick därför öknamnet "Gummisnodden". Senare förvandlades "Gummisnodden" till "Snoddas" kort och gott.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av koroshiya » 12 november 2010, 11:16

Här är några blåvita.

Vi har också haft en Gobben - Valdus, Gobben, Lund. Det var en fotbollspelare. Han ärvde smeknamnet från en av sina bröder. Han var också den ursprunglige Danskdödaren - detta tillnamn fick han efter Sveriges första vinst mot Danmark i Köpenhamn den 1 oktober 1922. Gobben var en hårdför back, och när man ser honom på bild förstår man att han inte hade gjort många minuter i dagens allsvenska. Han är liten och blond. Hans ögon gömmer sig under en väldig panna med veck ner mot mitten, och hans händer vilar på höfterna. Man inser lätt att... det gör ont att spela mot denne man.

Murren, ja Murren. Herbert Murren Karlsson var en av våra bästa genom tiderna. Tyvärr lockades han av Amerika och stack dit 1922. Då hade han redan guld med IFK. I USA blev han flera gånger vald till ligans bästa spelare och vann ligan med Viking FC. Enligt legenden sköt han ihjäl en målvakt - sådana skott hade han - det var därför han var tvungen att emigrera. Murren ser spänd ut på bilder - tunn och med högt hårfäste. Han var en briljant spelare men när karriären var slut fick han problem med psyket och sin aggressivitet. Han avled på Lillhagens hösten 1952.

Svarte-Filip. Till skillnad från de andra ser Filip ut som en sympatisk och jovialisk man. Han hade inte jättesmå kinder och man kan lätt tänka sig att Filip därför var glad i mat och dryck. Sitt smeknamn fick han för sitt svarta hårs skull. Troligen är Svarte-Filip den bäste anfallare vi haft. Hans rekord i en match är 12 mål mot IFK Skövde. Hans målrekord i allsvenskan lär heller aldrig slås.

Det får räcka med tre, men hur som helst, för mig tycks det också som att namnen var roligare förr i tiden. I Blåvitt har det funnits diverse lustiga namn som Proppen, Killing, Fiskar-Owe, osv.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 november 2010, 16:35

Men ibland undrar man lite grann över varför dom har fått smeknamnen som exempelvis;

Leif "Prinsen" Eriksson, bandyspelare i bl a Västerås SK under 1960- o början på 1970-talet, undrar vad "Prinsen" kom ifrån.

Nils-Olov "Solla" Jonsson", bandymålvakt för Västerås och Sirius, vann tre SM-titlar, en med VSK o två med Sirius och fick nog sitt smeknamn redan som tonåring. Han spelade fotboll för IK Franke som tonåring och han finns med på bild från 1957.

http://hem.passagen.se/frankes/Historia/fot57.htm

Stefan

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Rancid » 20 september 2011, 15:50

Donkeyman skrev:Och några fick ärva faderns smeknamn. Sonen till "Stöveln" blev givetvis "Lill-Stöveln" (Kända hockeyspelare). Medan sonen till "Pröjsarn" blev "Lill-Pröjsarn" (Kända AIK-profiler i fotboll och bandy). Undrar om det inte var samma sak med "Lill-Strimma" men det vet jag inte säkert.
En lite mer fantasifull variant på ett "ärvt" smeknamn är norske ishockeyspelaren Espen Knutsens. Han började kallas Schampo efter sin pappa som var frisör och gick under smeknamnet Tvålen (Såpa på norska).

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av Dalmas » 20 september 2011, 21:36

Tydligen är det så att t ex Radiosporten har som policy att inte använda smeknamnen, därför kanske de idag inte är lika många eller iaf inte lika kända.

elputte
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 april 2012, 21:45

Re: Smeknamn inom idrotten

Inlägg av elputte » 21 april 2012, 01:02

Vill bara förtydliga att smeknamnet "sump-Hugo" inte har något som helst med att göra hur många "chanser han sumpade" utan hans smeknamn komer ifrån att han faktiskt kommer ifrån Sundbyberg "sumpan" varifrån Hugo kommer kommer vet jag dock inte. Nu har jag ej all info då jag bara skriver om min farbror...

Skriv svar