Kvällsposten/Expressen har en artikel om "världens äldsta modeblogg". Om det är en "modeblogg" och om den verkligen är den äldsta (om man definierar blogg så löst) är väl tveksamt. Folk skrev om mode även före 1800-talet.
Det handlar i alla fall om en sten med modenotiser från hembygden, som lantbrukaren Per Olsson ristade i början av 1800-talet. (Den vanliga myten att folk inte kunde läsa före folkskolan återfinns tyvärr i artikeln.)
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.20551 ... -modeblogg
Men vad står det efter 1817? "SKAISHÄTTER"? Och vad står det med runor längst ner till höger? "Glo?tt?"?
"Världens äldsta modeblogg"
Re: "Världens äldsta modeblogg"
Jag kunde inte läsa innan jag gick i den nutida motsvarigheten till "folkskola"...a81 skrev:(Den vanliga myten att folk inte kunde läsa före folkskolan återfinns tyvärr i artikeln.)
Men story är ju klart tveksam - eller snarare så här: det är nog rätt unikt med steninskriptioner om alldagliga ting som hur klädvanor utvecklats, men att folk skrivit om alldaliga ting på andra material än sten är ju tämligen självklart.
Själv kan jag dock inte låta bli att undra, med en mer snäv defintion på blogg, vilken som är världens äldsta modeblogg. Vem var först ut med att fota sin utstyrelsen och dagligen lägga ut den på nätet?
Off topic:
Den myten är verkligen irriterande. Det var ju egentligen ett påbud från Karl IX (eller annan 1500-talskung) som sa att kyrkan skulle lära folk läsa, således var läskunnigheten rätt utbredd före 1800-talets instiftande av folkskola.a81 skrev:(Den vanliga myten att folk inte kunde läsa före folkskolan återfinns tyvärr i artikeln.)
I början av 1800-talet bör läskunnigheten ha varit nästan lika hög som i dag, alltså nära 100 procent. Tror att påbudet om läskunnighet kom med kyrkolagen från 1686, alltså under Karl XI:s regeringstid. Dock kunde nog ganska många läsa ännu tidigare. I riktigt gamla husförhörslängder från Dalarna (mitten/andra halvan av 1600-talet) verkar en majoritet, eller åtminstone omkring hälften av befolkningen, ha varit läskunnig. Troligen kunde många läsa runor tidigare än så (vissa behärskade fortfarande runskrift på 1800-talet, jfr "blogg-stenen"). Frågan är hur utbredd läskunnigheten var under medeltiden. Förmodligen var det fler som behärskade runor än latinska bokstäver då.lampros skrev:Det var ju egentligen ett påbud från Karl IX (eller annan 1500-talskung) som sa att kyrkan skulle lära folk läsa, således var läskunnigheten rätt utbredd före 1800-talets instiftande av folkskola.
Läste om "modebloggen" på någon annan nyhetssida och där framgick det att ordet skrivet med runor var plunta. Kanske ville han inte att alla skulle kunna läsa detta ord. Sedan reagerar jag på att man börjat med långbyxor redan 1807, alltså mindre än 20 år efter franska revolutionen. Gick inte allmogen på de flesta håll över till långbyxor cirka 1830-1850?